Opłata audiowizualna ma wynosić 15 zł miesięcznie, media publiczne dalej z reklamami
Opłata audiowizualna, która zastąpi dotychczasowy abonament radiowo-telewizyjny wyniesie, według wstępnych szacunków, 15 zł miesięcznie. Będzie doliczana do rachunku za energię elektryczną. Tzw. duża ustawa medialna ma być gotowa do końca marca br. - zapowiedział Krzysztof Czabański.
Krzysztof Czabański, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiedzialny za reformę mediów publicznych, w wywiadzie udzielonym portalowi Onet.pl zapewnił, że tzw. duża ustawa medialna będzie gotowa do końca marca br. Składać się ma z dwóch pakietów ustaw: regulującego sposób wyłaniania władz i rolę nowych mediów publicznych oraz dotyczącego ich finansowaniu.
Czabański ujawnił, że zgodnie z nowymi ustaleniami w ustawie tej pojawi się zapis, że szefowie Telewizji Polskiej i Polskiego Radia będą wybierani w konkursach, a nie mianowani przez przewodniczącego Rady Mediów Narodowych (która ma przejąć część kompetencji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji). Władze TVP i Polskiego Radia będą podlegać kadencyjności. Na obecnym etapie nie wiadomo jeszcze, jak długo miałyby trwać ich kadencje. Minister Czabański poinformował, że kadencyjność będzie ściśle związana z planami programowymi stacji.
Z informacji przekazanych przez Krzysztofa Czabańskiego wynika, że w ustawie medialnej ma pojawić się zapis gwarantujący miejsce w Radzie Mediów Narodowych przedstawicielowi opozycji sejmowej. Wybierać go będzie parlament.
Skład Rady Mediów Narodowych tworzyć będzie pięć osób, wybranych spośród ludzi o znaczącym dorobku medialnym i na rzecz kultury. Dwóch członków wskaże Sejm, dwóch - Senat, a jednego - prezydent.
Krzysztof Czabański zapewnił też, że w nowej ustawie medialnej nie będzie zapisu zobowiązującego media komercyjne do płacenia składki na rzecz mediów publicznych. Powiedział, że obecnie takie rozwiązanie nie wchodzi w grę, ponieważ - wbrew wcześniejszym sugestiom - TVP i Polskie Radio nadal będą mogły emitować reklamy. Zaznaczył jednak, że nie będą one dłużej największym źródłem finansowania mediów publicznych.
Głównym źródłem ich utrzymania mają być wpływy ze składki audiowizualnej, która zastąpi dotychczasowy abonament radiowo-telewizyjny. Według zapowiedzi ministra, składka ta będzie wynosić ok. 15 zł miesięcznie (obecnie abonament RTV wynosi 22,70 zł). Będzie wliczana do rachunku za energię elektryczną, czyli zapłaci ją każde gospodarstwo. Wciąż jednak nie wiadomo, jak potraktowane zostaną osoby, które są właścicielami więcej niż jednego domu czy mieszkania i płacą więcej niż jeden rachunek za prąd.
Jeśli z rachunkiem za prąd nie zostanie opłacona składka audiowizualna, dostawca energii elektrycznej będzie zobowiązany zawiadomić właściwy urząd skarbowy, który będzie miał za zadanie wyegzekwować tę opłatę. Krzysztof Czabański zapewnił też, że zostaną zachowane dotychczasowe ulgi w opłacaniu składki audiowizualnej dla osób powyżej 75. roku życia i niepełnosprawnych.
W 2015 roku szacunkowe wpływy z abonamentu wyniosły ok. 750 mln zł. Według prognoz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na podobnym poziomie mają się utrzymać tegoroczne wpływy z abonamentu.
Dołącz do dyskusji: Opłata audiowizualna ma wynosić 15 zł miesięcznie, media publiczne dalej z reklamami
A antypisowskich hejterów w ogóle mam w głębokim poważaniu i nie zamierzam z takimi dyskutować.