Podatek cukrowy od 1 stycznia, prezydent podpisał ustawę
W czwartek prezydent Andrzej Duda podpisał Ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Nakłada ona na producentów napojów słodzonych obowiązek odprowadzania tzw. podatku cukrowego.
Pierwotny projekt ustawy wprowadzającej podatek od napojów słodzonych pojawił się w grudniu 2019 roku.
Ustawa miała wejść w życie 1 lipca br., jednak Senat ją odrzucił. Miała wrócić pod obrady Sejmu w połowie kwietnia br., ale z powodu prac legislacyjnych związanych z pandemią koronawirusa posłowie się nią wtedy nie zajęli.
Miała być nowa ustawa
Pod koniec lipca ówczesny wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński poinformował, że Sejm zajmie się ustawą ponownie uwzględniając postulaty środowisk biznesowych. Nowe przepisy miałyby wejść w życie z początkiem 2021 roku. Sejm mógł przyjąć weto Senatu, ale to oznaczałoby, że projekt trafi do kosza. Jeżeli odrzuciłby weto, wtedy ustawa powinna zacząć obowiązywać. Problemem było jednak to, że określono w niej termin wejścia w życie tzw. opłaty cukrowej – 1 lipca 2020 roku co było równoznaczne z tym, że przepisy obowiązywałyby wstecz. Dlatego Sejm zdecydował się na wniesienie nowego projektu ustawy, który praktycznie był całkowicie identyczny z poprzednim tyle tylko, że ponownie musiał przejść cały proces legislacyjny. Proponowana w nim data wprowadzenia podatku cukrowego to 1 stycznia 2021 roku. Potem okazało się, że nowego projektu ustawy nie ma.
W czwartek ustawę podpisał prezydent Andrzej Duda, a zawarte w niej regulacje mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku.
Wyrok dla branży napojowej
Andrzej Gantner, wiceprezes i dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związku Pracodawców podkreślał wiosną w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że ustawa w obecnym kształcie jest praktycznie wyrokiem dla branży napojowej w Polsce. - Zarówno wysokość podatku, która jest niedopasowana do siły nabywczej polskich konsumentów, jak i warunków funkcjonowania polskich przedsiębiorstw, system poboru nie zachęcający do reformulacji aż do zupełnie nierealnego vacatio legis, nie dającego przedsiębiorstwom żadnych szans na dopasowanie się do nowych przepisów , to gotowy przepis na gospodarczą katastrofę. Miejsce zwolnione przez upadające polskie firmy, z pewnością zajmą firmy produkujące w Czechach, Słowacji, czy Niemczech, które nie obciążone podatkiem na swoich rodzimych rynkach, będą mogły oferować niższe ceny na rynek polski. Na tyle niższe, że mimo opodatkowania w Polsce będą znacząco konkurencyjne w stosunku do polskich producentów. To wygląda jak planowa i niczym nie uzasadniona egzekucja całej gałęzi gospodarki w Polsce. Paradoksem będzie, że spożycie cukru, raczej nie spadnie. Będzie on pochodził z napojów z innych krajów, podobnie jak zawarty w nim cukier - mówił.
Krytycznie do propozycji rządu wprowadzenia podatku cukrowego odniosły się organizacje pracodawców i związków zawodowych reprezentowane w Zespole ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych Rady Dialogu Społecznego oraz Konfederacja Lewiatan. We wspólnym stanowisku napisano, że cel ustawy, którym jest walka z nadwagą i otyłością społeczeństwa, można osiągnąć przy użyciu innych, bardziej skutecznych instrumentów niepodatkowych. „Partnerzy społeczni są otwarci na dyskusję o promocji zdrowego trybu życia i racjonalnego odżywiania, jednak projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów oceniamy zdecydowanie negatywnie” - napisano. Zwrócono uwagę, że zaproponowane w projekcie rozwiązania mają w istocie cele wyłącznie fiskalne. Nie zaproponowano tam bowiem żadnego spójnego podejścia do promowania zdrowego trybu życia i zrównoważonej diety.
To konsument zapłaci ten podatek
Eksperci od marketingu zwrócili z kolei uwagę, że przede wszystkim koszt tych zmian zostanie przerzucony na konsumenta, bo będą musieli więcej zapłacić za napoje. Ewa Góralska, managing director domu mediowego MullenLowe MedaHub podkreśliła w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że nie ma wątpliwości, że wprowadzenie podatku cukrowego odbije się na branży domów mediowych i mediach. - Koszty marketingowe, w tym mediowe, są bardzo często w czołówce kosztów organizacji, tuż po kosztach surowców. Oznacza to, że firmy będą próbowały zminimalizować stratę poprzez obniżanie kosztów w innych obszarach, to oczywiste. Dla nas jako branży, to bardzo niedobra informacja, bo na i tak już agresywnym rynku cenowym, znaczenie ceny będzie rosło jeszcze bardziej – argumentowała ekspertka. Zwróciła też uwagę, że w tej sytuacji droższe marki napojów z cukrem stracą, bo w ich przypadku podwyżka będzie dla konsumenta bardziej odczuwalna.
Dołącz do dyskusji: Podatek cukrowy od 1 stycznia, prezydent podpisał ustawę