Orange największym reklamodawcą wśród telekomów, Play najsilniej promowaną marką, mocno w górę T-Mobile i Virgin Mobile
Operatorzy telefonii komórkowej w pierwszych dziesięciu miesiącach br. zwiększyli wydatki na reklamy we wszystkich mediach tradycyjnych oprócz outdooru. Najwięcej inwestował w tym okresie Orange Polska, który mimo zredukowania budżetu utrzymał pozycję lidera. Najsilniej reklamowaną marką był jednak Play, którego operatorem jest P4.
Od stycznia do października br. sieci komórkowe wydały na reklamy w mediach pozainternetowych ponad 1,17 mld zł - wynika z danych Kantar Media opracowanych dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
Wydatki telekomów były większe we wszystkich kanałach komunikacji poza outdoorem. Na reklamę zewnętrzną przeznaczono w tym roku 2,2 proc. mniej niż przed rokiem (107,4 mln zł).
W największym stopniu wzrosły nakłady sieci komórkowych na indoor i reklamę radiową.
W tym pierwszym kanale komunikacji telekomy wydały 123,2 proc. więcej rok do roku (1,7 mln zł). W radio zainwestowały z kolei o 71,5 proc. więcej - blisko 170 mln zł.
Wartość reklam w telewizji wzrosła o 4,1 proc., do 793,3 mln zł, w kinach - o 5,5 proc., do 67,4 mln zł. Magazyny na reklamach sieci komórkowych zarobiły 7,9 proc. więcej niż przed rokiem (25,6 mln zł), a gazety - 6,5 proc. więcej (8,8 mln zł).
Cennikowe wydatki reklamowe sieci komórkowych (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 762 345 658 zł | 793 348 683 zł | 4,1 |
Radio | 99 074 114 zł | 169 948 913 zł | 71,5 |
Gazety | 8 220 443 zł | 8 753 228 zł | 6,5 |
Magazyny | 23 728 331 zł | 25 608 592 zł | 7,9 |
Outdoor | 109 894 623 zł | 107 438 690 zł | -2,2 |
Kina | 63 865 822 zł | 67 408 758 zł | 5,5 |
Indoor | 747 470 zł | 1 668 700 zł | 123,2 |
Razem | 1 067 876 461 zł | 1 174 175 564 zł | 10 |
W pierwszych dziesięciu miesiącach br. największym reklamodawcą wśród telekomów była firma Orange Polska, mimo zredukowania budżetu o 2,1 proc. (do 338,4 mln zł). Jesienią promowała m.in. Orange na kartę kampanią z udziałem Roberta Górskiego, Neostradę z udziałem Serca i Rozumu oraz nju mobile. Natomiast już w listopadzie serię reklam z bohaterami „Rodzinki.pl” zastąpiła nowym cyklem kampanii z wieloma aktorami.
Drugim pod względem wydatków promocyjnych w tradycyjnych mediach operatorem komórkowym była spółka P4 (właściciel Play) z wydatkami w wysokości 319,5 mln zł (wzrost o 9 proc. w skali roku). Trzecią lokatę w tym zestawieniu zajął Polkomtel (należy do niego m.in. Plus), który na promocję swoich brandów przeznaczył w tym roku 257,5 mln zł (12,3 proc. więcej).
Reklamy T-Mobile w omawianym okresie warte były blisko 218 mln zł (wzrost o 20,2 proc.), a Virgin Mobile Polska - 40,7 mln zł (wzrost o 156,4 proc). Ten ostatni operator w połowie października wprowadził nową ofertę #Fremium i promował ją kampanią pod hasłem „Daj się rozpieścić!”, której główną bohaterką jest Gigababcia.
T-Mobile pod koniec października zaczął nową odsłonę kampanii z udziałem Tomasza Kota, prowadzoną pod hasłem „Hit od T-Mobile”.
Najwięksi reklamodawcy wśród sieci komórkowych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
ORANGE POLSKA | 345 839 830 zł | 338 434 133 zł | -2,1 |
P4 | 293 235 848 zł | 319 520 955 zł | 9 |
POLKOMTEL | 229 251 459 zł | 257 532 235 zł | 12,3 |
T-MOBILE POLSKA | 181 402 593 zł | 217 956 304 zł | 20,2 |
VIRGIN MOBILE POLSKA | 15 883 990 zł | 40 731 937 zł | 156,4 |
Razem | 1 067 876 461 zł | 1 174 175 564 zł | 10 |
Najbardziej reklamowaną marką sieci komórkowej był w okresie od stycznia do października br. Play - spółka P4 na jego wsparcie wydała 220,7 mln zł, czyli 40,4 proc. więcej niż rok temu. Ten brand konsekwentnie wspierany jest reklamami z udziałem celebrytów, np. Kamila Bednarka.
Na reklamy marki Orange wydano w tym czasie 171,7 mln zł (1,5 proc. mniej w skali roku), a na wsparcie Plusa (Polkomtel) - 156,9 mln zł (14,6 proc. więcej). Ten ostatni brand od kilku miesięcy promowany jest kampaniami z udziałem siatkarzy.
Działania reklamowe marki T-Mobile (T-Mobile Polska) w pozainternetowych mediach wyceniono w omawianym okresie na 135,4 mln zł (5,4 proc. więcej niż rok temu), a Orange dla Firm - 67,7 mln zł (97,1 proc. więcej).
Najmocniej reklamowane marki telekomów | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-X 2014 | I-X 2015 | zmiana proc. |
PLAY | 157 190 801 zł | 220 737 036 zł | 40,4 |
ORANGE | 174 345 730 zł | 171 732 517 zł | -1,5 |
PLUS GSM | 136 975 772 zł | 156 917 499 zł | 14,6 |
T-MOBILE | 128 410 861 zł | 135 401 709 zł | 5,4 |
ORANGE DLA FIRM KOMÓRKOWY | 34 320 472 zł | 67 656 354 zł | 97,1 |
Razem | 1 067 876 461 zł | 1 174 175 564 zł | 10 |
Dołącz do dyskusji: Orange największym reklamodawcą wśród telekomów, Play najsilniej promowaną marką, mocno w górę T-Mobile i Virgin Mobile