Optymizm konsumentów wzrastał przed powodzią
Pierwsza połowa maja przyniosła kontynuację poprawy nastrojów konsumentów, budowaną przede wszystkim na wzrastającym zaufaniu do krajowej gospodarki.
Mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 2,6 pkt. względem kwietnia i wynosi obecnie 96,7 pkt. Jest to najwyższa wartość osiągnięta od października 2008 roku. Sama wielkość wzrostu w maju nie należy do wysokich, pozwala to przypuszczać, że trend poprawy nastrojów konsumenckich stopniowo wyhamowuje.
Motorem obecnej poprawy jest wciąż rosnąca wiara w przyszłość polskiej gospodarki. Spada odsetek pesymistów. W tym miesiącu o 7 pkt. procentowych spadły obawy przed pogorszeniem się sytuacji gospodarczej w ciągu najbliższego roku. Pogorszenia sytuacji w Polsce obawia się tego obecnie 23% konsumentów, co stanowi najniższy odsetek od września 2008 roku. Większość Polaków (58%) uważa, że sytuacja nie zmieni się w tym okresie. To właśnie ich udział wzrósł najbardziej, bo o 6 pkt. procentowych względem kwietnia. Natomiast ocena bieżącej sytuacji gospodarczej kraju względem sytuacji sprzed roku praktycznie nie zmieniła się od kwietnia, wciąż jednak 36% konsumentów uważa, że nastąpiło pogorszenie, a 15% jest zdania przeciwnego.
Dzięki takim ocenom dotyczącym bieżącej i oczekiwanej sytuacji krajowej gospodarki, Wskaźnik Klimatu Gospodarczego, wzrósł on do poziomu 87,6 pkt. (+3,6 pkt. względem kwietnia).
Skłonność do zakupów liczona na podstawie oceny aktualnej i przyszłej sytuacji materialnej własnego gospodarstwa domowego Polaków i ich nastawieniu do zakupów dóbr trwałego użytku osiągnęła poziom 102,8 pkt. Zatem zaobserwowana wśród konsumentów w kwietniu przewaga optymistów nad pesymistami powiększyła się o 1,9 pkt. Wzrost ten ma swoje źródło w dalszej poprawie oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych w porównaniu do roku ubiegłego.
Interpretując obecną wartość WOK, należy mieć na uwadze, że badanie zakończyło się akurat w momencie, gdy dopiero zaczynały napływać z mediów pierwsze informacje o powodzi. Jej wpływ na postawy konsumentów uwidoczni się najprawdopodobniej dopiero w wynikach pomiaru czerwcowego.
|
|
maj 2010 |
zmiana |
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: |
▲ |
96,72 pkt. |
2,58 pkt. |
Klimat Gospodarczy: |
▲ |
87,56 pkt. |
3,55 pkt. |
Skłonność do Zakupów: |
▲ |
102,83 pkt. |
1,93 pkt. |
Wskaźnik Bieżący |
▲ |
85,83 pkt. |
1,62 pkt. |
Wskaźnik Oczekiwań |
▲ |
104,59 pkt. |
4,39 pkt. |
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 6 a 16 maja 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1013 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Optymizm konsumentów wzrastał przed powodzią