40 proc. więcej na reklamy McDonald’s. Biedronka z większym wzrostem od Lidla i Media Expert
W 2023 roku marketerzy zwiększyli (względem 2022 roku) wydatki reklamowe o 10 proc., do 44,6 mld zł. Najmocniej, bo o blisko 40 proc., wzrósł budżet reklamowy McDonald’s Polska, który wszedł tym samym do czołówki największych reklamodawców na polskim rynku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl
Media tradycyjne (bez internetu) zarobiły w 2023 roku na reklamie 44,6 mld zł. To 10 proc. więcej niż w 2022 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Blisko połowa tej kwoty – 22,5 mld zł – trafiła do telewizji, która zwiększyła przychody z reklam rdr o 3,6 proc.
Do stacji radiowych trafiło 11 mld zł – 7,2 proc. więcej niż w 2022 roku. Wzrosły też – o 6,2 proc. - wydatki na reklamę w magazynach, do 4,4 mld zł.
Kina na emisji reklam zarobiły w ub.r. 3,3 mld zł, co oznacza wzrost o 161,3 proc. rdr. Wydatki na reklamę zewnętrzną wyniosły z kolei 1,5 mld zł (więcej o 4,1 proc.), a na reklamę DOOH – 406,6 mln zł (więcej o 62,5 proc.).
Spośród mediów jedynie gazety zmniejszyły wpływy reklamowe – o 0,3 proc., do 1,4 mld zł.
McDonalds's z awansem do czołówki
Podobnie jak przed rokiem, największym polskim reklamodawcą pozostaje firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska. Na reklamy swoich marek w mediach offline wydała w 2023 roku 2,48 mld zł, zwiększając nakłady w skali roku o 3,8 proc. Wiceliderem wydatków reklamowych jest firma Terg, właściciel sieci elektromarketów Media Expert, z wydatkami w kwocie 1,39 mld zł, większymi rdr o 13,3 proc. Podium zamyka Natur Produkt Zdrovit z wydatkami w wysokości 877,9 mln zł, o 7,6 proc. wyższymi niż rok wcześniej.
Lidl wydał na reklamy w 2023 roku 830,3 mln zł (+11,6 proc.), Ferrero Polska – 653,5 mln zł (+3,7 proc.), Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka i drogerii Hebe – 621 mln zł (+22 proc.), P4, operator sieci Play – 452,5 mln zł (+5,3 proc.) i McDonald’s Polska – 429,6 mln zł (+39 proc.).
Dwóch marketerów z czołówki największych reklamodawców zredukowało budżety reklamowe. Euro-Net Warszawa zmniejszył wydatki o 16 proc., do 669,8 mln zł, a USP Zdrowie – o 2,2 proc., do 609,1 mln zł.
Dołącz do dyskusji: 40 proc. więcej na reklamy McDonald’s. Biedronka z większym wzrostem od Lidla i Media Expert