Ponad 50 proc. Polaków ma telewizory Smart TV. Netflix, Disney+ i HBO Max na podium
Krajowy Instytut Mediów opublikował wyniki badania założycielskiego z pierwszego półrocza 2023 roku. Telewizor posiada 93,9 proc. badanych. Urządzeniami Smart TV może pochwalić się 50,1 proc. ankietowanych. 37,7 proc. posiada telewizory podłączone do internetu. Najwięcej osób wykupuje Netfliksa. Daleko za tym serwisem znalazły się Disney+ i HBO Max.
Z danych KIM wynika, że zaledwie 3,4 proc. badanych korzysta z przystawek do streamingu. To urządzenie, które pozwala na korzystanie z popularnych aplikacji na starszych telewizorach. Jego ceny zaczynają się poniżej 200 zł. Zapotrzebowanie na takie sprzęty jest, bo aż 54,1 proc. badanych posiada telewizor kineskopowy lub płaski, ale bez Smart TV.
78,8 proc. uczestników badania posiada jeden telewizor, 13,5 proc. dwa, natomiast 1,6 proc. trzy i więcej. Bez telewizora funkcjonuje 6,1 proc. ankietowanych.
W Polsce najczęściej używane telewizory Samsunga
Liderem na polskim i światowym rynku telewizorów jest Samsung, co potwierdzają dane KIM. Sprzęt producenta z Korei Południowej wskazało 36,5 proc. badanych. Kolejne miejsca zajęły: LG (22,9 proc.), Sony (11,8 proc.), Philips (11,0 proc.), Panasonic (8,5 proc.), Sharp (3,0 proc.), Manta (2,8 proc.), Thomson (1,9 proc.), Toshiba (1,7 proc.), JVC (1,6 proc.), Blaupunkt (1,4 proc.). Urządzenia innych marek ma 9,6 proc. badanych.
Najwięcej osób dysponuje telewizorem Full HD (39,5 proc.). Dalej znalazły się: HD Ready (28,1 proc.), 4K lub 8K (19,4 proc.), 4K (18,8 proc.), 8K (0,7 proc.). 18,5 proc. badanych nie pamięta w jakiej jakości może oglądać treści.
Choć producenci przekonują nas, że na topie są sprzęty 65-calowe, to na razie nie widać tego w polskich domach. Najwięcej, bo 40,5 proc. badanych ma telewizor od 40 do 49 cali. Dalej znalazły się kategorie od 50 do 59 cali (31,2 proc.), od 32 do 39 cali (25,3 proc.), od 60 do 69 cali (8,3 proc.), poniżej 32 cali (5,3 proc.). 0,9 proc. badanych nie pamięta jakiego sprzętu używa.
Mniej niż co trzeci widz korzysta z telewizji naziemnej
Według związanego z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji KIM, 39,8 proc. Polaków to odbiorcy kablowi. Nie chodzi tylko o klasyczne sieci kablowe (DVB-C), ale także instalacje zbiorcze i odbiór kanałów telewizyjnych przez usługi IPTV, OTT (m.in. Canal+ online, TVP VOD, Polsat Box Go, Player, Pilot WP, Sweet.tv, Televio, GoNET.tv).
30,5 proc. osób odbiera sygnał telewizyjny drogą satelitarną (bez instalacji zbiorczych). Odbiorców wyłącznie naziemnych jest 29,7 proc.
KIM pytał też o wykupywane w ostatnich trzech miesiącach serwisy streamingowe. Płaci za nie 38,7 proc. ankietowanych. Netflix zostawił rywali daleko w tyle (33,6 proc.).
Dalej znalazły się: Disney+ (6,9 proc.), HBO Max (6,6 proc.), Player (5,5 proc.), Amazon Prime Video (2,1 proc.), YouTube Premium (2,0 proc.), Canal+ online (1,7 proc.), TVP VOD/Go (1,2 proc.), Apple TV+ (1,1 proc.), CDA Premium/CDA TV (0,9 proc.), Polsat Box Go (0,8 proc.), wycofujący się z Polski Viaplay (0,5 proc.) i najmłodszy SkyShowtime (0,2 proc.). 15,3 proc. korzysta z serwisów streamingowych z kanałami telewizyjnymi na żywo.
Radio najczęściej słuchane z tunera samochodowego
Odbiorniki radiowe posiada 76,6 proc. badanych. 56,8 proc. może słuchać rozgłośni radiowych w samochodzie, a 1,5 proc. w samochodzie służbowym. Do posiadania radia niewbudowanego, czyli przenośnego przyznało się 35,4 proc., natomiast właścicielami wieży hifi z radiem jest 13,1 proc. ankietowanych. Jedynie 5 proc. uczestników badania posiada radiobudziki, a 3,5 proc. inne typy radia. 1,8 proc. zadeklarowało posiadanie odtwarzacza mp3 lub mp4 z radiem, a 3 proc. słuchawek z dostępem do rozgłośni. 46,4 proc. posiada słuchawki, ale bez radia.
75,5 proc. badanych gospodarstw domowych korzystało z radia. Najczęściej odbiór odbywał się w samochodzie (46,8 proc.). Kolejne miejsca zajęły: radio przenośne (29,9 proc.), wieża hifi (9 proc.), smartfon (6,7 proc.), telewizor Smart TV (3,9 proc.), laptop (2,7 proc.), radiobudzik (2,7 proc.), inny typ radia (2,6 proc.), telewizor bez Smart TV (0,7 proc.), komputer stacjonarny (0,4 proc.), tablet (0,4 proc.), odtwarzacz mp3 lub mp4 z radiem (0,1 proc.). 24,5 proc. ankietowanych nie słuchało radia. Jedynie 4 proc. badanych posiada radio z podłączeniem do internetu. Nie podano danych odnośnie popularności odbiorców z DAB+. Na koniec 2021 roku TePanel informował, że mniej niż 5 proc. odbiorców posiada takie sprzęty.
Dołącz do dyskusji: Ponad 50 proc. Polaków ma telewizory Smart TV. Netflix, Disney+ i HBO Max na podium