Patronite urósł o 90 proc., na czysto zarobił 0,5 mln zł
Przychody spółki Crowd8 zarządzającej platformą Patronite w ub.r. zwiększyły się o 90,5 proc. do 4,41 mln zł, a zysk netto - z 456,9 do 478,5 tys. zł. W sierpniu za 40 proc. udziałów firmy Wirtualna Polska zapłaciła 12,6 mln zł.
Według opublikowanego właśnie sprawozdania finansowego w ub.r. wpływy spółki zarządzającej Patronite poszły w górę z 2,32 do 4,41 mln zł. Był to kolejny rok z dużym wzrostem skali działania spółki: w 2019 roku zanotowała 1 mln zł przychodów i 8,4 tys. zł straty netto, a rok wcześniej miała 695,6 tys. zł wpływów i 88,8 tys. zł zysku netto.
Na Patronite zarejestrowanych jest ponad 7 tys. niezależnych twórców, wśród których są publicyści, podcasterzy, sportowcy, youtuberzy i blogerzy, ale także stowarzyszenia czy fundacje. Internauci mogą ich wspierać wpłatami jednorazowymi lub stałymi, a w zamian uzyskują dostęp do wybranych treści i innych korzyści.
W oparciu o finansowanie poprzez Patronite działa od 2020 roku kilka sporych projektów medialnych, m.in. internetowe rozgłośnie Radio 357 i Radio Nowy Świat oraz podcast „Raport o stanie świata”.
Spółka Crowd8 zarabia przede wszystkim na prowizji w wysokości 6,5 proc. netto od wpłat przekazywanych na Patronite.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty operacyjne spółki wzrosły w ub.r. o 98,2 proc. - z 1,8 do 3,58 mln zł. Te określone jako pozostałe zwiększyły się z 1,58 do 2,66 mln zł, a wydatki pracownicze - z 225,4 do 895,2 tys. zł.
Firma osiągnęła 478,5 tys. zł zysku netto, wobec 456,9 tys. zł rok wcześniej. Kwota naliczonego podatku dochodowego zwiększyła się z 49,1 do 76,3 tys. zł.
Na walnym zgromadzeniu udziałowcy postanowili zeszłoroczny zysk przekazać na kapitał zapasowy Crowd8. Na koniec ub.r. kapitał własny spółki wynosił 1,03 mln zł.
Wirtualna Polska wyceniła Patronite na 31 mln zł
Od sierpnia br. głównym udziałowcem Crowd8 jest Wirtualna Polska, za 40 proc. walorów zapłaciła 12,6 mln zł, wyceniając spółkę na 31,5 mln zł.
- Dzisiaj w internecie dynamicznie rozwijają się nie tylko główne portale i znani wydawcy czy telewizje. Ogromne znaczenie mają też niezależni, samodzielni twórcy, którzy swoją ciężką pracą budują codzienne relacje z użytkownikami. Inwestując w Patronite, z jednej strony chcemy im w tym pomóc, a z drugiej również uczyć się od nich - uzasadnił tę transakcję Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.
Z pozostałych udziałowców Crowd8 największymi są Tadeusz Chełkowski (ma 37,4 proc. walorów) i Michał Krawczyk (12,6 proc.).
Jacek Świderski zapowiedział, że Wirtualna Polska nie będzie ingerować w model biznesowy Patronite. - Nie chcemy, bo uważamy, że ten model świetnie funkcjonuje, a nawet jakbyśmy chcieli, nie mamy takich możliwości, bo mamy mniejszościowy udział w tej spółce - wyjaśnił.
Zapowiedział natomiast, że Wirtualna Polska jest gotowa umożliwić twórcom z Patronite publikowanie treści w jej witrynach, a nie na YouTube i Spotify i innych globalnych platformach. - Na pewno będziemy chcieli przygotować taką ofertę razem z zarządem Patronite, zaprosić twórców do współpracy - zapewnił Świderski.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Dołącz do dyskusji: Patronite urósł o 90 proc., na czysto zarobił 0,5 mln zł
Natomiast WP nie ma w portfolio, i długo mieć nie będzie, żadnej marki,która byłaby w stanie zagospodarować twórców.