Multimedia Polska z 726 tys. klientów i spadkiem wpływów o 5 proc. Więcej ze sprzedaży tv, mniej z internetu i telefonii
W ub.r. sieć kablowa Multimedia Polska w ujęciu skonsolidowanym zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 645,93 mln zł. Jej zysk operacyjny zmalał z 92,39 do 49,2 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 1,81 do 66,46 mln zł, głównie wskutek 100,76 mln zł kosztów finansowych. Na koniec ub.r. miała do spłaty 1,49 mld zł pożyczek i kredytów, kupiła też obligacje za 320 mln zł od swoich dwóch właścicieli.
W skali roku zmalały wszystkie główne typy wpływów sprzedażowych grupy kapitałowej Multimedia Polska. Wpływy od abonentów spadły o 2,6 proc. do 617,33 mln zł, ze sprzedaży międzyoperatorskiej - o 32 proc. do 14,63 mln zł, a pozostałe wpływy sprzedażowe - o 39 proc. do 13,97 mln zł.
Natomiast pozostałe przychody operacyjne firmy zwiększyły się z 10,97 do 11,34 mln zł. Ich zdecydowaną większość to wpływy z odszkodowań, kar i grzywien, które zmalały z 8,85 do 7,93 mln zł.
726 tys. klientów, 45 tys. mniej sprzedanych usług. ARPU i wskaźnik rezygnacji w górę
Na koniec ub.r. operator miał 725,9 tys. klientów korzystających z 1,7 mln jednostkowych usług (RGU), z tym 943,5 tys. usług telewizji, 509,7 tys. internetu i 248 tys. telefonii. 309,1 użytkowników korzystało z dwóch usług, a 110,7 tys. z minimum trzech.
W skali roku liczba sprzedanych przez firmę usług jednostkowych zmalała o 45,2 tys. Ubyło 19,4 tys. usług internetu szerokopasmowego, 9,5 tys. telefonicznych i 4,2 tys. telewizyjnych, a także 12,1 tys. usług z działalności ubezpieczeniowej, z której Multimedia Polska się wycofała.
- Spadek RGU związany był z trwającym negatywnymi skutkami związanymi z funkcjonowaniem Grupy w warunkach procesu sprzedaży w latach 2016-2018, co miało wpływ na pogorszenie pozycji konkurencyjnej i ograniczenie możliwości dalszej sprzedaży usług na poprzednich poziomach - skomentowano w sprawozdaniu firmy.
Przeciętny przychód miesięczny od użytkownika (ARPU) wynosił w ub.r. 69,70 zł, wobec 68,91 zł rok wcześniej. Natomiast wskaźnik rezygnacji klientów (churn) w ujęciu rocznym wzrósł z 16,8 proc. w 2017 roku do 19,4 proc. w ub.r.
Przychody ze sprzedaży usług telewizji wzrosły rok do roku o 7,8 proc. do 412,52 mln zł. Multimedia Polska tłumaczy to migracją klientów z telewizji analogowej do cyfrowej i dokupowaniem pakietów premium. Wskaźnik rezygnacji zwiększyły się natomiast z 8,8 do 9,2 proc. w skali rocznej.
W segmencie internetowym liczba sprzedanych usług jednostkowych zmalała z 529 do 510 tys., a przychody sprzedażowe - o 20,6 proc. do 154,72 mln zł.
- Spadek przychodów związany był głównie z postępującą presją konkurencyjną w tym segmencie, zwłaszcza ze strony dostawców Internetu w technologii LTE. Dodatkowo zwracamy uwagę na fakt, że polityka promocyjna w zakresie pakietyzacji usług koncentrowała się na promocji usługi internetowej, co było zgodne z powszechnym oczekiwaniem rynkowym, tj. potrzebą „taniego” internetu - tłumaczy to firma w sprawozdaniu.
W przypadku telefonii liczba sprzedanych usług jednostkowych zmniejszyła się z 258 do 248 tys., a wpływy - o 16,7 proc. do 64,99 mln zł. Wskaźnik rezygnacji w ujęciu rocznym (z wyłączeniem usług pośrednich WLR, aparatów wrzutowych oraz telefonii mobilnej) zwiększył się natomiast z 10,8 do 12,5 proc.
- Grupa, podobnie jak cały rynek telekomunikacyjny w Polsce, podlega silnej konkurencji i presji cenowej, co skutkuje spadkiem opłat za usługi telefoniczne, a w szczególności za ruch telefoniczny. Pomimo, że ruch generowany w sieci jest większy, jest tylko częściowo rozpoznany jako przychód, ponieważ jest to ruch generowany przez abonentów posiadających darmowe minuty w ramach opłat abonamentowych. - skomentowano w sprawozdaniu.
Więcej na wynagrodzenia i amortyzację, mniej na usługi obce
W ub.r. grupa Multimedia Polska poniosła 593,03 mln zł kosztów działalności podstawowej, o 0,6 proc. więcej niż rok wcześniej. W górę koszty wydatki na amortyzację (z 219,38 do 226,49 mln zł), wynagrodzenia (z 59,07 do 68,88 mln zł) oraz zużycie materiałów (z 21,95 do 23,94 mln zł).
