Trzy czwarte polskich internautów korzysta z omnicommerce
73 proc. internautów kupuje produkty z tej samej kategorii w więcej niż jednym kanale zakupowym - wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, poświęconego zjawisku omnicommerce, czyli zakupów wielokanałowych.
41 proc. internautów dokonało ostatniego zakupu wielokanałowo, a 43 proc. wskazało, że kupuje produkty konkretnej marki w więcej niż jednym kanale sprzedażowym. W porównaniu z poprzednimi latami widać wyraźny wzrost wykorzystania w procesie zakupowym smartfonów (56 proc., +6p.p.), kosztem tabletów (21 proc., -4p.p.), co może być podyktowane rozszerzeniem linii smartfonów wiodących marek o modele z dużym ekranem. Co ciekawe, wzrostowi zainteresowania urządzeniami mobilnymi, w szczególności smartfonem, nie towarzyszy spadek wykorzystania urządzeń stacjonarnych.
- Zakupy to obecnie wielokanałowy proces. Sklepy stacjonarne już nie są numerem jeden na liście ulubionych miejsc zakupowych Polaków. Współcześni konsumenci migrują między różnymi kanałami sprzedaży, kierując się przede wszystkim wygodą. Retailerzy powinni być jak ich klienci: smart, social i przede wszystkim omnicommerce - podkreśla Patrycja Sass - Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Na zakupy ze smartfonem
Urządzenia mobilne wykorzystywane są średnio w ponad dwóch miejscach. Najczęściej Polacy wciąż korzystają z nich w domu (60 proc., +9p.p.), a następnie w podróży (39 proc.). Na przestrzeni ostatnich lat rośnie wykorzystanie urządzeń mobilnych w miejscach zakupowych (34 proc., +7p.p.), Dziś w punkcie sprzedaży korzysta z nich co 3 ich posiadacz. Natomiast wśród e-kupujących wykorzystanie urządzeń mobilnych w punktach sprzedaży jest obecnie aż o 7.p.p. wyższe niż w 2016 roku i wynosi 43 proc., zaś wśród m-kupujących o 2 p.p. i wynosi 39 proc.
Do poszukiwania ofert i robienia zakupów, polscy internauci zdecydowanie wolą używać laptopa, na co wskazało 80 proc. badanych posiadających co najmniej dwa urządzenia. Smartfona wskazało 58 proc. internautów, a komputer stacjonarny 54 proc.
Ulubione miejsca zakupowe Polaków
Polscy konsumenci mają różne typy jeśli chodzi o ulubione miejsce zakupowe, a sklepy stacjonarne nie mają już monopolu w tym zakresie. Wśród badanych, zapytanych o ulubione miejsce, 32 proc. wskazało sklepy stacjonarne, a 41 proc. wskazało jakieś miejsce wirtualne, w tym 14 proc. oddało swój głos na platformy zakupowe, 12 proc. na e-sklepy, a 8 proc. na media społecznościowe. Dla 7 proc. internautów ulubionym miejscem zakupowym są aplikacje mobilne.
Zapytani o główne bariery przed robieniem zakupów online, internauci wskazują głównie brak takiej potrzeby (20 proc.), przywiązanie do zakupów drogą tradycyjną (19 proc.) oraz nieufność do płatności online i sprzedawców w sieci (18 proc.).
E-zakupy są najczęściej realizowane w sklepach internetowych, gdzie robi je prawie połowa badanych (48 proc) oraz na platformach zakupowych (36 proc.). Co piąty konsument kupuje w sklepach z aplikacjami mobilnymi, a co siódmy wykorzystuje serwisy gazetkowe. W sklepach internetowych i platformach częściej kupują kobiety, one wykorzystują też więcej miejsc zakupowych.
Sklepy internetowe i platformy zakupowe zyskują wśród młodszych konsumentów - do 34 lat, a porównywarki cenowe wśród najstarszych konsumentów - w wieku 55+. Serwisy ogłoszeniowe i gazetkowe, to z kolei domena osób w wieku 45-54 lata. Sklepy z aplikacjami są zaś najpopularniejsze wśród konsumentów w wieku 35-44 lata. Najmłodsi konsumenci najczęściej korzystają z platform zakupowych i porównywarek cenowych (41 proc.).
Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez agencję Mobile Institute. W ramach projektu przebadano 1958 internautów. Odpowiedzi zostały zebrane w kwietniu tego roku.
Dołącz do dyskusji: Trzy czwarte polskich internautów korzysta z omnicommerce