Nieudane polskie seriale komediowe i sitcomy
Sitcomy powoli odchodzą do lamusa i mimo że wielkie hity sprzed 30 lat, jak „Pomoc domowa”, „Frasier”, czy „Kroniki Seinfelda” mają już status telewizyjnych klasyków, to twórcy nowych seriali komediowych coraz częściej rezygnują ze „śmiechu w puszce”. Polskie stacje telewizyjne w ostatnich dwóch dekadach także przekonały się, że nie każdy sitcom skazany jest na sukces. Przypominamy tytuły, które nie przypadły do gustu rodzimej widowni, są to zarówno sitcomy jak i seriale komediowe oparte na gagach i skeczach.
1. „Dziupla Cezara” – Polsat, 13 odcinków, 2004 rok
On (Piotr Adamczyk) jest dyplomowanym kucharzem kuchni francuskiej po praktyce w Paryżu. Ona (Małgorzata Socha) - znacznie od niego młodsza i atrakcyjna - usiłuje przemienić pewną bankrutującą chińską restaurację w najlepszą francuską knajpkę w mieście. Cezar wnosi do spółki swoją pracę i doświadczenie, Madzia pomaga mu dzielnie jako kelnerka. Z czasem ojca Madzi i Cezarego zaczyna łączyć nie tylko miłość do Magdy, ale i restauracja. Co prawda obaj nie darzą się sympatią, ale co do jednego są zgodni - Madzia powinna wziąć ślub - czytamy w opisie nadawcy.
Serial w reżyserii Wojciecha Adamczyka oparty był na brytyjskim formacie „Robin’s Nest”. Brak wyrazistego bohatera sprawił, że widownia nie była zainteresowana obrazem.
2. „Dylematu 5” – TVP, 3 odcinki, 2006 rok
Serial w reżyserii Grzegorza Warchoła (na dwa tygodnie przed rozpoczęciem zdjęć z reżyserowania komedii zrezygnował Wojciech Smarzowski) opowiadał dalsze losy bohaterów znanych z obrazu „Alternatywy 4”.
Nauczycielka Bożena Lewicka (Stanisława Celińska) nadal wzdycha do docenta Zenobiusza Furmana (Wojeciech Pokora). Konstruktor Marek Manc (Jerzy Bończak) wciąż pracuje nad wynalazkami. Dawna pani Aniołowa (Bożena Dykiel) jest teraz prężną przedstawicielką dużego banku. Kłócących się panów Kotka (Kazimierz Kaczor) i Kołka (Jerzy Kryszak) teraz dodatkowo różni dawna pani Kołkowa, a obecnie Kotkowa (Anna Chitro). Oprócz nich pojawiają się nowi bohaterowie, m.in. policjant Wojtaszek (marzący o awansie do CBŚ) z żoną i synem czy pan Rychu najmujący mieszkanie, w którym zakłada agencję towarzyską i zatrudnia trzy Ukrainki. Nowym gospodarzem domu zostaje cwaniaczek Jan Pokorny (Tomasz Sapryk).
Planowano 13 odcinków, jednak z uwagi na negatywne recenzje krytyków i widzów Zarząd TVP poinformował, że produkcja serialu nie będzie kontynuowana.
3. „Halo Hans! (czyli nie ze mną te numery!)” – Polsat, 13 odcinków, 2007 rok
Serial inspirowany był brytyjskim hitem telewizyjnym „Allo Allo!” i polskim „Stawka większa niż życie”. Z „Allo Allo!” zaczerpnięto humorystyczne podejście do wojny i hitlerowców, a ze „Stawki większej niż życie” nazwiska (np. Hans Kloss - Hans Klopss, J-23 - J-24, Bruner - Brudner).
Komedia przedstawia historię agenta AK udającego agenta AL, który miał przeniknąć do GRU, a stamtąd miał być wysłany do Abwehry. Większość akcji dzieje się w restauracji Paradis lub w biurze Brudnera, które są położone na terenie bliżej nieokreślonego powiatowego miasta w Generalnym Gubernatorstwie (okupowanej Polsce). Konkretny czas akcji także nie jest określony, choć bohaterowie kilkakrotnie mówią o wydarzeniach historycznych jak bitwa o Stalingrad czy bitwa na łuku kurskim. Piosenkę pt. „Halo Hans” wykonała Tamary Arciuch.
