SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Orange Polska na plusie w III kw. Przychody grupy sięgnęły 2,85 mld zł

Orange Polska w trzecim kwartale wypracowała 831 mln zł zysku EBITDA wobec 830,8 mln zł oczekiwanych przez analityków. Przychody grupy sięgnęły 2,85 mld zł, podczas gdy konsensus zakładał 2,86 mld zł. Zysk netto operatora wyniósł 37 mln zł wobec 34,4 mln zł konsensusu.

W III kwartale 2016 r. skorygowane przychody Orange Polska wyniosły 2,85 mln zł i zmniejszyły się rok do roku o 116 mln zł, tj. 3,9%.

- Spadek ten wynikał przede wszystkim ze spadku przychodów z usług stacjonarnych (spowodowanego głównie strukturalną erozją stacjonarnych usług głosowych) oraz niższych pozostałych przychodów (w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych, które w III kw. 2015 r. przyniosły 42 mln przychodów), a także niższych przychodów z usług ICT). Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez wyższe przychody z usług mobilnych, wynikające ze wzrostu liczby klientów abonamentowych oraz rosnącej sprzedaży sprzętu - napisał Orange w komentarzu do wyników.

Liczba klientów abonamentowych zwiększyła się w III kwartale o 309 tys. (najwyższy wzrost od wielu lat), podczas gdy liczba klientów usług przedpłaconych zmniejszyła się o 600 tys. Spadek ten operator tłumaczy niższą liczbą nowych aktywacji usług na kartę po wprowadzeniu w lipcu obowiązku rejestracji.

Liczba klientów korzystających z sieci LTE osiągnęła 3,8 mln, co oznacza wzrost o 19% względem poprzednich trzech miesięcy. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych osiągnął 57%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% r/r.

Zagregowany wskaźnik ARPU z usług mobilnych obniżył się o 8,2% w ujęciu rocznym (podobnie jak w poprzednim kwartale). Erozja wskaźnika ARPU z usług abonamentowych utrzymała się na prawie niezmienionym poziomie (spadek o 11% r/r) i miała związek głównie ze zmianą struktury klientów (rosnący udział umów tylko z kartą SIM i umów ratalnych), dużą popularnością ofert z kilkoma kartami SIM, rabatami dla klientów usług konwergentnych oraz niższymi stawkami za roaming. Na wskaźnik ARPU z usług przedpłaconych wpłynęły pierwsze efekty bonusów w formie darmowych minut i gigabajtów przyznawanych klientom za rejestrację kart SIM.

Liczba przyłączeń netto klientów ofert konwergentnych (38 tys.) była nieznacznie wyższa niż w poprzednim kwartale (33 tys.).

W segmencie stacjonarnego internetu utrata klientów netto (10 tys.) była najniższa od wielu kwartałów, do czego przyczyniła się znaczna liczba klientów aktywujących usługi o dużej szybkości dostępu (VDSL i FTTH) – 44 tys. w III kwartale, a także niższa utrata łączy ADSL. Udział usług szybkiego internetu w całkowitej bazie klientów (z wyłączeniem CDMA) wynosi obecnie 22%, wobec 13% przed rokiem. Na wskaźnik ARPU z usług stacjonarnego dostępu szerokopasmowego nadal wpływały wprowadzone w 2015 r. obniżki cen. W segmencie stacjonarnych usług głosowych postępował strukturalny trend spadkowy: utrata łączy netto wyniosła 68 tys. wobec 61 tys. w II kwartale 2016 r.

Na koniec III kwartału Orange miał 57 tys. sprzedanych łączy FTTH, wobec 39 tys. kwartał wcześniej. Tymczasem według nieoficjalnych informacji w tym roku operator planował osiągnąć poziom 100 tys. aktywnych łączy FTTH. Sprzedaż opóźniają działania konkurencji, umowy terminowe klientów, konieczność nowej instalacji w mieszkaniu i nadal niewielki zasięg FTTH.

Marża EBITDA operatora spadła rok do roku do 29,1 proc. z 31,3 proc. Wśród kosztów do 404 mln zł z 430 mln zł spadła wysokość świadczeń pracowniczych, ale koszty usług obcych wzrosły do 1,54 mld zł z 1,52 mld zł.

