Natural Pharmaceuticals i jej prezes ukarani przez UOKiK za wprowadzanie klientów w błąd
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 5,2 mln zł kary na Natural Pharmaceuticals, m.in. za proponowanie rocznej subskrypcji suplementów diety użytkownikom, którzy chcieli zamówić jedynie ich darmowe próbki. Grzywną ukarano także szefa spółki. Spółka zapowiedziała odwołanie się od decyzji.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że Natural Pharmaceuticals w swoim serwisie internetowym oferował darmowe próbki suplementów diety. Kiedy jednak klient klikał w taką ofertę, wyświetlało mu się kolejne okno z podobnym komunikatem - dotyczącym nie darmowej próbki, ale rocznego płatnego zapasu produktu wraz z subskrypcją.
Według UOKiK ze względu na treść i formę graficzną oba komunikaty mogły być nie do rozróżnienia dla użytkowników . - Analizowane skargi potwierdziły, że spółka stosowała mechanizm przekierowania - zamówienie darmowej próbki i zapis na płatną subskrypcję następowały bezpośrednio po sobie. Wyświetlane w oknie z podziękowaniem za złożone zamówienie mogły być traktowane przez konsumentów jako kontynuacja procesu zapisu na bezpłatną próbkę produktu - wyliczono.
Ponadto firma w serwisie internetowym, drukowanych kuponach i na infolinii prezentowała m.in. roczny zapas danego produktu. Gdy klient otrzymywał przesyłkę od spółki, okazywało się, że jego zamówienie obejmowało także płatną subskrypcję suplementów diety. Według UOKiK niewłaściwie oznaczała przycisk do składania zamówienia, co jest niezgodne z ustawą o prawach konsumenta.
W spocie Natural Pharmaceuticals „ponad milion zadowolonych klientów”
Urząd ma zastrzeżenia także do reklamy telewizyjnej suplementów diety Natural Pharmaceuticals, w której firma podkreślała, że ma „ponad milion zadowolonych klientów” danego produktu. Tymczasem była to łączna liczba jej klientów.
W spocie powoływano się także na autorytet instytucji publicznych, m.in. rzekome rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dla danego suplementu. Ponadto informowała m.in., że każde gospodarstwo domowe może zamówić darmowy roczny zapas witaminy D, podczas gdy niezbędne było pokrycie kosztów wysyłki produktu, czego według UOKiK odbiorcy mogli nie odczytać.
#UOKiK zakwestionował 7 praktyk, które w różny sposób mogły wpływać na proces decyzyjny konsumentów i manipulować ich zachowaniem.
🔹Analizowane skargi potwierdziły, że spółka stosowała dark patterns. pic.twitter.com/0cEL1PCKAy— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 27, 2023
- Wyżej wymienione praktyki związane z przekierowaniem oraz subskrypcją suplementów diety, w tym powoływanie się na społeczny dowód słuszności ( „milion zadowolonych…”) dla manipulowania klientem, należy traktować jako dark patterns (zwodnicze interfejsy). To nazwa obejmująca wszelkie elementy, które wymuszają w przestrzeni wirtualnej niezamierzone lub niechciane działania konsumentów z korzyścią dla przedsiębiorcy - stwierdzono w komunikacie UOKiK.
UOKiK karze spółkę i jej prezesa
Urząd zakwestionował łącznie siedem praktyk Natural Pharmaceuticals, które w różny sposób mogły wpływać na proces decyzyjny konsumentów i manipulować ich zachowaniem.
Na spółkę nałożono za nie 5,2 mln zł grzywny. Ponadto kwotą 110 tys. zł został ukarany jej prezes Carl Jonas Törnquist „za umyślne dopuszczenie do naruszenia przez przedsiębiorcę przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów”. Firmie nakazano także poinformowanie o decyzji UOKiK wszystkich użytkowników, którzy skorzystali z jej oferty od 14 lutego 2017 roku, a także zamieścić ją na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych.
- Konsekwentnie przypominamy o znaczeniu przejrzystej komunikacji dla bezpieczeństwa konsumentów. Nietransparentne metody informowania o udziale w programie corocznych dostaw, rzekomy milion zadowolonych klientów danego suplementu, darmowe próbki, które okazywały się płatną subskrypcją – to tylko wybrane przykłady komunikacji marketingowej opartej na manipulacji i wprowadzających w błąd informacjach. Uznałem, że działania spółki Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów i nałożyłem za ich stosowanie kary pieniężne - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Decyzja jest nieprawomocna, Natural Pharmaceuticals i prezes spółki mogą odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Spółka w przesłanym do naszego portalu oświadczeniu informuje, że zamierza odwołać się od decyzji prezesa UOKiK.
- Chcielibyśmy podkreślić, że jesteśmy obecni na polskim rynku od 13 lat. Nasza firma opiera się na trwałych relacjach z klientami, które budowane są na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Od początku naszej działalności i w każdym etapie jej rozwoju, naszym nadrzędnym celem było, jest i zawsze będzie zapewnienie klientom absolutnej transparentności oraz pewności, że w żadnym momencie nie zostaną wprowadzeni w błąd. To zobowiązanie stanowi integralną część naszej firmy i jest fundamentem, na którym budujemy trwałe relacje z naszymi klientami. Będziemy kontynuować tę misję, w pełnym przekonaniu, że nasze produkty i usługi przynoszą rzeczywistą wartość naszym klientom - czytamy w oświadczeniu zarządu Natural Pharmaceuticals
.
Dołącz do dyskusji: Natural Pharmaceuticals i jej prezes ukarani przez UOKiK za wprowadzanie klientów w błąd