Netia ze spadkiem wpływów i wyższym zyskiem. Rośnie sprzedaż internetu światłowodowego i usługi tv
W ub.r. Netia zanotowała spadek przychodów reklamowych o 4,8 proc. do 1,37 mld zł oraz 64,84 mln zł zysku netto (wobec 32,87 mln zł w 2017 roku). Na koniec roku świadczyła 1,91 mln jednostkowych usług (3,8 proc. mniej niż przed rokiem), w tym 214,8 tys. usług telewizyjnych. Na marketing wydała 26,4 mln zł.
Koszt własny sprzedaży Netii zmalał z 975,24 mln zł w 2017 roku do 909,26 mln zł w ub.r., koszty sprzedaży i dystrybucji - z 278,03 do 274,65 mln zł, a koszty ogólnego zarządu - ze 148,24 do 134,12 mln zł.
W efekcie zysk operacyjny firmy zwiększył się z 68,6 do 76,02 mln zł, a zysk przed opodatkowaniem - z 61,16 do 75,4 mln zł. Zysk netto poszedł w górę jeszcze bardziej (z 32,87 do 64,84 mln zł), bo spółka zapłaciła dużo mniej podatku dochodowego (10,57 mln zł, wobec 28,29 mln zł rok wcześniej).
Przychody sprzedażowe Netii z bezpośrednich usług głosowych zmalały w skali roku z 425,57 do 350,02 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach telekomu - z 29,5 do 25,5 proc. Wpływy z transmisji danych spadły z 592,66 do 580,85 mln zł (ich udział wzrósł z 41,1 do 42,3 proc.).
Natomiast przychody z rozliczeń międzyoperatorskich zwiększyły się z 78,81 do 80,4 mln zł (ich udział wzrósł z 5,5 do 5,9 proc.), a z pozostałych usług telekomunikacyjnych - ze 180,36 do 195,97 mln zł (udział poszedł w górę z 12,5 do 14,3 proc.).
Wydatki Netii na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wyniosły w ub.r. 109,42 mln zł, wobec 114,71 mln zł rok wcześniej.
Natomiast nakłady na outsource’owany dział obsługi klienta zwiększyły się rok do roku z 9,5 do 11,45 mln zł, a na reprezentację i reklamę - z 24,59 do 26,4 mln zł. W połowie ub.r. przetarg na obsługę marketingową operatora wygrała agencja Scholz&Friends Warszawa, a w jego reklamach pojawił się animowany pająk z głosem Czesława Mozila.
Mniej sprzedanych usług telefonii stacjonarnej, więcej internetu światłowodowego i telewizji
Łączna liczba jednostkowych usług (RGU) świadczonych przez Netię zmalała w skali roku z 1,99 do 1,91 mln, czyli o 3,8 proc. Liczba usług głosowych spadła z 1,01 mln do 937 tys., w tym świadczonych we własnej sieci - z 583,3 do 565 tys., oferowanych w ramach hurtowego dostępu (WLR) - z 363,8 do 315,8 tys., a usług VoIP - z 66,5 do 56,2 tys.
Natomiast liczba usług internetu stacjonarnego zmniejszyła się z 639,9 do 607,6 tys., ale tych świadczonych we własnej sieci wzrosła z 407,2 do 410,6 tys., z czego w sieci światłowodowej - z 209,9 do 246,5 tys.
W sierpniu ub.r. Netia wprowadziła nową ofertę internetu stacjonarnego z prędkością do 900 Mb/s.
- Na koniec 2018 roku ponad 42 proc. usług szerokopasmowego dostępu do internetu było dostarczanych klientom B2C w oparciu o technologię dostępową NGA a ich liczba, w porównaniu z końcem 2017 roku wzrosła o około 18 proc. Efekt ten uzyskaliśmy łącząc większy potencjał sprzedażowy wynikający z modernizacji z dobrze przemyślanymi działaniami marketingowymi oraz utrzymaniowymi - komentuje prezes Netii Andrzej Abramczuk w liście do akcjonariuszy.
Z kolei liczba usług telewizyjnych świadczonych przez operatora wzrosła ze 190,5 do 214,9 tys., a internetu mobilnego - z 13,8 do 22,9 tys.
- Kluczowym zadaniem w obszarze B2C, którego realizacja jest niezbędna dla utrzymania konkurencyjności i powrotu na ścieżkę wzrostu, jest proces modernizacji naszej infrastruktury dostępowej. Do końca 2018 roku wydaliśmy na ten projekt ok. 175 mln złotych a jego efekty są już widoczne w postaci wzrostu liczby usług na sieciach własnych, który miał miejsce w dwóch ostatnich kwartałach 2018 roku - podkreśla Andrzej Abramczuk.
W grudniu 2017 roku Cyfrowy Polsat kupił od Mennicy Polskiej i FIP 11 FIZAN 32 proc. akcji Netii, a w połowie ub.r. sfinalizował przejęcie kolejnych 33 proc. od mniejszych inwestorów w ramach wezwania.
W efekcie zmieniły się władze Netii: na początku ub.r. do zarządu dołączyli Krzysztof Adaszewski i Andrzej Abramczyk, a do rady nadzorczej - Wojciech Pytel, a w maju z zarządu odeszli prezes i dyrektor generalny Katarzyna Iwuć oraz członek zarządu i dyrektor ds. techniki Stefan Radzimiński. Funkcję prezesa Andrzej Abramczyk objął w sierpniu.
Usługi Netii zostały włączone do oferty Cyfrowego Polsatu i Plusa, m.in. w ramach programu rabatowego SmartDom. Firma przystąpiła też do umowy kredytowej Cyfrowego Polsatu.
Dołącz do dyskusji: Netia ze spadkiem wpływów i wyższym zyskiem. Rośnie sprzedaż internetu światłowodowego i usługi tv