SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pandemia zwiększyła stratę Agory. "Segment kinowy powoli się odbudowuje, poprawa na rynku reklamy"

W drugim kwartale br. przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Agora zmalały o 52 proc. do 129,5 mln zł. W całym półroczu firma miała 88,2 mln zł straty. - Rozpoczynamy odbudowę wyników finansowych po pierwszej fali pandemii i analizuje elementy strategii na lata 2018-2022 - poinformował prezes Bartosz Hojka. Grupa notuje dynamiczny wzrost frekwencji w kinach Helios, we wrześniu prawdopodobnie osiągnie ona 50 proc. poziomu sprzed roku.

Grupa Agora zaprezentowała wyniki finansowe za II kwartał br. - wyjątkowo trudny dla całego rynku medialnego, ponieważ wszystkie firmy musiały zmierzyć się z wyzwaniami spowodowanymi tzw. lockdownem gospodarki.

W drugim kwartale br. przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Agora zmalały o 52 proc. do 129,5 mln zł, a przy obcięciu kosztów operacyjnych o 34,4 proc. strata netto pogłębiła się z 6,6 do 41,1 mln zł. W całym półroczu firma miała 88,2 mln zł straty.

Za najważniejsze czynniki, jakie wpłynęły na wyniki finansowe Grupy, zarząd uznał: zamknięcie kin, zawieszenie produkcji na planach filmowych, spadek dynamiki wydatków na reklamę we wszystkich segmentach działalności oraz ogólną sytuację na rynku reklamy w II kwartale br.

Prezes Grupy Agora Bartosz Hojka podczas spotkania z dziennikarzami zaznaczył, że spółka rozpoczyna odbudowę wyników i analizuje elementy strategii, które zakładała na lata 2018-2022.

- Jesteśmy po etapie polegającym na zabezpieczeniu płynności i stabilności finansowej grupy i przechodzimy rzeczywiście do pracy nad odbudową wyników, także nad analizą opcji strategicznych, ale jest za wcześnie by rozwijać ten wątek - zaznaczył, komentując dalsze plany dotyczące ewentualnych zmian w strategii.

Dodał jednak, że zarząd podtrzymuje wszystkie najważniejsze kierunki działalności, jakie zostały obrane na najbliższe cztery lata (dwa lata już minęły, chodzi o kolejne dwa lata - przyp.red.) wytyczone w strategii Grupy.

Segment kinowy powoli się odbudowuje

Na początku lipca br. swoją działalność wznowiła sieć kin Helios, która obecnie notuje dynamiczny (w porównaniu do pierwszych dni po otwarciu w czasie pandemii) wzrost - we wrześniu prawdopodobnie uda się osiągnąć 50 proc. poziom frekwencji sprzed roku.

- Z dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że w Heliosie jest frekwencja ocierająca się o 50 proc. sprzed roku, ostatni tydzień zadecyduje, jaki to będzie finalnie wynik. Warto przypomnieć, że w sierpniu było to 22 proc., a w lipcu 14 proc. - komentował Tomasz Jagiełło, członek zarządu Agory i prezes Heliosa w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl.

Według niego sytuacja będzie coraz lepsza, ponieważ od września na ekranach kin pojawiają się nowości, a Polska jest w uprzywilejowanej sytuacji w stosunku do wielu innych krajów.

- Mamy bardzo rozwinięty rynek lokalnych produkcji, polskich filmów. Ich daty nie ulegają przesunięciu - zaznaczył. Dodał, że wpływy ze sprzedaży przekąsek i napojów w kinach w przeliczeniu na jednego widza są obecnie nieco wyższe niż przed pandemią.

Jak Tomasz Jagiełło ocenia najbliższe lata dla segmentu kinowego? - Przy wierze, że pandemia będzie znacznie ograniczona myślimy w 2021 roku o frekwencji na poziomie 75 proc. z 2019 roku, a w 2022 roku w naszych założeniem to będzie rok równy najlepszemu rokowi w historii polskiego kina, czyli 2019 - ocenił prezes Heliosa.

Prognoza poprawy na rynku reklamy

Według szacunków Grupy wydatki na reklamę w 2020 roku spadną od 8 do 12 proc. Najgorzej ma być w kinach: to szacunki na poziomie niższym o -58-62 proc., w reklamie zewnętrznej spadki mają sięgnąć poziomu -29 do -33 proc., w segmencie czasopism między -24 a -28 proc., a w segmencie dzienników: między -20 a -24 proc.

