Lidl Polska ma już 22 tys. pracowników, sprzedaż 3 mld zł w górę
Sieć sklepów Lidl w zeszłym roku finansowym osiągnęła wzrost przychodów o 12,7 proc. do 26,9 mld zł, a jej zysk netto zmalał z 1,69 do 1,28 mld zł. Spółka wypłaciła 355 mln zł dywidend zaliczkowych. Liczba jej pracowników zwiększyła się o 1,2 tys. do 22 tys.
W roku finansowym od marca ub.r. do lutego br. przychody polskiej spółki Lidla z działalności handlowej w kraju zwiększyły się rok do roku z 23,83 do 26,84 mld zł, a pozostałe wpływy zmalały z 17,3 do 16,2 mln zł. Natomiast przychody z zagranicy poszły w górę z 24,2 do 40 mln zł (z czego te handlowe z 20,3 do 32,6 mln zł).
Liczba sklepów stacjonarnych firmy jesienią ub.r. przekroczyła pułap 800, a od wiosny 2019 roku działa też jej sklep internetowy z produktami niespożywczymi. Rozwój sieci stacjonarnej Lidla widać w wykazie aktywów trwałych spółki: przez rok wartość należących do niej gruntów wzrosła z 2,72 do 2,88 mld zł, budynków i lokali - z 4,82 do 5,15 mld zł, urządzeń i maszyn - z 933,4 mln zł do 1,1 mld zł, a środków transportu - ze 142,7 do 166,3 mln zł. Firma dalej buduje nowe sklepy - kwota zaliczek na środki trwałe w budowie zwiększyła się z 88,5 do 236,7 mln zł.
Lidl nadal notuje w Polsce ponad dwa razy niższe obroty niż Biedronka, której wpływy sprzedażowe w ub.r. wzrosły o 8 proc. (a o 11 proc. bez uwzględnienia różnic kursów walut) do 14,54 mld euro.
Koszty 14 proc. w górę
Z kolei koszty operacyjne polskiej spółki Lidla sięgnęły w zeszłym roku finansowym 25,42 mld zł, po wzroście rok do roku o 13,6 proc. Wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyła się z 18,13 do 20,41 mld zł.
Natomiast wydatki na usługi obce wzrosły z 1,78 do 1,96 mld zł. W tych kwotach zawierają się nakłady marketingowe. Według danych Kantar Media w pierwszej połowie br. Lidl Polska na reklamy w mediach pozainternetowych cennikowo przeznaczył 351,7 mln zł, o 20,5 proc. mniej niż rok wcześniej.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Poniesione przez firmę koszty wynagrodzeń zwiększyły się z 1,11 do 1,21 mld zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 271,2 do 274,6 mln zł. W ub.r. w Lidlu pracowało średnio 22 031 osób, wobec 20 851 rok wcześniej. Liczba pracowników na stanowiskach fizycznych zwiększyła się z 19 359 do 21 000, a tych umysłowych zmalała z 1 492 do 1 032.
Koszty amortyzacji wzrosły z 482 do 556,8 mln zł, a zużycia materiałów i energii - z 360,1 do 420,8 mln zł. Za to pozostałe koszty operacyjne zmalały ze 193,3 do 167,2 mln zł, a pozostałe wpływy operacyjne prawie się podwoiły, rosnąc ze 107,8 do 204,1 mln zł.
Z kolei wpływy finansowe zmniejszyły się z 41,21 do 40,77 mln zł (te z różnic kursów walutowych: z 39,61 do 36,67 mln zł), a koszty finansowe poszły w górę z 16,85 do 59,79 mln zł (z czego wydatki na odsetki z 13,17 do 56,18 mln zł).
355 mln zł na dywidendę
Zysk sprzedażowy Lidl Polska nieznacznie zmalał (z 1,5 do 1,48 mld zł), a zysk operacyjny zwiększył się z 1,41 do 1,51 mld zł. Zyskowność na poziomie netto pogorszył wzrost kwoty naliczonego podatku dochodowego z -251,7 do 213,7 mln zł. W konsekwencji zysk netto spadł z 1,69 do 1,28 mld zł.
Bezpośrednio 100 proc. udziałów polskiego Lidla ma niemiecka spółka FRF-Beteiligung. Od marca od czerwca ub.r. dostała od niej 105,63 mln zł zaliczki na dywidendę z roku finansowego 2020/21 i 249,63 mln zł zaliczki za rok 2021/22.
Pozostałe kwoty zysku pozostawiono w spółce niepodzielne: 1,55 mld zł z roku 2020/21 i 1,02 mld zł z roku 2021/22 (minus 7 mln zł przekazane na kapitał zapasowy).
Na koniec lutego br. spółka miała do dyspozycji 1,7 mld zł środków pieniężnych, rok wcześniej było to 1,29 mld zł. Jej kapitał własny wynosił 10,12 mld zł, z czego 4,43 mld zł to zyski osiągnięte do lutego ub.r.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to okres od marca ub.r. do lutego br., a poprzedni - od marca 2020 r. do lutego ub.r. Wszystkie kwoty w tys. zł
Dołącz do dyskusji: Lidl Polska ma już 22 tys. pracowników, sprzedaż 3 mld zł w górę