Dzienniki telewizyjne najchętniej oglądane przez starszych widzów, emerytów oraz mieszkańców wsi
Główne serwisy informacyjne najchętniej oglądają osoby starsze. Względnie dużą część widowni stanowią emeryci, osoby o dochodach od 1401 do 4000 zł, a także widzowie z wykształceniem podstawowym, zawodowym i średnim.
W okresie od 1 stycznia do 30 grudnia 2017 roku główne wydanie „Faktów” w TVN oglądało średnio 58 proc. kobiet i 42 proc. mężczyzn - - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, badającego oglądalność telewizji w Polsce, udostępnionych przez dom mediowy MullenLowe MediaHub. Nieco mniejszą przewagę kobiet w porównaniu do dziennika Telewizji TVN ma główne wydanie „Wydarzeń” Polsatu - ta płeć stanowi 57 proc. udziału całej widowni tego serwisu (43 proc. stanowią panowie). Z kolei „Wydarzenia flesz” z godz. 15.50 śledzi aż 64 proc. pań i 36 proc. panów.
Mniej sfeminizowaną widownię mają serwisy Telewizji Polskiej, które śledzi tylko minimalnie więcej kobiet niż mężczyzn. Widownia głównych wydań „Wiadomości” TVP1, „Teleexpressu” TVP1 i „Panoramy” TVP2 stanowi odpowiednio 52 proc., 52 proc. i 55 proc. osób płci żeńskiej oraz 48 proc., 48 proc. i 45 proc. osób płci męskiej.
Mało młodych widzów
Wszystkie serwisy charakteryzują się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni każdej z tych stacji w grupach wiekowych 4-9, 10-15, 16-19 i 20-24 wynoszą z reguły poniżej 3 proc.
W kolejnych grupach wiekowych zainteresowanie głównymi programami informacyjnymi stopniowo zaczyna rosnąć. Jest ono wysokie w starszych grupach. Udział widowni tych audycji w grupach wiekowych 50-54 i 55-59 waha się od 7 proc. do 12 proc.
Zdecydowanie najwyższe wyniki oglądalności wszystkie dzienniki mają w grupie 60+, zwłaszcza jest to widoczne w przypadku programów TVP. Widownia „Wydarzeń” w tej grupie stanowi 37 proc. wszystkich widzów (33 proc. w przypadku „Wydarzeń flesz”), „Faktów” - 43 proc., „Wiadomości” i „Panoramy” - po 56 proc., a „Teleexpressu” - 57 proc.
Gdy porównany między sobą wszystkie pięć analizowanych programów, to względnie najmłodszą widownię z nich mają serwisy Polsatu i TVN. Dużo starszą widownią cechują się tytuły publicznego nadawcy.
Serwisy TVP i Polsatu najchętniej oglądają mieszkańcy wsi oraz małych miast. Również jest to widoczne w przypadku dziennika TVN, ale serwis ten ma względnie wyższe udziały widowni wielkomiejskiej.
Ze względu na wykonywany zawód wszystkie programy najchętniej oglądane są przez emerytów, chociaż w przypadku TVN względnie wysokie wartości notuje również wyższa kadra zarządzająca oraz pracownicy umysłowi.
„Fakty” względnie chętniej oglądają osoby z wykształceniem wyższym. W przypadku serwisów TVP i Polsatu przeważają widzowie z podstawowym i zawodowym. Każdy program notuje spory odsetek oglądających z wykształceniem średnim.
Biorąc pod uwagę średni miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (w zł) można zauważyć, że wszystkie dzienniki osiągają największe odsetki oglądających wśród osób z dochodami od 1401 do 4000 zł.
Liderem „Fakty”
Wszystkie dzienniki względem poprzednich lat zanotowały spadki oglądalności na głównych antenach. Najwięcej traciły jednak serwisy Telewizji Polskiej (ich spadki w całym 2017 roku względem 2016 roku były pogłębione tym, że od sierpnia ub.r. TVP swoje tytuły pokazuje również w TVP Info, i część widzów wcześniej oglądająca serwis na głównej antenie teraz robi to w stacji informacyjnej).
- Od lat kondycja telewizji jest praktycznie niezmienna. Polacy oglądają to medium średnio ponad 4 godziny dziennie. Niemniej jednak zmiana dystrybucji treści oraz rozwój stacji tematycznych zmienił obraz konsumpcji. Od kliku lat najwięcej widzów tracą duże anteny (TVP1, TVP2, Polsat, TVN). Spadki te na ogół wynoszą 3-7 proc. rok do roku. Po dość dobrych wynikach 2014 i 2015 nadeszły ciężkie czasy dla TVP1. W ostatnich dwóch latach stacja traciła odpowiednio 10 i 15 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Spadki te były 2,3-krotnie wyższe od wyników na pozostałych dużych antenach. Co ciekawe znaczący wpływ na tą sytuację miały oglądalności „programów polityczno-ekonomicznych” (-64proc. 2017 vs 2016) oraz właśnie „programów informacyjnych” (-22 proc. 2017 vs 2016), które na innych stacjach praktycznie powtórzyły wyniki z 2016 roku - komentuje Michał Bakalarczyk, ekspert rynku telewizyjnego z MullenLowe MediaHub.
Dołącz do dyskusji: Dzienniki telewizyjne najchętniej oglądane przez starszych widzów, emerytów oraz mieszkańców wsi
Jak zawsze wszystko wina PIS-u HAHAHAHAHA... Chłopie przestań już oglądać te Fakty, bo wypiorą Ci mózg do końca!