Według prezesa Agory Bartosza Hojki sytuacja ma jednak ulec poprawie: w III kwartale reklamodawcy mają zwiększać budżety na promocję, zatem spodziewa się on dość szybkiej i systematycznej poprawy na rynku reklamy.

Jeśli chodzi o segment reklamy zewnętrznej, w II kwartale spółka AMS przeprowadziła przegląd nośników i dokonała odpisu na kwotę 6,7 mln zł. Ten segment zanotował stratę rok do roku rzędu 2,5 proc. Natomiast w trzecim kwartale Grupa liczy na podobne jak rok wcześniej wyniki: w ubiegłym roku w analogicznym okresie przychody wyniosły 42,1 mln zł, a wynik EBITDA 9,9 mln zł, natomiast w okresie kwiecień-czerwiec 2020 roku strata EBITDA sięgnęła 4,5 mln zł, a przychody spadły do 13,3 mln zł.

- Oceniamy, że w trzecim kwartale rynek reklamy zewnętrznej nie powinien spaść poniżej 20 proc. Liczymy na to, że wyniki nie będą się istotnie różniły od trzeciego kwartału ubiegłego roku – skomentowała  Agnieszka Sadowska, członkini zarządu Agory.

Jedna z najsilniej dotkniętych pandemią spółek na GPW

Dominik Niszcz, analityk Trigon DM uważa, że wyniki finansowe świadczą o tym, iż Agora była jedną z najsilniej dotkniętych pandemią spółek na GPW, choć z perspektywy ostatnich tygodni spadki przychodów w kinie czy reklamie były oczywiście oczekiwane.

- Na plus można odebrać wysokie przepływy pieniężne wygenerowane w ostatnim kwartale, mimo straty netto i straty na poziomie operacyjnym, co pozwoliło na zgromadzenie większej ilości gotówki na koniec kwartału - komentuje ekspert dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Zakłada on powolną odbudowę dynamiki zarówno w reklamie jak i w kinach, ale jego zdaniem nie można na razie liczyć na wyniki porównywalne z zeszłorocznymi. - Oprócz niepewności związanej z tempem odbicia w gospodarce nie wiemy też, jakie mogą nastąpić zmiany w kwestiach prawnych w sektorze mediów - zaznacza.

Według niego z punktu widzenia inwestora giełdowego wyniki nie były zaskoczeniem, bo spółka podała już szczegółowe informacje w komunikacie z sierpnia, opisując także zdarzenia jednorazowe wpływające na kwartalne zyski.

Agora ze 100 mln zł limitu kredytowego na dwa lata

W ubiegłym tygodniu Agora poinformowała w komunikacie giełdowym, że podpisała umowę dotyczącą 65 mln zł kredytu w rachunku bieżącym i aneks do umowy w sprawie 35 mln zł limitu kredytowego. Natomiast należąca do Agory sieć kinowa Helios pozyskała od dwóch banków 40 mln zł z kredytów.

W komunikacie giełdowym Agora podała, że 65 mln zł kredytu w rachunku bieżącym będzie dla niej dostępne do 22 września 2022 roku, a 35 mln zł limitu kredytowego - do 28 września 2022 roku. Środki z obu umów mogą zostać wykorzystane przez Agorę na finansowanie bieżącej działalności gospodarczej, w tym nakładów odtworzeniowych i rozwojowych, z wyłączeniem refinansowania innego zadłużenia.

Porozumienie dotyczące limitu kredytowego ma formę aneksu do umowy kredytowej zawartej przez spółkę z DNB Bank Polska w maju 2017 roku. Natomiast żeby firma mogła uzyskać dodatkowe finansowanie, Bank Gospodarstwa Krajowego pod koniec lipca udzielił gwarancji spłaty 80 proc. wartości kredytu.

Dołącz do dyskusji: Pandemia zwiększyła stratę Agory. "Segment kinowy powoli się odbudowuje, poprawa na rynku reklamy"

26 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Dno ludzkie
Nie chodzę do kina bo nie wytrzymam godziny reklam żegnam
odpowiedź
User
Dno ludzkie
W radiu złote przeboje prowadząca rży jak kobyłka co zdanie to wycwiczony sztuczny śmiech tragedia
odpowiedź
User
seba
na gazeta.pl od lat najciekawsze są tylko komentarze
coś dla tych co lubią dobre dziennikarstwo
odpowiedź