McDonald’s rekordowo zyskowny w Polsce, ma ponad 500 lokali
Sieć gastronomiczna McDonald’s w ub.r. zwiększyła sprzedaż w Polsce o 28,4 proc. do 1,99 mld zł i osiągnęła 383,6 mln zł zysku netto. To rekordowe wyniki w jej historii. Firma zatrudnia już ponad 4,3 tys. osób.
Na koniec ub.r. działało w Polsce 517 lokali McDonald’s, z czego 466 w modelu franczyzowym. Rok wcześniej lokali było 490, w tym 438 franczyzowych. Firma niezmiennie deklaruje, że chce otwierać 35-50 placówek rocznie.
Spółka podkreśliła w sprawozdaniu, że stara się zwiększać swój udział rynkowy „poprzez budowę nowych obiektów, modernizację istniejących placówek i poprawę jakości obsługi w działających lokalach”. - Kluczowe znaczenie miał powrót gości do wnętrza naszych restauracji, z konsumpcją na miejscu oraz do lokali w galeriach handlowych - zaznaczyła.
McDonald’s zatrudnia 420 pracowników więcej
Działalność operacyjna McDonald’s Polska kosztowała w ub.r. 1,53 mld zł, co wobec 1,22 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 25,9 proc. Wydatki na usługi obce, m.in. działania marketingowe zwiększyły się z 580,8 do 740,6 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 237,9 do 314,7 mln zł.
Firma w sprawozdaniu zwróciła uwagę, jak podrożały w ub.r. produkty najważniejsze dla jej menu. - Cena mięsa wołowego była o około 44%, cena mięsa drobiowego oraz sera o około 27% a cena bułek o około 30% i frytek o około 44% wyższa od średnich cen tych materiałów w 2021 roku. Ogółem, średni ważony wzrost kosztów materiałów w roku 2022 wyniósł około 24.6%. Dodatkowo znaczący wzrost wynagrodzenia minimalnego oraz kryzys energetyczny miał istotny wpływ na poziomy marży - opisano.
Koszty wynagrodzeń poszły w górę ze 177,7 do 199,9 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 32,7 do 38,9 mln zł. W ub.r. firma zatrudniała średnio 4 333 osób, o ponad 400 więcej niż przed rokiem (3 914). Wzrosła przede wszystkim liczba pracowników na stanowiskach produkcyjnych - z 3 438 do 3 850.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Z kolei pozostałe koszty operacyjne zmalały z 19,1 do 16,3 mln zł, a koszty finansowe nieznacznie wzrosły - z 2,9 do 3,1 mln zł.
Zysk operacyjny McDonald’s Polska poszedł w górę z 342,5 do 471,7 mln zł, a zysk netto z 273 do 383,6 mln zł. Spółka zapłaciła w ub.r. 92,1 mln zł podatku dochodowego, wobec 66,7 mln zł rok wcześniej.
To dla firmy kolejny wzrostowy rok. W 2020 roku zanotowała 1,24 mld zł wpływów i 190,9 mln zł zysku netto, a nieco lepiej było przed wybuchem epidemii: w 2021 roku przy 1,36 mld zł przychodów zarobiła na czysto 231,5 mln zł zysku, a rok wcześniej miała 1,29 mld zł wpływów i 201,5 mln zł zysku netto.
Z zeszłorocznego zysku 120 mln zł przeznaczono na dywidendę (bezpośrednio 100 proc. udziałów McDonald’s Polska należy do brytyjskiej spółki MCD Europe), a 263,6 mln zasiliło kapitał rezerwowy.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021
Dołącz do dyskusji: McDonald’s rekordowo zyskowny w Polsce, ma ponad 500 lokali