Meta testuje nowe rozwiązania w walce z oszustwami
Koncern Meta Platforms chce wykorzystywać technologię rozpoznawania twarzy do walki z fałszywymi reklamami w swoich serwisach społecznościowych. Będzie dotyczyć zwłaszcza znanych osób. To nie będzie jedyne zastosowanie tej techniki.
Problem zalewu fałszywych reklam w serwisach Mety trwa od miesięcy. Grafiki często imitujące media, z wizerunkami celebrytów, sportowców czy polityków, mają skłaniać nieświadomych użytkowników do klikania w podejrzane linki, co może skutkować kradzieżą danych, a nawet pieniędzy z kont bankowych. Jako pierwsi ze znanych Polaków wojnę temu procederowi wytoczyli Rafał Brzoska i jego żona, prezenterka Omena Mensah. Odnieśli już sukces – UODO wydał zabezpieczenie obligujące Metę do zakazu wykorzystywania wizerunku biznesmena i prezenterki w reklamach na Facebooku i Instagramie.
Meta uruchomi nowe narzędzia. Chce lepiej weryfikować reklamy
Teraz Meta poinformowała o testach nowego sposobu wykorzystania technologii rozpoznawania twarzy w celu wykrywania i powstrzymywania przestępców przed bezprawnym wykorzystywaniem wizerunków osób publicznych w celu oszustwa, wyłudzania czy podszywania się pod inne osoby.
Technologia ta pomoże również użytkownikom w zweryfikowaniu swojej tożsamości, kiedy będą chcieli odzyskać dostęp do zagrożonych kont lub odwołać się od działań organów ścigania.
Obecnie Meta sprawdza reklamy pod kątem oszustw, wykorzystując mechanizmy uczenia maszynowego. To sprawia, że nie zawsze dana treść zostaje zakwalifikowana jako potencjalne oszustwo. Teraz ma się to zmienić.
Jak podaje firma, w fazie testów jest nowe narzędzie rozpoznawania twarzy do weryfikacji reklam z wykorzystaniem wizerunku znanych osób. Jeśli system uzna, że reklama może być oszustwem z wizerunkiem osoby publicznej, do weryfikacji zostanie użyta technologia rozpoznawania twarzy. Fotografia czy grafika zostanie porównana ze zdjęciami profilowymi na Facebooku i Instagramie danej osoby. Jeśli reklama okaże się oszustwem, zostanie zablokowana. Natychmiast usunięte zostaną też dane twarzy wygenerowane z reklam do jednorazowej weryfikacji.
Wczesny pilotaż daje zdaniem Mety obiecujące wyniki. W nadchodzących tygodniach platforma zacznie wyświetlać powiadomienia o objęciem nowym typem ochrony większej grupie osób publicznych, których wizerunków użyto w fake reklamach. Z funkcjonalności można zrezygnować w dowolnym momencie.
Nowy typ ochrony obejmie nie tylko posty sponsorowane, ale także i fejkowe konta podszywające się pod osobny znane z życia publicznego, prowadzone w celu oszukiwania ludzi (przez np. namowy na nieistniejące inwestycje).
Zobacz: Meta testowo wyłączy komentarze pod postami reklamowymi. Wzmocnienie brand safety
Meta wychodzi naprzeciw użytkownikom, którzy tracą przez oszustów dostęp do swoich kont, bp np. ich hasła zhackowano. Platforma zamierza wykorzystywać do weryfikacji odzyskiwania hasła wideo selfie. Po przesłaniu takiego contentu, Meta będzie weryfikować tożsamość użytkownika z technologią rozpoznawania twarzy.
Weryfikacja wideo selfie rozszerza opcje odzyskiwania dostępu do konta, zajmuje tylko minutę i jest najłatwiejszym sposobem weryfikacji tożsamości. Ta metoda weryfikacji będzie ostatecznie trudniejsza do nadużycia przez hakerów niż tradycyjna weryfikacja tożsamości oparta na dokumentach – wskazuje Meta.
Dołącz do dyskusji: Meta testuje nowe rozwiązania w walce z oszustwami