SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Netia ze spadkiem wpływów. Więcej telefonii mobilnej i telewizji, mniej telefonii i internetu stacjonarnego

W ub.r. Netia zanotowała 1,44 mld zł wpływów ze sprzedaży, o 5,2 proc. mniej niż rok wcześniej, oraz wzrost zysku netto z 32,67 do 35,5 mln zł. Wzrosła liczba sprzedanych przez operatora usług telefonii mobilnej i telewizji, a spadła liczba usług telefonii i internetu stacjonarnego.

Netia ograniczyła koszty własne sprzedaży z 1,07 mld zł do 975,1 mln zł. W efekcie jej zysk ze sprzedaży wzrósł z 448,8 do 467,4 mln zł, a zysk przed opodatkowaniem - z 25,2 do 71,9 mln zł.

Jednak w ub.r. operator zapłacił 28,9 mln zł podatku dochodowego, podczas gdy rok wcześniej miał 14,7 mln zł oszczędności z tego tytułu.

- W obszarze B2C skupieni byliśmy w dużym stopniu na procesie modernizacji naszej sieci dostępowej do standardu, który pozwoli na świadczenie naszym klientom usług szerokopasmowego dostępu do internetu o bardzo wysokiej przepustowości, do 1 Gb/s, i uczyni z nas operatora dysponującego jednorodną i jednocześnie jedną z najnowocześniejszych sieci dostępowych - opisuje w raporcie finansowym Katarzyna Iwuć, prezes Netii.

- Do końca roku 2017 wydaliśmy łącznie na realizację programu ponad 100 mln złotych, sukcesywnie zwiększając tempo modernizacji. W celu zapewnienia finansowania programu, w dniu 24 października 2017 roku Netia zawarła z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym umowę o finansowanie do kwoty 50 mln euro - dodaje.

Największymi źródłami przychodów Netii są usługi internetowe (wpływy z nich zmalały z 658,7 do 615,5 mln zł) oraz bezpośrednie usługi głosowe (spadek z 470,8 do 404,8 mln zł). Wzrosły natomiast wpływy operatora z usług hurtowych (ze 119,6 do 154,9 mln zł) i pozostałych usług telekomunikacyjnych (ze 169,9 do 179,2 mln zł).

Liczba jednostkowych usług świadczonych przez Netię (RGU) zmalała w skali roku z 2,13 do 1,99 mln, czyli 6,7 proc.

Liczba usług świadczonych na własnej sieci zanotowała znacznie mniejszy spadek (z 1,23 do 1,18 mln) niż tych na obcych sieciach (z 898,5 do 805,8 tys.).

Liczba sprzedanych przez Netię jednostkowych usług internetu stacjonarnego zmalała z 696,9 do 639,9 tys., a liczba usług telefonicznych - z 1,14 do 1,01 mln.

- Nadal zmniejsza się nasza baza klientów usług telefonicznych (WLR) oraz dostępu do internetu (BSA, LLU) świadczonych w oparciu o dostęp regulowany. Jest to trend, którego utrzymania spodziewamy się również w kolejnych kwartałach. Wynika on bowiem z ogólnych trendów rynkowych oraz bazującej na nich strategicznej decyzji, którą podjęliśmy kilka lat temu, aby skupić się na pozyskiwaniu wyżej marżowych usług na sieci własnej, wdrażając jednocześnie przemyślane działania retencyjne dotyczące obecnej bazy klientów usług regulowanych - komentuje Katarzyna Iwuć.

Z kolei liczba usług mobilnych wzrosła ze 111,9 do 142,8 tys., a usług telewizyjnych - ze 181,6 do 190,5 tys.

- W obszarze usług komórkowych, biorąc pod uwagę jedynie usługi abonamentowe, Netia jest nadal największym MVNO w Polsce - zaznacza prezes Netii.

- W segmencie B2B udało nam się obronić poziom przychodów rok do roku, osiągając jednocześnie zadowalający wskaźnik skorygowanej marży EBITDA, który za cały 2017 rok wyniósł 37%. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, rozwijamy portfel produktów usług ICT (technologie informacyjne i telekomunikacyjne), w ramach którego świadczymy naszym klientom biznesowym usługi centrum danych, chmury obliczeniowej, bezpieczeństwa, WLAN, WiFi marketingu oraz inne - wylicza Katarzyna Iwuć. - Rozwój nowych obszarów ma na celu zwiększenie wartości segmentu B2B, poprzez większą lojalizację istniejącej bazy klientów oraz nowe strumienie przychodów, które docelowo powinny zrównoważyć kurczące się przychody z usług głosowych - dodaje.

  • Więcej informacji:
  • Netia

Dołącz do dyskusji: Netia ze spadkiem wpływów. Więcej telefonii mobilnej i telewizji, mniej telefonii i internetu stacjonarnego

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl