SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

O promocjach najczęściej dowiadujemy się z gazetek reklamowych

Klienci kupujący artykuły spożywcze, chemię gospodarczą i kosmetyki, odwiedzają zazwyczaj 2-3 kanały detaliczne - wynika z badania Open Research.

Najczęściej odwiedzane kanały detaliczne przez badanych to dyskonty, hipermarkety oraz drogerie sieciowe. Mniej popularne są supermarkety czy małe sklepy.

Analiza segmentacyjna pozwoliła wyłonić 5 segmentów klientów, sklasyfikowanych według zachowań zakupowych i percepcji promocji. W stosunku do zeszłorocznych badań widoczny jest ubytek przedstawicieli klasycznych grup zorientowanych na cenę i markę na korzyść postaw projakościowych.

Zazwyczaj podczas zakupu artykułów FMCG blisko połowa klientów porusza się w obszarze kilku dobrze znanych marek w kategorii. W kategorii produktów spożywczych blisko 1/4 klientów deklaruje lojalność wobec konkretnej marki (24%). Dodatkowo w kategorii chemii gospodarczej obserwuje się znaczny odsetek osób zwykle podczas zakupu szukających promocji oraz osób, które deklarują brak przywiązania do konkretnej marki czy wybór najtańszej z nich. Natomiast zakup kosmetyków to działanie, które najrzadziej wiąże się z wyborem najtańszego produktu. Ponadto w tej kategorii produktów klienci lubią eksperymentować i zmieniać markę częściej niż w innych.

Gazetka promocyjna nadal jest najczęstszym bodźcem zachęcającym klientów do odwiedzenia sklepu z produktami FMCG - ponad 40% osób, która korzysta z promocji, ma wcześniej kontakt z gazetką sklepową. Wart odnotowania jest spadek znaczenia gazetki w największych miastach na korzyść internetu.

Media, m.in. internet oraz reklamy telewizyjne, to kolejne przekaźniki informacji o promocjach. W dalszej kolejności należy wymienić działania w sklepie - zmienione tabliczki cenowe oraz dodatkowe ekspozycje i materiały promocyjne.

Aplikacje mobilne nie są jeszcze na tyle popularne, by zająć wysokie lokaty w rankingu. Niewielkie znaczenie mają również informacje przekazywane bezpośrednio przez sprzedawcę oraz możliwość degustacji/testu produktu.

Badanie zostało zrealizowane przez Open Research w listopadzie 2015 r. techniką CAWI, metodą standaryzowanego wywiadu, na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej pod względem miejsca zamieszkania, płci oraz wieku, N=1765. Respondentami w badaniu były osoby, które dokonują zakupów w kategorii FMCG i mają powyżej 15 lat.

Dołącz do dyskusji: O promocjach najczęściej dowiadujemy się z gazetek reklamowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl