KLM drukuje części do samolotów z odzyskanych surowców
Holenderskie linie lotnicze KLM drukują metodą 3D narzędzia i części do konserwacji samolotów, wykorzystując jako materiał zużyte podczas lotu plastikowe butelki.
Na pokładach samolotów KLM zużyte plastikowe butelki są zbierane pod koniec każdego lotu i przetwarzane w specjalny materiał do drukowania przestrzennego 3D - tzw. filament. Dział Inżynierii i Konserwacji KLM projektuje i drukuje w 3D niektóre części, podzespoły i narzędzia potrzebne w konserwacji samolotów.
Druk 3D w liniach KLM
Metodą druku 3D powstają przykładowo specjalne zatyczki, które zapobiegają zamalowaniu otworów w felgach podczas malowania kół Boeinga 737. Drugim przykładem jest wydrukowana metodą druku przestrzennego 3D specjalna pokrywa ochronna, która jest wykorzystywana przy konserwacji łopatek turbiny silnika
Po przylocie samolotu do bazy w Amsterdamie, butelki są przekazywane do firmy recyklingowej, która w zamian oddaje linii wysokiej jakości granulat z tworzywa sztucznego, który jest głównym składnikiem filamentu do drukarek 3D. Potrzebne części są drukowane w dziale inżynierii i konserwacji przewoźnika.
KLM współpracuje przy tym projekcie z firmą recyklingową Morssinkhof Rymoplast i producentem filamentów, firmą Reflow.
Dołącz do dyskusji: