Ministerstwo Finansów wraca z kampanią "Weź paragon"
Ministerstwo Finansów ruszyło z ogólnopolską kampanią informacyjno-edukacyjną pod hasłem „Weź paragon”. Akcja ma uświadomić Polakom znaczenie brania i wydawania paragonu fiskalnego. Działania potrwają do końca sierpnia br.
Celem kampanii jest uświadomienie znaczenia brania i wydawania paragonu fiskalnego. Resort podkreśla, że wydanie paragonu w sklepie, restauracji czy na stacji paliw ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale również dla wszystkich obywateli.
- W akcji „Weź paragon” chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji. Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy - mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
Ministerstwo Finansów analizuje mechanizmy występujące w szarej strefie i odnotowuje sygnały o nadużyciach. Jednym z najczęstszych motywów uchylania się od opodatkowania jest nierejestrowanie zawartych transakcji i co za tym idzie - niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi lub zbieranie paragonów fiskalnych, których klient nie zabrał ze sobą. Może to mieć dalsze konsekwencje, czyli wystawianie tzw. „pustych” faktur - właśnie na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów fiskalnych.
Ministerstwo podaje, że często spotykaną sytuacją w punktach sprzedaży jest próba wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu. Jednak wydruk z karty stanowi wyłącznie dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową i nie zastępuje paragonu fiskalnego.
Innym przykładem nieuczciwego działania przedsiębiorcy jest wydawanie paragonu niefiskalnego w gastronomii. Jako paragon funkcjonuje tu często rachunek lub paragon kelnerski, w którego przypadku wartość podatku VAT z reguły i tak jest pobierana od konsumenta. To on ostatecznie płaci podatek w cenie towaru lub usługi, jednak nie trafia on do budżetu, lecz do kieszeni sprzedawcy. Ma to duże znaczenie z punktu widzenia uczciwej konkurencji, ponieważ osłabia przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki.
Resort zwraca uwagę, że kiedy przedsiębiorca nie wystawia paragonów fiskalnych, traci przez to budżet państwa, a tym samym wszyscy obywatele. Dlatego tak ważne jest branie i wydawanie paragonów fiskalnych – to dowód uczciwego obrotu gospodarczego.
W ramach kampanii uruchomiono stronę wezparagon.gov.pl. Można tam znaleźć m.in. najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat paragonów fiskalnych czy sprawdzić, jak wygląda prawidłowo wystawiony paragon i jak rozpoznać błędny. Informacje o akcji będą zamieszczane również m.in. na monitorach w salach obsługi podatnika w urzędach i izbach skarbowych w całej Polsce.
Ministerstwo nie podaje mediaplanu kampanii. Nie informuje też o agencjach, które odpowiadają za jej przygotowanie.
Kampania „Weź paragon” jest organizowana przez Ministerstwo Finansów cyklicznie od 2002 roku. Jej celem jest uświadomienie Polakom roli paragonu fiskalnego i minimalizowanie negatywnych skutków nierzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujących przez przedsiębiorców.
W latach 2012-2014 akcja prowadzona była w okresie ferii zimowych i wakacji letnich pod hasłem „Nie bądź jeleń, weź paragon". Kolejna odsłona akcji prowadzona w 2015 r. była pod hasłem „Nie daj się oszukać – Sprawdź paragon”. Kierowana była do konsumenta, bo to on, jako posiadacz paragonu, miał możliwość jego sprawdzenia. W 2016 roku kampania była prowadzona pod hasłem „Weź paragon ze sobą”, a jej główny przekaz brzmiał: "Wspieraj uczciwość. Stop wyłudzeniom!" Miała uświadomić Polakom, z czym wiąże się niewydawanie paragonów fiskalnych na stacjach paliwowych i niezabieranie ich ze sobą, kiedy je otrzymują.
Dołącz do dyskusji: Ministerstwo Finansów wraca z kampanią "Weź paragon"