Młodzi Polacy wymagają więcej od pracodawców (infografika)
Osoby młode, wchodzące dopiero na rynek pracy, mają wyższe oczekiwania wobec pracodawcy niż ich starsi koledzy - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Wyniki badania przeprowadzonego wśród młodych osób w wieku 18-24 lata, które dopiero planują życie zawodowe lub niedawno je zaczęły, wyraźnie wskazują, że bardziej przywiązują one wagę do wszelkich motywatorów pozapłacowych niż starsi pracownicy.
O ile przyjazna atmosfera w pracy, dogodna lokalizacja czy stabilność zatrudnienia jest niemal tak samo istotna dla wszystkich grup wiekowych, o tyle wskazania młodych przy jedenastu z siedemnastu motywatorów są, czasami znacząco, wyższe.
Cztery z pięciu najważniejszych motywatorów pozapłacowych wskazywanych przez najmłodsze osoby dotyczą komfortu pracy. Przyjazna atmosfera (70%), dogodny dojazd (68%), stabilność zatrudnienia (62%) czy rodzaj umowy (60%) to zdecydowanie najczęściej wskazywane pożądane wartości.
Wśród pięciu najistotniejszych motywatorów znalazła się możliwość awansu (67%), która traci na ważności wraz z wiekiem pracowników. Kolejna grupa wiekowa (25-34 lata) dużo rzadziej wskazywała ten aspekt jako istotny (54%), a spośród najstarszych respondentów 37% uważa awans za motywator.
Jeszcze większe różnice – zwłaszcza między najmłodszym a najstarszym pokoleniem – są widoczne w przypadku szkoleń. 56% młodych ludzi uważa szkolenia za ważne, podczas gdy ich nieco młodsi koledzy rzadziej wskazywali tę opcję (42%). Z kolei dostęp do najnowszych technologii jest ważny dla co czwartego przedstawiciela najmłodszych pracowników.
Bardzo dużą różnicę widać w postrzeganiu benefitów pozapłacowych: karnet na siłownię jako pożądany wskazuje dwa razy więcej młodych pracowników (30%) niż nieco starszych (17%) i trzy razy więcej niż najstarszych (9%). Mniejsze różnice między pokoleniami, ale też istotne, widoczne są w przypadku karty na lunch czy karty umożliwiającej korzystanie z wydarzeń kulturalnych. Jedynie w przypadku karty medycznej wszystkie grupy wiekowe cechowały się podobnymi wskazaniami.
Wizerunek firmy, jej pozycja na rynku, kultura organizacyjna czy odpowiedzialność społeczna nie należą do priorytetów pracowniczych, jednak wyraźnie widać, że ich ważność jest większa wśród ludzi młodych. Dwukrotnie częściej (39%) zwracają oni uwagę na wizerunek pracodawcy niż najstarsi koledzy (20%), zaś pozycja pracodawcy na rynku jest dla młodych trzy razy ważniejsza. Uznanie dla działań z zakresu odpowiedzialności społecznej również jest skorelowana z wiekiem – osoby do 24. roku życia niemal czterokrotnie częściej zwracają na ten aspekt uwagę niż osoby najstarsze.
Badanie "Benefity pozapłacowe" zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na początku 2018 r., metodą CAWI (badania online), na reprezentatywnej próbie N=919 osób.
Dołącz do dyskusji: Młodzi Polacy wymagają więcej od pracodawców (infografika)