Miesięczniki luksusowe tracą czytelników
„Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer) w maju odnotował spadek sprzedaży do poziomu 75 919 egz. Medioznawca Maciej Myśliwiec zaznacza, że miesięczniki luksusowe nie wyróżniają się pod względem szybkości spadku czytelnictwa od reszty rynku.
W maju średnia sprzedaż ogółem „Twojego Stylu” wyniosła 75 919 egz., miesięcznik był liderem segmentu - wynika z badania firmy PBC. Na kolejnych miejscach znalazły się „Zwierciadło” (Zwierciadło) - 66 512 egz. (wzrost o 0,54 proc. w porównaniu do maja 2020 roku), „Wysokie Obcasy Extra” (Agora) - 44 716 egz. (spadek o 10,46 proc.), „Pani” (Wydawnictwo Bauer) - 34 958 egz. (wzrost o 4,1 proc.), „Elle” (Burda Media Polska) – 25 010 egz. (wzrost o 9,72 proc.) i „Glamour” (Burda Media Polska) - 16 291 egz. (wzrost o 68,55 proc.).
Rekordowe spadki
Sprzedaż prasy sukcesywnie spada, przykładowo w latach 2005-2015 średnia sprzedaż „Twojego Stylu” spadła o ok. 50 tys. egz. - z poziomu ponad 250 tys. do nieco ponad 200 tys. Najwyższy w tym czasie wynik magazyn osiągnął w 2007 roku - 259 809 egz.
W pierwszym półroczu 2016 roku średnia sprzedaż ogółem magazynu wyniosła 186 437 egz., w pierwszym półroczu 2018 roku - 154 994 egz., zaś w pierwszym półroczu 2019 roku – 129 566 egz. W maju 2020 roku jego sprzedaż wynosiła zaś 91 389 egz.
Medioznawca Maciej Myśliwiec zaznacza jednak, że „nie jest to duże zaskoczenie względem zwykłego trendu spadków sprzedażowych”. - Nie jesteśmy w stanie zatrzymać spadku czytelnictwa prasy drukowanej - podkreśla. Jego zdaniem, wśród przyczyn nie ma co doszukiwać się „dodatkowego kryzysu”. - Spadki widać i wśród tygodników, i magazynów luksusowych. Może najmniej w prasie codziennej, bo wciąż kupowana jest przez ludzi w wieku 60+ albo obecnie raczej nawet 70+ - mówi Myśliwiec.
- „Twój Styl” i tego typu magazyny premium mają ten problem, że ich czytelniczki były jasno określone demograficznie: to panie z konkretnym światopoglądem i potrzebami estetycznymi. Teraz, szczególnie te młodsze, realizują je w sieci - zaznacza medioznawca. I dodaje: Czytelniczka magazynu luksusowego nie dostaje niczego nowego względem serwisów, plotkarskich czy lifestyle'owych.
Na tle innych tytułów segmentu wyróżnia się „Zwierciadło” - w latach 2005-2015 jego sprzedaż wzrosła z poziomu ponad 63 tys. do 75 tys. (najwyższy wynik, 92 135 egz., tytuł osiągnął w 2012 roku). W pierwszym półroczu 2016 roku było to 63 336 egz., dwa lata później - 70 199 egz., a w pierwszym półroczu 2019 roku - 78 881 egz.
Dołącz do dyskusji: Miesięczniki luksusowe tracą czytelników