SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ważą się losy polskiego auta elektrycznego Izera. Dylemat ws. chińskiej technologii

Do kwietnia ma zapaść decyzja, czy polski samochód elektryczny Izera trafi do produkcji - zapowiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Modele Izery mają być oparte na technologii chińskiej firmy Geely.

Pierwsze prototypy samochodów IzeraPierwsze prototypy samochodów Izera

Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz na piątkowym briefingu prasowym zwróciła uwagę, że w Krajowym Planie Odbudowy nie wskazano środków wprost na produkcję Izery. - Są zapisane fundusze na nieemisyjne środki transportu - zaznaczyła.

- Bardzo ważna decyzja inwestycyjna, która jest przed państwem polskim i przed tym rządem, czy inwestujemy w tzw. polski samochód elektryczny Izerę, czy inwestujemy w inne możliwości. Takie możliwości są. Mamy fabryki autobusów, np. elektrycznych, czy firmy, które są w stanie produkować elektryczne rowery. Jest możliwość inwestowania w sieci ładowania - wyliczyła minister funduszy i polityki regionalnej.

W listopadzie 2022 roku państwowa spółka ElectroMobility Poland, odpowiadająca za zaprojektowanie i produkcję samochodów Izera, podpisała z chińskim koncernem motoryzacyjnym Geely umowę licencyjną dotyczącą korzystania z platformy SEA (Sustainable Experience Architecture) przeznaczonej dla aut elektrycznych. Zapowiedziano, że Geely będzie partnerem technologicznym pierwszej generacji Izery.

- To jest dylemat, czy chcemy samochód, który jest polski w małym kawałku, a w dużym kawałku to jest technologia chińska, ale jednak mamy fabrykę w Polsce, która jest jakimś impulsem rozwojowym. Czy też może nie chcemy chińskich technologii, bo postrzegamy to jako zagrożenie - skomentowała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

- Ale równocześnie istnieje ryzyko być może, że takie technologie zaakceptuje inny kraj unijny i taka fabryka będzie gdzie indziej, a Polacy będą kupować - zaznaczyła.

Zapytana o perspektywę decyzji ws. Izery wskazała, że w kwietniu taka decyzja powinna zostać podjęta. Dodała, że do końca lutego będzie gotowy pakiet renegocjacyjny KPO.

Setki mln zł na przygotowania Izery

ElectroMobility Poland działa od jesieni 2016 roku, spółkę uruchomiły państwowe koncerny energetyczne PGE, Energa, Enea i Tauron, wykładając na początek 70 mln zł. W połowie 2021 roku firmę dokapitalizował Skarb Państwa kwotą 250 mln zł. Pod koniec 2022 r. tę inwestycję zwiększono o kolejne 250 mln zł. - Realizacja umowy inwestycyjnej umożliwia kontynuowanie prac z dostawcą platformy, dalsze prace inżynieryjne oraz działania przygotowawcze związane z budową fabryki Izery - wyliczyło ElectroMobility Poland.

Jesienią ub.r. ElectroMobility Poland wygrało przetarg na zakup działki o powierzchni 117 ha na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG). Cena wyniosła 128 mln zł.

- Dla ElectroMobility Poland pozyskanie działki na terenie JOG jest krokiem milowym w realizowanym projekcie. Od ogłoszenia współpracy z naszym partnerem technologicznym realizujemy projekt zgodnie z ogłoszonym harmonogramem - stwierdził prezes spółki Piotr Zaremba. - Pozyskanie tytułu własności do gruntu na terenie JOG, które powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni, umożliwi nam ubieganie się o pozwolenie na budowę. Sam proces inwestycyjny chcemy rozpocząć na początku przyszłego roku - dodał.

Fabryka Izery w Jaworznie będzie się składała ze spawalni, lakierni i zakładu montażu. Koszt budowy obiektu szacowany jest na 6 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Ważą się losy polskiego auta elektrycznego Izera. Dylemat ws. chińskiej technologii

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ciekawy
Po co Polacy mają zarabiać na elektrykach, skoro mogą Niemcy?
Po co terminal w Świnoujściu, przecież jest w Hamburgu?
Po co nam żeglowna Odra, skoro barki mogą płynąć Renem?
Nie mówiąc już o CPK.
W końcu Deutschland uber alles
odpowiedź