Koniec „Żagli”, duże zwolnienia w Muratorze Expo. Benbenek: musimy oszczędzać
Grupa ZPR Media rezygnuje z wydawania miesięcznika „Żagle”, jednocześnie rozstano się z większością pracowników jej spółki Murator Expo organizującej eventy - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. - Jest to związane z oszczędnościami, które musimy wprowadzić - mówi Zbigniew Benbenek, właściciel Grupy ZPR Media.
Rezygnację z publikacji „Żagli” potwierdził nam Zbigniew Benbenek. Wydawaniem miesięcznika zajmowała się spółka Murator Expo.
Majowy numer magazynu Żagle, który ukaże się w sprzedaży 29 kwietnia, będzie ostatnim. Tytuł nie został zgłoszony do ZKDP.
„Żagle” pojawiły się na rynku w 1959 roku, początkowo były biuletynem Polskiego Związku Żeglarskiego. Od połowy lat 60. były wydawane przez państwowy holding RSW „Prasa”, a Murator Expo przejął ten tytuł na początku 2018 roku.
Zwolnienia w redakcjach „Żagli” i „Podróży”
W zeszły czwartek informowaliśmy, że spółka Time zawiesiła wydawanie miesięcznika turystycznego „Podróże”. - „Podróże” to silna marka funkcjonująca nie tylko w prasie, lecz także w mediach cyfrowych. Serwis Podroze.pl oraz media społecznościowe grupują osoby zainteresowane podróżowaniem - zapewniła Ewa Lampart, wydawca zarządzająca tym magazynem.
Jak ustaliliśmy, w ostatnich dniach zostali zwolnieni wszyscy redaktorzy „Podróży” i „Żagli”, w sumie ok. 10 osób. Redaktorem naczelnym pierwszego magazynu była ostatnio Joanna Szyndler, a drugiego - Waldemar Heflich.
- Jest to związane z oszczędnościami, które musimy wprowadzić - mówi nam Zbigniew Benbenek, właściciel Grupy ZPR Media. - Uważamy, że będą duże spadki reklamowe w mediach. Zaczyna się już fala zwolnień, są prognozy, że polska gospodarka zmaleje o 5-10 proc. Wiadomo, że wydatki marketingowe w pierwszej kolejności będą ograniczane - argumentuje.
Benbenek zwraca też uwagę, że w turystyce recesja będzie trwała znacznie dłużej niż w innych branżach sparaliżowanych przez epidemię. - Zakładamy, że nas biznes hotelowy, restauracyjny i kasynowy będzie zamknięty do końca maja-czerwca - stwierdza.
Cięcia w Muratorze Expo
Bardzo duże redukcje zatrudnienia nastąpiły też w całym zespole spółki Murator Expo zajmującej się przede wszystkim organizacją targów. Według naszych ustaleń z ok. 30 pracowników zostały trzy osoby, pożegnano się m.in. prezesem Jackiem Orylem.
Renata Krzewska, członek zarządu Muratora Expo, zasiadająca też w radach nadzorczych kilku innych spółek Grupy ZPR Media, nie odpowiedziała na razie na nasze pytania w tej sprawie.
Murator Expo ma swojej stronie internetowej podał, że w ub.r. zorganizował 18 wydarzeń (14 imprez targowych, po dwa plenery literackie i wydarzenia e-sportowe), w których uczestniczyło ok. 260 tys. zwiedzających i prawie 2,4 tys. wystawców. Firma zajmowała się realizacją eventów wydawniczych (na czele z Warszawskimi Targami Książki), mieszkaniowych oraz dotyczących jachtów i sportów wodnych.
W związku z epidemią odwołane zostały zaplanowane na drugą połowę marca i kwiecień imprezy masowe z branży rozrywkowej, kulturalnej i sportowej. Przesunięto już na później lub odwołano też niektóre późniejsze imprezy, np. festiwal reklamowy Cannes Lions, który miał odbyć się w czerwcu.
Według danych z KRS Murator Expo w 2018 roku zanotował wzrost przychodów sprzedażowych z 13,36 do 14,28 mln zł oraz spadek wyniku netto z 721,3 tys. zł straty do 728 tys. zł zysku. Spółka podała, że 83 proc. jej wpływów pochodziło z organizacji targów.
W 2018 roku pracowało w firmie 35 osób, o 11 więcej niż rok wcześniej.
„Dwucyfrowe spadki w reklamie radiowej”
Do Grupy ZPR Media należą też Grupa Super Express, kilka magazynów wnętrzarskich oraz Grupa Radiowa Time (nadawca stacji Radio Eska, Eska Rock, Radio VOX FM, Radio Wawa). Czy tam też mogą być cięcia?
- „Super Express” sprzedaje się dobrze, internet rośnie. Radio zanotuje spadki sprzedaży reklamowej, w naszej ocenie dwucyfrowe - mówi nam Zbigniew Benbenek.
Dołącz do dyskusji: Koniec „Żagli”, duże zwolnienia w Muratorze Expo. Benbenek: musimy oszczędzać