Pasażerowie lepiej oceniają przejazdy zamawiane w aplikacjach mobilnych niż tradycyjne taksówki
Przewozy zamawiane przez aplikację są tańsze i szybsze, a zdaniem klientów bardziej przewidywalne jeśli chodzi o cenę i komfortowe niż te konwencjonalnymi taksówkami. Pasażerowie chcą wolności wyboru usługi - wynika z badania Quality Watch.
Pierwszą częścią badania był sondaż pasażerów korzystających z przewozów w największych miastach w Polsce, a drugą – audyt przejazdów. Audytorzy przejechali ponad 800 km pojazdami korporacji taksówkowych oraz autami przewozów osobowych dostępnych poprzez aplikacje (w sumie 72 kursy w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie). Sprawdzano m.in. czas zamówienia i dotarcia samochodu, łatwość zamówienia, zachowanie kierowcy, ceny oraz sposoby płatności.
Badanie wykazało, że usługi oparte na aplikacji działają lepiej i są wyżej oceniane przez klientów. Aplikacje okazują się najszybszym sposobem wezwania przejazdu (taxi telefoniczne: 1:51 min, taxi aplikacja: 1:32 min, przewozy z aplikacji: 1:12 min). Na pojazd zamawiany w ten sposób krócej się czeka (taksówka zamawiana przez telefon dojeżdża średnio 9 min, a auto z aplikacji - 6 min).
Ponadto jeżeli chodzi o przewozy z aplikacji klienci z góry znają cenę. W przypadku taxi telefonicznego w 18% przypadków znana była oszacowana cena, w przypadku taxi z aplikacji - w 83%, a w przewozie z aplikacji - w 100%. Szacunek ceny był prawidłowy w 100% w przypadku taxi telefonicznego oraz przewozu z aplikacji, natomiast w przypadku taxi z aplikacji w 90%.
Kurs przez aplikację jest też tańszy niż taksówką na telefon. Ta ostatnia kosztuje średnio 3,91 zł/km, podczas gdy taxi z aplikacji, Uber czy Bolti: 3,23 zł/km. To ok. 20 proc. różnicy.
W przejazdach "aplikacyjnych" rozliczenie jest automatyczne i nie zabiera czasu po dojechaniu na miejsce. Czas potrzebny na rozliczenie to 0:27 min w przypadku aplikacji, 1:04 min jeśli chodzi o gotówkę, natomiast 1:36 min kartą płatniczą.
Biorąc pod uwagę poziom usług, średnia ocena zadowolenia z przejazdu to 4,45 dla taksówek na telefon vs. 4,71 dla tych z aplikacji.
Audyt potwierdził, że przy przejazdach Uberem lub Boltem występuje niekiedy bariera językowa między klientem a obcojęzycznym kierowcą.
Są osoby, które preferują tradycyjne taksówki na telefon. To ludzie starsi, w wieku powyżej 50 lat. 75% respondentów z grupy wiekowej 51-64 lata korzysta częściej z taksówek. W przypadku grupy wiekowej 65+ ten odsetek wynosi 94%. Nie mają zaufania do aplikacji w smartfonach, nie podoba im się konieczność podawania danych osobowych i numerów kart w aplikacji.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Quality Watch na zlecenie Fundacji Forum Konsumentów w dniach 27-29 marca 2019 r. Badanie składało się z dwóch części: badanie internetowe CAWI na próbie 500 dorosłych osób, uczestników panelu Ariadna, mieszkańców największych polskich miast (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin), aktywnie korzystających z przejazdów osobowych i taksówek; badania opinii klientów po odbyciu przejazdów taksówkami i pojazdami przewozów osobowych dostępnych poprzez aplikacje w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu (próba 72 przejazdy).
Dołącz do dyskusji: Pasażerowie lepiej oceniają przejazdy zamawiane w aplikacjach mobilnych niż tradycyjne taksówki