Nigeria wprowadza zakaz udziału zagranicznych modelek i modeli w reklamach telewizyjnych
Rada Regulacyjna ds. Reklamy Nigerii (ARCON) poinformowała, że z początkiem października br. w Nigerii zacznie obowiązywać zakaz zatrudniania do reklam telewizyjnych produkowanych w tym kraju zagranicznych modelek i modeli.
Decyzja ta jest zgodna z obietnicą rządu federalnego, który zapowiedział wsparcie i rozwój lokalnych talentów oraz promowanie branży reklamowej w Nigerii.
"The Times of London" donosi, że zakaz obejmie wszystkich nie-Nigeryjczyków, a także wielu zachodnich, białych aktorów, którzy regularnie pojawiali się w krajowych reklamach telewizyjnych.
„Wszystkie reklamy i inne materiały komunikacji marketingowej kierowane lub eksponowane w nigeryjskiej przestrzeni reklamowej mają wykorzystywać wyłącznie nigeryjskich modeli i lektorów” - stwierdziła Rada Regulacyjna ds. Reklamy Nigerii (ARCON). „Reklamodawcy, agencje reklamowe, domy mediowe, społeczność reklamowa i opinia publiczna są niniejszym zobowiązani do wzięcia tego pod uwagę”.
Nigeria stawia na lokalne talenty
Rada oczekuje, że zakaz ten doprowadzi do zwiększenia dostępnej pracy dla rodzimych talentów. Do tej pory nigeryjski sektor reklamowy wykorzystywał w swoich produkcjach znaczną część białych brytyjskich modelek i lektorów.
Jeszcze przed ogłoszeniem zakazu firmy musiały płacić 100 000 naira, czyli około 240 dolarów, za każdą zagraniczną modelkę czy modela zatrudnianych w lokalnych reklamach, co czyniło Nigerię jednym z najbardziej bezkompromisowych środowisk do reprezentacji w mediach.
- Dziesięć do dwudziestu lat temu, gdybyś sprawdził reklamy, powiedziałbym, że były one prawie 50/50 pod względem obcych twarzy, a wszystkie głosy lektorów miały brytyjskie akcenty – mówi Steve Babaeko, prezes Stowarzyszenia Agencji Reklamowych Nigerii.
Nigeryjskie marki wykorzystywały obcokrajowców, podczas gdy międzynarodowe koncerny, takie jak Coca-Cola i LG, po prostu wykorzystywały w Nigerii swoje globalne kampanie "pełne białych modeli".
Wskazując na zmianę strategii reklamowej międzynarodowych marek, Guinness nakręcił swoją obecną afrykańską telewizyjną kampanię reklamową telewizyjną w Lagos i wykorzystał nigeryjskiego reżysera i lokalne modelki i modeli.
Informując o wprowadzanym zakazie, dyrektor generalny ARCON, Olalekan Foladapo, wyjaśnił, że nowe regulacje nie wpłyną na trwające kampanie reklamowe (do momentu ich zakończenia), ale ich producenci i marketerzy będą musieli je docelowo zmienić i dostosować do wymogów nigeryjskich regulacji, jeżeli planują nowe działania.
ARCON podkreśla, że wprowadzany zakaz wynika z "potrzeby podjęcia niezbędnych kroków i działań mających na celu rozwój nigeryjskiego przemysłu reklamowego”.
Analiza przeprowadzona przez PricewaterhouseCooper w latach 2017-2021 pokazuje, że Nigeria, największa gospodarka Afryki, będzie w ciągu najbliższych pięciu lat najszybciej rosnącym rynkiem dla branży rozrywkowej i medialnej.
Ban on the use of Foreign Models and Voice-Over Artists on the Nigerian Advertising Medium/Media pic.twitter.com/5pICTqOUt1
— Fed Min of Info & Cu (@FMICNigeria) August 23, 2022
Nigeria banned foreign models in TV ads, believed to be the first country to do so, to stop an overrepresentation of white models.
— AJ+ (@ajplus) August 29, 2022
Regulators told @economictimes half of models and voice-overs in recent decades were white or British, and want to boost local employment and pride. pic.twitter.com/jWXBSwZgwc
Segun Arinze, doświadczony aktor i prezes Association of Voice-Over Artistes (AVOA) pochwalił decyzję ARCON mówiąc, że jest to „regulacja umożliwiająca, która faworyzuje lokalny przemysł, zwłaszcza w czasach, gdy Nigeria pilnie potrzebuje wystarczających platform dla lokalnej młodzieży".
Dołącz do dyskusji: Nigeria wprowadza zakaz udziału zagranicznych modelek i modeli w reklamach telewizyjnych