Orlen rozważa zmianę nazwy. Nie chce być już „naftowy”, tylko „multienergetyczny”
Państwowy koncern PKN Orlen analizuje możliwość zmiany swojej identyfikacji korporacyjnej. Chce w niej podkreślić, że po przejęciu Energi i PGNiG nie działa już tylko w branży paliwowej. Marka konsumencka Orlen będzie funkcjonowała bez zmian.
Prezes Orlenu Daniel Obajtek w rozmowie z ISBnews stwierdził, że analizowane zmiany mają na celu urealnienie słowa „naftowy”. Obecnie pełna nazwa firmy to Polski Koncern Naftowy Orlen.
Tymczasem koncern po przejęciu w 2020 roku Energi działa też na rynku energii elektrycznym, a w efekcie fuzji jesienią ub.r. z PGNiG - w branży gazowej. Dlatego jednym z rozważanych wariantów jest, żeby w jego nazwie pojawił się przymiotnik „multienergetyczny” albo pozostał tylko Orlen.
Na zmianę nazwy musi zgodzić się walne zgromadzenie akcjonariuszy, na którym decydujący głos należy do Skarbu Państwa, kontrolującego 49,9 proc. kapitału firmy. Według Obajtka decyzje mogą zapaść „niebawem, możliwe, że jeszcze w 2023 roku”.
Orlen pozostanie na stacjach
Zmienić może się jedynie identyfikacja korporacyjna Orlenu. - Nie wpłynie to natomiast na brand Orlen, który posiada konkretną, znaczącą wartość marketingową. Mogę zapewnić, że logotyp firmy pozostanie bez zmian - stwierdził Daniel Obajtek.
Marka Orlen jest zresztą dużo szerzej obecna niż kilka lat temu. Jesienią 2019 roku koncern zaczął ją wprowadzać na swoich stacjach w Niemczech (wcześniej działały pod szyldem Star), Czechach i na Słowacji (zastąpiła markę Benzina). Właśnie wprowadził swój szyld na 90 stacjach Grupy Lotos w Polsce oraz 79 stacji przejętych na Węgrzech w ramach umowy z Grupą Mol (trafią do niego jeszcze 64 stacje).
Jeśli chodzi o sponsoring, Orlen zastąpił swoją marką Lotos już jesienią ub.r., zmiana nastąpiła m.in. na koszulkach treningowych piłkarskiej reprezentacji Polski, której koncern jest sponsorem generalnym (umowa, dotycząca też reprezentacje młodzieżowe, kobiet i Puchar Polski, na początku br. została przedłużona). Niedawno Orlen pojawił się w nazwie nowego stadionu Wisły Płock, której sponsorem jest od wielu lat.
Grupa Orlen w ub.r. osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości ponad 278 mld zł. Zysk netto wyniósł blisko 35,5 mld zł wobec 11,2 mld zł rok wcześniej. W czwartym kwartale ubiegłego roku spółka osiągnęła przychody na poziomie ponad 100 mld zł, z których 8 proc. to zysk netto w wysokości 8,1 mld zł.
Dołącz do dyskusji: Orlen rozważa zmianę nazwy. Nie chce być już „naftowy”, tylko „multienergetyczny”