Na zakazie handlu zyskały stacje benzynowe i dyskonty, tracą hipermarkety
Na wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele zyskały głównie dyskonty, średnie sklepy spożywcze i stacje benzynowe, które zwiększyły swój udział w rynku. Spadek sprzedaży dotknął hipermarkety - wynika z analizy branży handlowej przygotowanej przez firmę badawczą Nielsen.
Analiza Nielsena obejmuje okres od marca do lipca 2018 roku. Wynika z niej, że w tym okresie przeciętny koszyk zakupowy w sektorze FMCG podrożał o 5,7 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Sprzedaż na rynku rosła właśnie w miesiącach z zakazem handlu, bo od stycznia do lipca br. dynamika była mniejsza i wyniosła 5,4 proc. W samym tylko lipcu średni koszyk zdrożał o 6,3 proc.
Rośnie sprzedaż na stacjach benzynowych
Jak wynika z raportu wzrosło znaczenie średnich sklepów spożywczych, dyskontów, sklepów winno-cukierniczych oraz stacji benzynowych.
Największy wzrost sprzedaży tzw. koszyka spożywczo-chemiczno-papierosowego zanotowały stacje benzynowe - aż o 22,6 proc. Sprzedaż w średnich sklepach spożywczych urosła o 12 proc., w sklepach winno-cukiernicze o 10,1 proc., w dyskontach – o 7,2 proc.
Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele spowodowało poszerzenie oferty stacji benzynowej o szerszy niż wcześniej asortyment, głównie spożywczy. I np. Orlen wprowadził też produkty dla wegan i wegetarian, soki od polskich sadowników .
Najmniejszy wzrost sprzedaży odnotowały małe sklepy spożywcze – dynamika wyniosła jedynie 2 proc.
## NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/biedronka-dane-iii-kwartal-2018-jaki-wplyw-zakazu-handlu-w-niedziele ##
Hipermarkety zanotowały w tych miesiącach spadek sprzedaży – o 0,8 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2017 roku.
Rośnie rola dyskontów
Zakaz handlu w niedziele spowodował nieznaczne zmiany w udziale poszczególnych kategorii sklepów w sprzedaży żywności.
Udział dyskontów wzrósł w lipcu br. z 32,4 proc. do 33,2 proc. (w porównaniu z tym samym okresem ub.r.), a średnich sklepów spożywczych – wzrósł z 15,6 proc. do 16,5 proc. Wyższy udział w sprzedaży żywności mają też stacje benzynowe – wynosi 2,1 proc. wobec 1,7 proc. przed rokiem.
W związku z nowymi regulacjami obejmującymi zakaz handlu dyskonty zostały zmuszone do zmiany komunikacji marketingowej. W swoich reklamach przypominają klientom, że w najbliższą niedzielę ich sklepy będą nieczynne i zachęcają do większych zakupów w piątek lub w sobotę, dodatkowo zachęcają też promocyjnymi cenami .
Spadł z kolei udział supermarketów (z 15,8 proc. do 15,2 proc.), małych sklepów spożywczych (z 10,5 do 9,8 proc.), hipermarketów (z 9,9 proc. do 9,4 proc.) i dużych sklepów spożywczych ( z 11 proc. do 10,8 proc.).
Rośnie sprzedaż napojów, piwa, przekąsek
W analizowanym przez Nielsena okresie największy udział we wzroście wartości koszyka spożywczego miały przekąski, papierosy, i napoje bezalkoholowe.
Sprzedaż napojów bezalkoholowych wzrosła rok do roku o 10,7 proc., papierosów – o 10,3 proc., a przekąsek – o 9,2 proc. Znaczny wzrost sprzedaży odnotowało też piwo (+7,6 proc.) i karma dla zwierząt (+8,5 proc.).
Zakaz handlu w niedziele obowiązuje od 1 marca 2018 roku. Nie obejmuje pierwszej i ostatniej niedzieli w miesiącu. Od 2020 r. handel dozwolony będzie w Polsce jedynie w 7 niedziel, a zabroniony w 45.
Dołącz do dyskusji: Na zakazie handlu zyskały stacje benzynowe i dyskonty, tracą hipermarkety