KGHM wydał w ub.r. 62 mln zł na marketing. 35 mln zł w budżecie sponsoringowym
W ub.r. wydatki marketingowe grupy kapitałowej KGHM Polska Miedź wyniosły 62 mln zł, wobec 57 mln zł rok wcześniej. Tylko na sponsoring firma przeznaczyła 35 mln zł, z czego ponad 22 mln zł poszło na wspieranie sportu.
W sprawozdaniu finansowym grupy KGHM wydatki marketingowe są określone jako reklamowe i reprezentacyjne. Stanowią bardzo małą część kosztów firmy, które w ub.r. wyniosły 19,04 mld zł, wobec 18,52 mld zł rok wcześniej.
Na zużycie materiałów i energii koncern przeznaczył w ub.r. 7,1 mld zł (w 2017 roku: 7,46 mld zł), na świadczenia pracownicze 5,2 mld zł (wobec 4,95 mld zł rok wcześniej), a na usługi obce 2,4 mld zł (w 2017 roku było to 2,15 mld zł). Natomiast koszty podatku od kopalin zmalały w skali roku z 1,76 do 1,67 mld zł.
KGHM wydał 35 mln zł na sponsoring, jest właścicielem Zagłębia Lubin
KGHM nie oferuje usług ani produktów konsumentów, więc prawie w ogóle nie realizuje klasycznych kampanii reklamowych. Firma promuje się natomiast poprzez sponsoring. W ub.r. sama spółka KGHM przeznaczyła na to 29,63 mln zł, a pozostałe spółki z grupy kapitałowej KGHM dołożyły 5,41 mln zł.
W przypadku spółki KGHM zdecydowanie najwięcej - 22,29 mln zł - poszło na sponsoring sportu. Firma przede wszystkim jest właścicielem i głównym sponsorem klubu piłkarskiego Zagłębie Lubin (w tym mieście jest jej centrala) grającego w Lotto Ekstraklasie. W klubie działają też drużyny piłki ręcznej i siatkówki. KGHM wspiera też pływaka Radosława Kawęckiego oraz wiele wydarzeń biegowych (m.in. Bieg Piastów w Jakuszycach, Cross Straceńców i Wilczym Tropem - „Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych”)
Na sponsoring kultury spółka przeznaczyła 5,51 mln zł, a na wspieranie nauki - 1,83 mln zł.
W 2017 roku KGHM wydał na sponsoring 25,8 mln zł, a w 2016 roku - 26,6 mln zł.
Do koncernu należy też Fundacja KGHM Polska Miedź, która wspiera projekty z czterech obszarów tematycznych: zdrowia i bezpieczeństwa, nauki i edukacji, sportu i rekreacji oraz kultury i tradycji. W ub.r. budżet fundacji wyniósł 20,58 mln zł, z czego 8,26 mln zł poszło na wsparcie 150 projektów z zakresu kultury i tradycji, 5,19 mln zł - na 74 projekty i dla 175 osób z kategorii zdrowia i bezpieczeństwa, 4,57 mln zł - na 171 projektów ze sportu i rekreacji, a 2,56 mln zł - na 74 projekty z dziedziny nauki i edukacji.
W 2017 roku fundacja przyznała natomiast dotacje w łącznej kwocie 15,62 mln zł - 14,64 mln zł na realizację 432 projektów, a 980,7 tys. zł dla 161 osób.
Ponadto KGHM, tak jak kilkanaście innych czołowych spółek skarbu państwa, jest fundatorem działającej od połowy 2016 roku Polskiej Fundacji Narodowej. Na jej start wyłożyła 7 mln zł (tyle samo dały Polska Grupa Zbrojeniowa, PGE, Enea, Energa, PZU, Orlen, PGNiG, PKO BP i Grupa Azoty).
Wpływy i zysk KGHM nieco w górę
W ub.r. grupa kapitałowa KGHM Polska Miedź zanotowała 20,53 mld zł wpływów z umów z klientami (wobec 20,36 mld zł w 2017 roku). Dodatkowo uzyskała 1,42 mld zł ze sfinalizowanej sprzedaży.
Zysk netto firmy ze sprzedaży zmalał w skali roku z 3,81 do 2,59 mld zł. Jednocześnie udało jej się uzyskać wzrost zysku netto - z 1,52 do 1,66 mld zł, głównie dzięki zanotowaniu 308 mln zł pozostałych przychodów (wobec 2,38 mld zł kosztów rok wcześniej).
KGHM jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1997 roku. Do Skarbu Państwa należą akcje stanowiące 31,8 proc. kapitału spółki.
Dołącz do dyskusji: KGHM wydał w ub.r. 62 mln zł na marketing. 35 mln zł w budżecie sponsoringowym