"Całkowita baza kosztowa uległa obniżeniu, gdyż optymalizacja wydatków pośrednich (głównie kosztów pracy oraz kosztów sieci i usług informatycznych) zrównoważyła wzrost kosztów bezpośrednich. Wyższe koszty bezpośrednie wynikały ze wzrostu kosztów międzyoperatorskich, odzwierciedlającego rosnący detaliczny i hurtowy ruch komórkowy, a także wyższych kosztów sprzedaży. Wzrost tych ostatnich był związany z utrzymaniem intensywnych działań marketingowych oraz zmianą w strukturze telefonów komórkowych (rosnącym udziałem smartfonów) i osłabienia kursu złotego do euro" - napisano.

Przychody z usług telefonii komórkowej wzrosły do 1,59 mld zł z 1,56 mld zł rok wcześniej. Wpływy z ratalnej sprzedaży sprzętu wyniosły 258 mln zł, wobec 171 mln zł w trzecim kwartale 2015.

Przychody z usług stacjonarnych spadły do 1,16 mld zł z 1,26 mld zł przed rokiem.

Organiczne przepływy operacyjne wyniosły 169 mln zł wobec 8 mln zł ujemnych raportowanych przepływów i 305 mln zł skorygowanych przepływów rok wcześniej. Spółka po trzech kwartałach wypracowała 2,69 mld zł ujemnych przepływów operacyjnych. Skorygowane organiczne przepływy wyniosły po trzech kwartałach 455 mln zł.

Spółka tłumaczy, że do spadku przyczyniły się dwa zasadnicze czynniki.

"Po pierwsze, środki pieniężne z działalności operacyjnej netto (przed zapłaconym podatkiem dochodowym i zmianą kapitału obrotowego) zmniejszyły się o 102 mln zł (głównie w wyniku spadku EBITDA). Po drugie, wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych zwiększył się o 76 mln zł, w dużej mierze ze względu na płatności z tytułu znaczących nakładów inwestycyjnych zrealizowanych w II kw. Na przepływy pieniężne pozytywnie wpłynęło natomiast niższe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy. Wzrost stanu należności (wskutek rosnącego wolumenu umów ratalnych) został częściowo zrównoważony przez korzystną zmianę po stronie zobowiązań (wynikającą głównie z optymalizacji łańcucha dostaw" - napisano.

Orange Polska podtrzymał prognozę EBITDA na 2016 r. zakładająca, że będzie ona w przedziale 3,15-3,30 mld zł. Podtrzymał też, że dźwignia finansowa, definiowana jako wskaźnik zadłużenia netto do skorygowanej EBITDA, w całym 2016 roku nie powinna przekroczyć poziomu 2,2.

„Po dziewięciu miesiącach 2016 roku, osiągnęliśmy wyniki finansowe na poziomie umożliwiającym realizację celów całorocznych. W trzecim kwartale nie uległy zmianie kluczowe trendy w zakresie przychodów: wzrostowi w segmencie mobilnym towarzyszył spadek przychodów z usług stacjonarnych i pozostałej działalności. Erozja EBITDA była wolniejsza od spadku przychodów, gdyż optymalizacja kosztów pośrednich zrównoważyła wzrost wydatków bezpośrednich" - powiedział, cytowany w komunikacie, Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów.

"Jako że w czwartym kwartale kwestia zakończenia projektów infrastrukturalnych przestanie wpływać na wyniki, przewidujemy korzystniejszą ewolucję przychodów, co powinno się przełożyć również na poprawę trendu EBITDA. W efekcie, potwierdzamy cel całoroczny w zakresie dźwigni finansowej i EBITDA” - dodał.

Prezes Orange Polska Jean-François Fallacher poinformował, że w tradycyjnie najlepszym sprzedażowo czwartym kwartale grupa planuje nadal prowadzić aktywną działalność w obszarze komercyjnym.

"Będziemy jednak uważnie śledzić wskaźniki rentowności i pilnować kosztów, aby osiągnąć założone cele finansowe” - powiedział.

Dołącz do dyskusji: Orange Polska na plusie w III kw. Przychody grupy sięgnęły 2,85 mld zł

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
timon
Radzę wszystkim przenieś nr stacjonarny do operatora voip. np. Halonet ma dobre warunki nr za 1 zł http://www.halonet.pl/pomoc/numer/przeniesienie-numeru-do-halonet
odpowiedź