Producent „MasterChefa” i „Twoja twarz brzmi znajomo” zwiększył przychody
Producent telewizyjny Endemol Shine Polska w 2023 roku co prawda zwiększył przychody o 12 proc., ale jego strata netto pogłębiła się o ponad pół mln zł. Firma oprócz programów telewizyjnych nakręciła dwa filmy dla Netfliksa i serial „Dewajtis” dla TVP.
Przychody Endemol Shine Polska w 2023 roku wyniosły 83,45 mln zł, rosnąc rok do roku o 11,7 proc. Firma wyliczyła w sprawozdaniu, że w ub.r. wyprodukowała szereg programów telewizyjnych: po dwie serie „Postaw na milion” i „Tak to leciało” oraz drugi sezon „You Can Dance. Nowa generacja” dla Telewizji Polskiej, dwa sezony „Twoja twarz brzmi znajomo” oraz premierowe serie „Temptation Island” i „Drugiego życia sukni ślubnej” dla Telewizji Polsat, a także kolejne serie „MasterChefa”, „MasterChef Junior” i „Lego Masters” dla TVN.
Endemol nakręcił „Dewajtis” i „Znachora”
Ponadto Endemol Shine Polska nakręcił dla Netfliksa filmy „Znachor” (cieszył się na platformie popularnością w wielu krajach) i „Miłość do kwadratu bez granic” (to trzeci tytuł z tej serii). Dla Telewizji Polskiej wyprodukował serial historyczny „Dewajtis” (jesienią ub.r. oglądało go średnio 2,47 mln widzów), a dla Amazona, na potrzeby platformy Prime Video, serial dokumentalny o polskich skoczkach narciarskich (jak informowaliśmy wiosną br. jego premiera się opóźnia).
Przychody krajowe Endemol Shine Polska poszły w górę z 40,41 do 68,5 mln zł, a te z zagranicy zmalały z 34,3 do 14,95 mln zł.
Wydatki operacyjne firmy zwiększyły się w 2023 roku o 5 proc. do 78,29 mln zł, z czego wydatki na usługi obce - z 59,39 do 61,65 mln zł, na wynagrodzenia - z 12,29 do 13,65 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 1,32 do 1,64 mln zł, a na ubezpieczenia i inne świadczenia pracownicze - z 476,8 do 653,4 tys. zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Bilans spółki obciążył też wzrost wyniku ze zmiany stanu produktów z -548 tys. zł do 5,57 mln zł. To przede wszystkim skutek tego, że firma wydała już na realizację serialu o skoczkach narciarskich, który nie miał jeszcze premiery).
Z kolei pozostałe koszty operacyjne Endemol Shine Polska zmalały z 773,4 do 378,1 tys. zł, a wydatki finansowe (głównie na odsetki) wzrosły z 1,19 do 1,27 mln zł.
Strata na jednej produkcji obciążyła rentowność
Rentowność sprzedażowa brutto firmy poszła w dół z 704,8 tys. zł zysku do 417,6 tys. zł straty, operacyjna - z 4,3 tys. zł zysku do 750,9 tys. zł straty, a strata netto pogłębiła się z 1,18 do 2,01 mln zł.
- Tak duży spadek rentowości ogółem wynika ze straty poniesionej na produkcji jednego z programów. Eliminując wpływ wspomnianego programu rentowość sprzedaży wzrosła o 45,8 proc. (z 8,1 na 11,8 proc.) - zaznaczono w sprawozdaniu.
W konsekwencji zeszłorocznej straty ujemne kapitały własne pogłębiły się -6,69 do -8,44 mln zł. Koncern Banijay Group, który w połowie 2022 roku przejął Endemol Shine Group za ok. 2,2 mld dolarów, nie zdecydował się dokapitalizować polskiej spółki, natomiast potwierdził gotowość udzielenia jej wsparcia finansowego także w br.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022
Endemol coraz bardziej streamingowy
Na 2024 rok Endemol Shine Polska zaplanował kontynuację programów „Twoja twarz brzmi znajomo”, „MasterChef”, „Postaw na milion”, „Lego Masters”, „Tak to leciało” i „Drugie życie sukni ślubnej” (w „Tak to leciało” w roli gospodarza Sławomira Zapałę i jego żonę Kajrę zastąpił aktor Kacper Kruszewski). Dla TVN zrealizował pokazany wiosną w TVN „Czas na show. Drag Me Out”.
Firma zamierza też kręcić kolejne seriale (dla Telewizji Polskiej i SkyShowtime) oraz filmy dla Netfliksa. Zaznaczyła w sprawozdaniu, że rozwija współpracę z Netfliksem i Amazonem. - Rosnąca rola serwisów streamingowych w Polsce pozwala nam na dywersyfikację klientów - podkreśliła.
Dodała, że na początku lipca miała już zakontraktowane produkcje stanowiące 74 proc. tegorocznego budżetu. - Mimo wysokiej inflacji, rosnących ceny paliw i energii przewidujemy utrzymanie rentowności na zakładanym poziomie - zaznaczyła.
Dołącz do dyskusji: Producent „MasterChefa” i „Twoja twarz brzmi znajomo” zwiększył przychody