RMF FM liderem opiniotwórczości we wrześniu. W czołówce Wirtualnemedia.pl
Liderem wrześniowego ranking najbardziej opiniotwórczych mediów w Polsce jest stacja RMF FM, która przełamała wielomiesięczną dominację Onetu i Wirtualnej Polski - wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów. W czołówce najczęściej cytowanych mediów internetowych kolejny miesiąc są Wirtualnemedia.pl.
Miejsce pierwsze w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów we wrześniu zajęła stacja RMF FM, wyprzedzając tym samym aż cztery duże tytuły - TVN24, "Rzeczpospolitą", Onet i WP.
Miejsce drugie zajmuje WP, którego liczba powołań w innych mediach kolejny miesiąc z rzędu utrzymuje wynik powyżej 4 tys. Redakcja Onetu zamyka podium zestawienia. Natomiast najwyższy wzrost odwołań w innych mediach – 1,9 tys. do 488 z sierpnia br. – odnotowało Radio ZET, zajmując tym samym dziewiątą pozycję w rankingu.
Najbardziej opiniotwórcze media we wrześniu
W głównym rankingu IMM za wrzesień 2021, w którym znajduje się TOP 15 najczęściej cytowanych mediów w kraju, znalazły się cztery portale internetowe: WP, Onet, Interia i Money.pl. W prasie nadal obecnych jest pięć tytułów: "Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Dziennik Gazeta Prawna", "Super Express" i "Fakt". Prasa stanowi najwyższy udział w rankingu ogólnym jako typ medium – 33 proc. Telewizję stale reprezentują: TVN24, Polsat News oraz TVP Info, a grupę stacji radiowych trzy rozgłośnie: RMF FM, Radio Zet i Polskie Radio 24.
WP liderem portali internetowych, wysoko Wirtualnemedia.pl
Drugi miesiąc z rzędu liderem kategorii został portal WP, cytowana we wrześniu 4,2 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się serwisy Onet z liczbą 3,9 tys. wzmianek i Interia z wynikiem 1,3 tys. powołań. Czwarte miejsce z liczbą 1,1 tys. cytowań zajął portal Money.pl. Miejsce piąte z liczbą 886 wzmianek zajął portal Wirtualnemedia.pl.
"Rzeczpospolita" najczęściej cytowanym tytułem prasowym
Miejsce pierwsze kategorii prasa zajmuje dziennik "Rzeczpospolita", na który redakcje innych tytułów w kraju powoływały się 2,4 tys. razy. Pozycję drugą, podobnie jak w sierpniu br., zajmuje "Gazeta Wyborcza" z liczbą 2,1 tys. cytowań. Niewiele niższą liczbę materiałów odnotowano dla "Dziennika Gazety Prawnej", która w innych mediach wzmiankowana była 2 tys. razy, zamykając tym samym podium zestawienia.
Najwyższy wzrost w liczbie cytowań – aż o siedemnaście oczek – dotyczy gazety Polska Metropolia Warszawska, która ukazuje się dwa razy w tygodniu. Odniesienia w innych mediach to wynik między innymi wywiadu redakcji z prezydentem Andrzejem Dudą nt. wprowadzenia trzydziestodniowego stanu wyjątkowego na obszarze części województwa podlaskiego i lubelskiego.
"Newsweek" był według Instytutu Monitorowania Mediów najczęściej cytowanym tygodnikiem we wrześniu, z liczbą 328 cytowań w innych mediach. To na łamach tego tygodnika Jan Duda określił homoseksualizm "zaraźliwym". Drugie miejsce ze wzrostem aż o pięć pozycji zajął tygodnik "Do Rzeczy" z wynikiem 290 powołań w innych mediach. Podium zamyka Gazeta Polska (154), a czwartą i piątą pozycję w rankingu zajmują kolejno "Wprost" i dwutygodnik "Viva".
Pierwsze miejsce w kategorii miesięczników i dwumiesięczników rankingu zajmuje branżowy magazyn "Press". Pozycja druga należy do "Forbesa" z liczbą 150 powołań w innych mediach. Podium podobnie jak w sierpniu br. zamyka miesięcznik "Twój Styl" z liczbą 95 wzmianek.
TVN24 utrzymuje pozycję lidera telewizji
Podobnie jak w ubiegłym miesiącu, podium kategorii kolejno należy do redakcji TVN24 (2,6 tys. cytowań), Polsat News (2,1 tys.) oraz TVP Info (893). O trzy pozycję w górę zmieniła się pozycja Polsat Sport, na którą inne redakcje powoływały się 263 razy.
Skok o trzy oczka zanotował również Canal+, zajmując miejsce ósme z wynikiem 194 cytowań. Na stację najczęściej powoływano się między innymi za sprawą relacji z meczu Śląsk Wrocław – Legia Warszawa, w której komentarza nt. utraconej przez Legię bramki „w dziwnych okolicznościach” udzielali piłkarze, arbitrzy czy trenerzy.
Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju nieustająco zajmuje RMF FM. Redakcja tym razem odnotowała aż 64 proc. więcej cytowań niż w sierpniu br. Najczęściej dziennikarze powoływali się na rozmowę redakcji na antenie z premierem Mateuszem Morawieckim, w której szef rządu komentował złożony wniosek do Trybunału Konstytucyjnego nt. wyższości polskiej konstytucji nad prawem europejskim.
Miejsce drugie w rankingu ze wzrostem o dwa oczka w stosunku do poprzedniego miesiąca zajmuje Radio ZET, które cytowano w innych mediach 1,9 tys. razy. Najwyższy skok w zestawieniu dotyczy Radia Plus, które z wynikiem 778 powołań zmieniło swoją pozycję aż o osiem miejsc.
Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczno – biznesowe
Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za wrzesień tworzą redakcje "Rzeczpospolitej", "Dziennika Gazety Prawnej" i "Pulsu Biznesu". Czwarte miejsce zajmuje magazyn "Forbes", a ranking zamyka "Parkiet".
Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno: Money.pl, Businessinsidder.com.pl, Bankier.pl, Wnp.pl i 300gospodarka.pl.
Tytuły Polska Press najbardziej opiniotwórcze w regionach
Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym we wrześniu 2021 jest "Gazeta Wrocławska", której pozycja wzrosła aż o jedenaście miejsc. Na redakcję powoływano się 186 razy między innymi za sprawą artykułu o uczniu szkoły podstawowej, który pobił swoją nauczycielkę. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o dwie pozycje w rankingu i wynikiem 174 powołań w innych mediach zajęła "Gazeta Krakowska". Podium zamyka Radio Kraków (167).
Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 48 269 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-30 września 2021 roku.
Dołącz do dyskusji: RMF FM liderem opiniotwórczości we wrześniu. W czołówce Wirtualnemedia.pl