4. „Grzeszni i bogaci” – TVN, 4 odcinki, 2009 rok
Sitcom miał być parodią amerykańskich oper mydlanych jak „Moda na sukces” czy „Santa Barbara” i wyśmiewać wszystkie elementy tego gatunku. W obsadzie produkcji, powstałej na licencji kanadyjskiej, znaleźli się m.in. Magdalena Stużyńska, Bartłomiej Kasprzykowski, Hanna Śleszyńska i Ewa Gawryluk.
Alfred oświadcza ojcu, że chce porzucić rodzinną firmę kosmetyczną i poświęcić się medycynie i swojej narzeczonej Marjon, która jest dziennikarką. Wkrótce po tym Łiljam umiera. Zjawia się zły brat bliźniak Alfreda, Manfred, który chce przejąć rodzinne imperium. Sekcja zwłok Łiliama pozostawia wątpliwości, czy była to śmierć z przyczyn naturalnych. W międzyczasie Marjon mówi swojemu byłemu narzeczonemu i przy okazji szefowi, Rodżerowi, że kocha Alfreda. Rodżer jest wściekły. Wieczorem w restauracji tajemniczy morderca strzela do Marjon. Alfred próbuje ją ratować, ale Marjon jest bliska wykrwawienia się... – czytamy w opisie odcinka pilotowego. Jak łatwo się domyślić, już scenariusz nie wróżył powodzenia dla realizacji tego karkołomnego projektu.
Serial wyreżyserował Maciej Kowalewski.
5. „Wszyscy kochają Romana” – TVN, 15 odcinków, 2011 rok
Serial inspirowany sitcomem „Wszyscy kochają Raymonda”, który realizowany był przez dziewięć sezonów (1996-2005) i doczekał się aż dwustu dziesięciu odcinków. Polski odpowiednik nie podzielił tego sukcesu. Serial zawieszono po czterech odcinkach z uwagi na małe zainteresowanie tytułem, a kolejne odcinki wyemitowano dopiero w 2012. Twórcą był Jerzy Bogajewicz, którego wcześniejsza produkcja czyli „Niania” była wielkim sukcesem frekwencyjnym.
Niestety polski Roman (w tej roli Bartłomiej Kasprzykowski), czyli dziennikarz sportowy mieszkający w podwarszawskiej miejscowości nie zainteresował widowni. W wersji oryginalnej największym problemem bohatera było uciążliwe sąsiedztwo, czyli rodzice mieszkający tuż obok. Roman miał ten sam kłopot, ale był zbyt nieciekawym bohaterem, żeby ktokolwiek został z nim na dłużej i współczuł bliskiego sąsiedztwa wścibskich rodziców.
6. „Pod wspólnym niebem” – TVP, 12 odcinków, 2017 rok
Serial inspirowany dziełem Williama Shakespeare’a pt. „Romeo i Julia”, którego formuła jest podobna do „Rodzinki.pl”, emitowanej na antenie TVP2 w latach 2011-2020. Opowiada o perypetiach dwóch rodzin (Monteckich i Kapuleckich), które przez niefortunny splot zdarzeń zmuszone są zamieszkać pod jednym dachem. Sytuacja ta doprowadza do licznych konfliktów, jednak w pewnym momencie pomiędzy przedstawicielami młodego pokolenia - Julią i Romanem - rodzi się uczucie.
W lokatorskiej sadze wystąpili m.in.: Paulina Śmigielska, Przemysław Furdak, Marek Bukowski, Anna Samusionek, Piotr Szwedes, Ewa Szykulska, Marek Frąckowiak, Marek Probosz, Ewa Mosakowska, Sebastian Konrad i Tadeusz Chudecki.
Autorem scenariusza oryginalnej produkcji Telewizji Polskiej był Marek Śledziewski.
Dołącz do dyskusji: Nieudane polskie seriale komediowe i sitcomy
1. Żywe zwłoki, 2. List do szefa, 3. Głowa rodziny o 12 w Stopklatce
Płytkie postacie, nieciekawe scenariusze i rynsztokowy humor.