Nawet kilkaset tysięcy złotych za kampanię dla gwiazd TikToka. Pieniądze nie tylko z reklam
Zaledwie 20-letna gwiazda TikToka pochwaliła się inwestycją w trzy mieszkania w Hiszpanii, co wywołało po raz kolejny debatę o zarobkach popularnych influencerów. Zdaniem ekspertów zajmujących się influencer marketingiem, kampanie reklamowe to tylko jedna z form zarabiania na popularności.
20-letnia Maria Jeleniewska ma na TikToku ponad 13 milionów obserwatorów i zebranych ponad 411,5 mln polubień. Jest czwartą największą pod względem liczby obserwujących tiktokową influencerką w Polsce. Wyprzedzają ją tylko Franek Bielak (14 mln), Twins Style (17 mln) oraz neffatibrothers (18,7 mln).
Jeleniewska publikuje na TikToku filmiki lifestylowe i humorystyczne. Ma na koncie współprace reklamowe m.in. z markami adidas, Kiehl’s, Thermomix, Kérastase, Body Chief czy Primark.
Niedawno influencerka pochwalił się fanom, że kupiła aż trzy mieszkania w Hiszpanii.
- Kupiłam 3 mieszkania w Hiszpanii! W jednym zamieszka moja mama; dziękuję, że pomagasz mi spełniać marzenia, a teraz ja mogę spełnić Twoje. Od gruntu do umeblowanego apartamentu w pięknej okolicy kraju, gdzie jest dużo słońca, energii i pozytywnych ludzi - pochwaliła się Jeleniewska.
Mama pomaga mi spełniać moje marzenia, teraz ja mogę spełnić jej♥️🏠
Ile można zarobić na TikToku
Zdaniem ekspertów zajmujących się influencer marketingiem, trudno jest ocenić pułap zarobków najpopularniejszych twórców z TikToka.
Po pierwsze, dlatego że tacy influencerzy często miksują swoje aktywności na różnych platformach społecznościowych, np. na Instagramie, YouTube, Twitchu.
Zatem stawki np. za kampanię reklamową obejmują wiele kanałów dotarci danego twórcy. Dwa, nie ma na rynku influencer marketingu jednego "sztywnego" cennika za działania reklamowe - stawki, zwłaszcza bardzo zasięgowych i wpływowych twórców, negocjowane są w zależności od branży, w jakiej działa reklamodawca czy grupy docelowej, do jakiej chce się trafić.
- Pamiętajmy, że część osób, nie tylko tu, ale w każdym innym kanale social media również, celowo kreuje swój wizerunek na inny niż rzeczywisty - to pozwala na windowanie stawek oraz mocniejszą pozycję negocjacyjną podczas podejmowania współpracy - zwraca uwagę w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl Anna Drzewiecka z Mullenlowe Warsaw.
Ekspertka szacuje, że stawki za współprace wśród gwiazd TikToka wahają się od kilkunastu do nawet kilkuset tysięcy.
- Oczywiście najwyższe stawki dotyczą osób z milionowymi społecznościami - wchodzą w to nie tylko influencerzy, lecz także celebryci. Znając ten przedział i ustalając pewną medianę oraz ilość świadczeń danej osoby można oszacować jej zarobki, natomiast nie jest też tak, że każda współpraca (nawet o podobnym charakterze) jest wyceniana tak samo - stawki zazwyczaj są bardzo indywidualne i zależą od preferencji twórcy - niektóre brandy są atrakcyjniejsze dla twórców, dzięki czemu stawki za współprace są mniejsze - wyjaśnia Anna Drzewiecka.
Dokładne estymacje utrudnia dodatkowo fakt, że współprace częściowo mogą być rozliczane w postaci sponsoringu czy barterów. - Dlatego też nawet jeśli chcemy pokusić się o estymowanie rocznych zarobków, to trzeba podchodzić do tego bardzo ostrożnie. Co istotne, dobrze dobrany twórca na Tik Toku – platformie, która daje możliwość generowania bardzo szerokich zasięgów - oraz zgoda na pewną swobodę twórczą w ramach podejmowanej współpracy jest skutecznym narzędziem realizacji rozmaitych celów określonych przez brand - od zasięgowych właśnie, przez świadomościowe, po sprzedażowe - podsumowuje Anna Drzewiecka z Mullenlowe Warsaw.
TikTokerzy zarabiają nie tyko na reklamach
Kampania reklamowe w formie publikacji postów sponsorowanych na zlecenie marek to nie jedyne źródło zarobku na TikToku - wskazuje z kolei Kamil Bolek, ekspert ds. marketingu internetowego i współpracy z influencerami, w przeszłości CMO sieci LTTM. Cennym źródłem zarobkowania na platformie są transmisje.
- Użytkownicy TikToka mogą za „monety” (wewnętrzną walutę serwisu kupowaną za realne pieniądze), kupować twórcom „prezenty”, które następnie w czasie takiego live'a można wysyłać twórcom w zamian za np. wyróżnienie komentarza czy pozdrowienia, czy po prostu w ramach wspierania ulubionych influencerów. Najtańsze prezenty kosztują 1 monetę, droższe nawet kilkaset złotych, najdroższa 35000 monet, czyli ok. 2250 zł. Influencer po przekroczeniu odpowiedniego progu otrzymuje z TikTka procent "wypracowanych" na takiej transmisji przychodów. Resztę zatrzymuje TikTok. Niektórzy influencerzy są w stanie zarabiać w ten sposób po kilka tysięcy złotych w czasie jednej transmisji - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Kamil Bolek.
Nasz rozmówca przestrzega, że liczba obserwujących na TikToku nie jest skorelowana z zasięgiem filmów.
- Algorytm TikToka działa inaczej niż na innych platformach. Generalnie dzisiaj liczba obserwujących czy followersów nie przekłada się wprost na zasięg, czyli nie jest tak, że jak mam np. tysiąc followersów czy tysiąc obserwujących i wrzucam post, to tysiąc osób to zobaczy. Na TikToku liczba obserwujących nie koreluje z liczbą wyświetleń kolejnych publikacji. Można mieć bardzo mało obserwujących, a zasięgi gigantyczne… lub odwrotnie. Jeden post może mieć pięć wyświetleń, a drugi, dwa miliony - wyjaśnia ekspert.
Jeszcze innym ciekawym sposobem zarobkowania influencerów, i to nie tylko na TikToku, są autorskie produkty i usługi. Kamil Bolek ocenia, że to ciągle rosnący rynek i trudno określić jego wartość.
- Sprzedaż swoich kursów, e-booków, produktów, merchandisingów, spotkań jeden na jeden, ekskluzywnych treści i dodatkowych zdjęć na innych platformach - na to jest ogromny popyt, co przekłada się na duże zarobki, które ze względu na różnorodność oferty, niestety, trudno oszacować - ocenia dla Wirtualnemedia.pl ekspert.
Dołącz do dyskusji: Nawet kilkaset tysięcy złotych za kampanię dla gwiazd TikToka. Pieniądze nie tylko z reklam
Tymczasem większość recenzji to ustawki. Za pieniądze, darmowe gadżety zareklamują wszystko i grzecznie pominą/przemilczą wszystkie wady danego produktu. Wszystkie te kanały strasznie się dzisiaj skomercjalizowały. Za takim występującym influencerem często stoi całe profesjonalne zaplecze/agencja.