Grzegorz Szczepański i Piotr Czarnowski apelują o jednolity kodeks etyczny w branży public relations
Grzegorz Szczepański, prezes Związku Firm Public Relations i szef agencji Hill+Knowlton Strategies Poland oraz Piotr Czarnowski, prezes First PR, apelują do branży public relations o przyjęcie jednolitego kodeksu etycznego. Eksperci zaproponowali jego treść w ramach autorskiej inicjatywy.
Propozycja Kodeksu Etyki PR została zaprezentowana w specjalnym liście otwartym. Grzegorz Szczepański i Piotr Czarnowski piszą w nim (poniżej pełna treść): "Z wieloletnich dyskusji na temat etyki w PR jasno wynika, że konieczne jest przyjęcie i wdrożenie kodeksu wyznaczającego uniwersalne normy etyczne dla naszej branży. Dotychczasowe próby nie zakończyły się propozycją rozsądnego usprawnienia żadnego z istniejących kodeksów ani stworzenia nowych norm. Uważamy, że w obliczu fundamentalnych zmian jakie w ostatnim czasie dokonały się na rynku public relations i mediów, jest to konieczne".
Treść zaproponowanego kodeksu składa się z jedenastu punktów. Najważniejsze odnoszą się do podawania przez PR-owców tylko prawdziwych i pozbawionych manipulacji informacji, respektowania zasad działania mediów oraz przestrzegania zasad uczciwej konkurencji. Pełną treść można znaleźć na stronie KodeksPR.pl.
Potrzeba wspólnych norm etycznych
- Od kilku lat dostrzegaliśmy z Piotrem rosnącą potrzebę uwspólnienia reguł i norm etycznych, które specjalistom PR pomogłyby w prosty i oczywisty sposób rozstrzygać dylematy moralne na jakie będą trafiać wykonując ten zawód - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Szczepański.
Ekspert zwraca uwagę na fakt,że branża public relations od wielu miesięcy rozmawia o potrzebie regulacji w obrębie etyki zawodu, jednak bez konkretnych konkluzji.
- Od kilku miesięcy byliśmy świadkami wielu dyskusji na ten temat, które jednak nie kończyły się praktycznymi konkluzjami. Podkreślam, praktycznymi. Dlatego zdecydowaliśmy się zwrócić do środowiska z konkretną propozycją, która w naszym przekonaniu stanowi gotowe rozwiązanie, które przy odrobinie dobrej woli może doprowadzić do przełomowego rozstrzygnięcia, tzn. do przyjęcia jednego kodeksu przez takie organizacje jak PSPR i ZFPR - komentuje Szczepański.
- To jest propozycja, ale kompletna i mamy nadzieję, ze branża zareaguje szybko i pozytywnie, choć nie mamy na myśli żadnego konkretnego terminu. Nie ma wątpliwości, że potrzebujemy jednolitego kodeksu - dodaje Piotr Czarnowski, prezes First PR.
Czy kodeks zostanie przyjęty przez Związek Firm Public Relations, któremu przewodniczy Grzegorz Szczepański? - [O tym] zadecyduje najpierw zarząd Związku, który może go skierować (lub nie) do opinii Walnego Zgromadzenia Członków. Ponieważ nasz projekt jest inicjatywą autorską, to z oczywistych powodów ja nie będę uczestniczył w procesie podejmowania tej decyzji, ale ponieważ jestem przekonany o praktycznej wartości naszej wspólnej pracy, to jestem dobrej myśli - wyjaśnia nam Grzegorz Szczepański.
List otwarty do branży PR w sprawie przyjęcia jednolitego kodeksu etyki
Z wieloletnich dyskusji na temat etyki w PR jasno wynika, że konieczne jest przyjęcie i wdrożenie kodeksu wyznaczającego uniwersalne normy etyczne dla naszej branży. Dotychczasowe próby nie zakończyły się propozycją rozsądnego usprawnienia żadnego z istniejących kodeksów ani stworzenia nowych norm. Uważamy, że w obliczu fundamentalnych zmian jakie w ostatnim czasie dokonały się na rynku public relations i mediów, jest to konieczne.
Postanowiliśmy zatem zrobić pierwszy krok. Wykorzystując nasze długoletnie doświadczenie w prowadzeniu agencji, kierowaniu działami PR w korporacjach i w pracy w branżowych organizacjach - PSPR, ZFPR, Radzie Etyki PR - stworzyliśmy propozycję polskiego Kodeksu Etyki PR.
Uwzględnia on wszystko to, co w naszej opinii jest najważniejsze dla zachowania integralności naszego zawodu. Inspirowaliśmy się najlepszymi praktykami międzynarodowymi i uzupełniliśmy treść kodeksu o odniesienia do reguł funkcjonowania dzisiejszego rynku PR i mediów. Uznaliśmy, że dokument powinien być tak krótki jak to tylko możliwe, sformułowany w sposób jednoznaczny i nie pozostawiać żadnych wątpliwości ani możliwości sprzecznych ze sobą interpretacji. Chcieliśmy, żeby był czytelny dla każdego. Jednym słowem, żeby Kodeks był praktyczny.
Wierzymy, że branża PR w Polsce jest już na tyle dojrzała, żeby przedyskutować i przyjąć jeden, wspólny dokument, który byłby uznawany i stosowany zarówno przez organizacje branżowe, niezrzeszone agencje public relations jak i działy PR w firmach i organizacjach publicznych oraz indywidualnych specjalistów PR.
Mamy nadzieję, że nasza propozycja przyczyni się do zwiększenia transparentności branży i dalszego jej rozwoju. Apelujemy do wszystkich organizacji i grup zawodowych o przyjęcie wspólnego, jednolitego kodeksu etyki całej branży, a wszystkich profesjonalistów PR prosimy o poparcie tej inicjatywy.
Piotr Czarnowski i Grzegorz Szczepański
Dołącz do dyskusji: Grzegorz Szczepański i Piotr Czarnowski apelują o jednolity kodeks etyczny w branży public relations