Za to koszty usług obcych zmniejszyły się z 245,44 do 233,44 mln zł, podatków i opłat - z 29,8 do 27,7 mln zł, a pozostałych świadczeń pracowniczych - z 9,04 do 7,12 mln zł.
Natomiast pozostałe koszty operacyjne podwoiły się, rosnąc z 7,52 do 15,04 mln zł. Wydatki na naprawy, kary, grzywny i odszkodowania poszły w górę z 1,1 do 6,24 mln zł, a strata z powodu utraty wartości umów z klientami - z 4,2 do 7,07 mln zł.
W konsekwencji zysk sprzedażowy brutto firmy zmalał rok do roku z 88,94 do 52,9 mln zł, a zysk operacyjny - z 92,39 do 49,2 mln zł.
Na wyniku rentowności brutto i netto zaciążyły koszty finansowe, które poszły w górę z 68,48 do 100,76 mln zł. Jednocześnie wpływy finansowe wzrosły z 5,5 do 15,04 mln zł, a wartość zapłaconego podatku dochodowego zmalała z 42,77 do 29,94 mln zł.
Wynik brutto grupy Multimedia Polska pogorszył się z 29,42 mln zł zysku do 36,52 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 1,81 do 66,46 mln zł. Firma w 2017 roku osiągnęła 11,54 mln zł zysku z działalności Multimedia Polska Energią, którą jesienią 2017 roku za 37 mln zł sprzedała do Orange Polska.
1,5 mld zł kredytu, zakup obligacji za 320 mln zł
Wiosną ub.r. Multimedia Polska zrefinansowała swoje zadłużenie: zaciągnęła 1,515 mld zł kredytu, z którego m.in. spłaciła przedterminowo obligacje o nominalnej wartości 782 mln zł wyemitowane w 2013 roku. Uzyskała też 30 mln zł kredytu odnawialnego, z którego do końca ub.r. nie skorzystała.
W połowie 2013 roku firma wzięła też 462 mln zł limitu kredytowego na refinansowanie zadłużenia i inwestycje oraz 50 mln zł kredytu obrotowego. Na koniec 2017 roku wykorzystała łącznie 461,2 mln zł tych kredytów, a w ramach zawartych aneksów wydłużyła ich spłatę (do końca ub.r. spłaciła 103,1 mln zł).
W ub.r. na 100,76 mln zł kosztów finansowych operatora złożyło się przede wszystkim 69,36 mln zł na odsetki prowizje od kredytów oraz 24,66 mln zł na odsetki i prowizje od obligacji.
Głównymi akcjonariuszami Multimedia Polska są M2 Investments (ma 51,93 proc. kapitału) i Tri Media Holdings (46,49 proc.).
Od obu tych podmiotów pod koniec kwietnia ub.r. operator kupił 6-letnie obligacje: od M2 Investments za 150,17 mln zł, a od Tri Media Holdings za 169,88 mln zł. W ub.r. otrzymał 11,47 mln zł odsetek i prowizji od tych papierów dłużnych, co stanowiło większość jego wpływów finansowych.
W ciągu roku zadłużenie grupy Multimedia Polska z kredytów i pożyczek bankowych zwiększyło się z 247,78 mln zł do 1,37 mld zł w części krótkoterminowej, a zmalało ze 136,75 do 114,56 mln zł w części długoterminowej. Firma na koniec ub.r. nie miała do spłaty żadnych obligacji, z których zobowiązania rok wcześniej wynosiły 781,18 mln zł.
Multimediów nie przejęło UPC, próbuje to zrobić Vectra
W październiku 2017 roku UPC Polska ogłosiło przejęcie Multimedia Polska za 760 mln zł. Jednak pod koniec marca ub.r. wycofało się z transakcji, a badający ją Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że fuzja firm spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach.
Natomiast w sierpniu ub.r. Vectra podpisała z większościowymi akcjonariuszami Multimedia Polska umowę typu term sheet ustalającą wstępne warunki kupna tej drugiej firmy. Transakcję zgłoszono do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w efekcie przeprowadzonej analizy rynku w maju br. ocenił, że fuzja operatorów może ograniczyć konkurencję w segmencie płatnej telewizji w 21 miastach i internetu stacjonarnego w 29 miejscowościach.
Jakie są wyniki innych sieci kablowych?
W ub.r. sieć UPC Polska przy wzroście wpływów o 1,1 proc. do 1,57 mld zł zanotowała 1,3 mln zł zysku operacyjnego (wobec 25,2 mln zł straty rok wcześniej), a jej strata netto zwiększyła się z 301,9 do 400,2 mln zł. Firma przeznaczyła 553 mln zł na inwestycje, a jej właściciel dokapitalizował ją kwotą 4,2 mld zł.
Z kolei Vectra zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 769,99 mln zł oraz spadek zysku netto o 17,3 proc. do 64,4 mln zł. W ub. i na początku br. zrealizowała kilka przejęć, na koniec grudnia miała milion abonentów, z których trzy czwarte korzystało z telewizji cyfrowej. Wpływy z usług telewizyjnych były ponad dwa razy wyższe niż z internetowych.
Dołącz do dyskusji: Multimedia Polska z 726 tys. klientów i spadkiem wpływów o 5 proc. Więcej ze sprzedaży tv, mniej z internetu i telefonii