Nominacje do WĘŻY 2023. Oto najgorsze filmy 2022 roku
Popkulturowa Akademia Wszystkiego, przyznająca co roku antynagrody WĘŻE, ogłosiła nominacje do dwunastej edycji WĘŻY - antynagród fimowych, dla produkcji, które miały premierę w 2022 roku oraz ich twórców.
Popkulturowa Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju: dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com
W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostra randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020), „365 dni” (2021), „Ściema po polsku” (2022).
O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2022 rywalizuje tym razem aż dziesięć filmów. Węże 2023 przyznane zostaną w 14 kategoriach. Będą to m.in. najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Antynagrody trafią także do reżyserów i scenarzystów, żenujących scen w polskim kinie, złych plakatów oraz teledysków.
Nowa kategoria
W tym roku pojawiła się także nowa kategoria. Jak informuje Akademia: „Biorąc pod uwagę obfitość dorobku ekranowego Rafała Zawieruchy, który zagrał w porażającej liczbie filmów, specjalnie z myślą o nim powstała kategoria »Najgorsza rola Rafała Zawieruchy«. I tu też niełatwo było wybrać finałową piątkę…”.
Uniwersum „365 dni”
Akademia informuje: „Z kolei filmy »365 dni: Ten dzień« i »Kolejne 365 dni« z racji na dużą spójność przekazu w części kategorii traktowaliśmy jako jeden tytuł”.
Kapituła antynagród
O wyborze nominowanych decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.
Nominacje
Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy: „Niewidzialna wojna” Patryka Vegi (13 nominacji) i „Gierek” Michała Węgrzyna (12 nominacji). Tuż za nimi znajdują się filmy: „365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni” Barbary Białowąs i Tomasza Mandesa (9 nominacji) oraz „Miłość, seks & pandemia” również Patryka Vegi (6 nominacji). W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – więcej niż jedną nominację zdobyli m.in. Małgorzata Kożuchowska, Michał Koterski, Cezary Żak, Antoni Pawlicki, Anna Mucha i Rafał Zawierucha.
Jak informuje Akademia: „Warto też zauważyć poważny wątek religijny w tegorocznym werdykcie. Zgodnie z opisem twórców na plakatach filmu „Powołany” do Węży w tym roku musieliśmy nominować Ducha Świętego i Najświętszą Maryję Pannę (powtarzamy, to nie my, to decyzja, którą podjęli twórcy filmu i rozpowszechniali ją w napisach końcowych filmów). Również religijna postawa Patryka Vegi w jego ostatnim filmie nie mogła ujść naszej uwadze. Stąd nasza decyzja w kategorii duet”.
WIELKI WĄŻ:
1.365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) - za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.
2. Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.
3. Gierek (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.
4. Jak pokochałam gangstera (reż. Maciej Kawulski; prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) - za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.
5. Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska) - za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.
6. Miłość, seks & pandemia (reż. i prod. Patryk Vega) - za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.
7. Niewidzialna wojna (reż. i prod. Patryk Vega) - za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.
8. Plan lekcji (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) - za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.
9. Powołany (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) - za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.
10. Zołza (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk) - za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa „autobiografia”.
Najgorsza reżyseria:
* Barbara Białowąs, Tomasz Mandes - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
* Heathcliff Janusz Iwanowski - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
* Daniel Markowicz - Plan lekcji
* Patryk Vega - Miłość, seks & pandemia
* Patryk Vega - Niewidzialna wojna
* Michał Węgrzyn – Gierek
Najgorszy scenariusz:
* Duch Święty – Powołany
* Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki - Gierek
* Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
* Olaf Olszewski, Patryk Vega - Miłość, seks i pandemia
* Patryk Vega - Niewidzialna wojna
Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:
* 365 dni: Ten dzień (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
* 8 rzeczy, których nie wiecie o facetach (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)
* Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
* Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)
* Mój dług (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)
Najgorsza rola męska:
* Sebastian Dela - Miłość seks i pandemia
* Michał Koterski - Gierek
* Michał Koterski - Krime story. Love story
* Antoni Pawlicki - Gierek
* Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna
Najgorsza rola żeńska:
* Małgorzata Kożuchowska - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
* Małgorzata Kożuchowska - Gierek
* Małgorzata Kożuchowska – Zołza
* Anna Mucha - Niewidzialna wojna
* Anna Maria Sieklucka - 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
Najgorszy duet na ekranie:
* 365 dni: Ten dzień i Kolejne 365 dni
* Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska - Gierek
* Anna Mucha i Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna
* Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek
* Patryk Vega i Bóg - Niewidzialna wojna
Występ poniżej talentu:
* Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska
* Krystyna Janda - Jak pokochałam gangstera
* Andrzej Seweryn - Każdy wie lepiej
* Cezary Żak – Gierek
* Cezary Żak – Krime Story, Love Story
* Artur Żmijewski – Zołza
Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:
* Stefan Idziołek - Plan lekcji
* Łukasz „Krupnik” Krupiński - Miłość na pierwszą stronę
* Karol Lis - Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
* premier Filip Rawicki - Gierek
* Patryk Vega - Niewidzialna wojna
Żenująca scena:
* Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci - 365 dni: Ten dzień
* Gra w golfa - 365 dni: Ten dzień
* Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka - Gierek
* Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna
* Vega który dla Jezusa odmawia seksu oralnego - Niewidzialna wojna
Efekt specjalnej troski:
* Czołówka - Nie cudzołóż i nie kradnij
* Przemiana Vegi w grubego i z powrotem - Niewidzialna wojna
* Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu - Niewidzialna wojna
* Wypadek samochodowy - Niewidzialna wojna
* Zombie – Apokawixa
Najgorszy teledysk okołofilmowy:
Ania – Andrzej Piaseczny – Ania
Gdybyśmy – Natalia Lesz – Gierek
Jestem tylko dziewczyną – Maria Sadowska – Miłość na pierwszą stronę
Puta Madre – Kacper HTA – Krime Story, Love Story
Wartości – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – Miłość, seks i pandemia
Najgorszy plakat:
* Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
* Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
* Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
* Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
* Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)
Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:
* Good Life - Greckie wakacje (dystr. Best Film)
* Lyle, Lyle Crocodile - Wielki zielony krokodyl domowy (dystr. UIP)
* Mainstream - Król internetu (dystr. Kino Świat)
* Paws of Fury: The Legend of Hank - Jak zostałem samurajem (dystr. Monolith Films)
* Viens, je t'emmene (francuski), Nobody's Hero (międzynarodowy) - Biegacz, dziwka, Arab, mąż (dystr. Aurora Films)
Multinominacje dla filmów:
Niewidzialna wojna 13
Gierek 12
365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni 9
Miłość, seks & pandemia 6
Gdzie diabeł nie może tam baby pośle 5
Krime Story, Love Story 4
Plan lekcji 3
Zołza 3
Apokawixa 2
Jak pokochałam gangstera 2
Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 2
Miłość na pierwszą stronę 2
Powołany 2
Ogłoszenie werdyktów tegorocznych Węży nastąpi w kwietniu.
Dołącz do dyskusji: Nominacje do WĘŻY 2023. Oto najgorsze filmy 2022 roku