Abonenci Vectry będą płacić więcej. "Mamy prawo podnieść ceny"
Kolejna grupa klientów sieci kablowej Vectra otrzymała lub za chwilę otrzyma wiadomość o wyższych opłatach abonamentowych. Operator informuje, że zgodnie z regulaminem, ma prawo podnieść ceny także abonentom z umowami na czas nieokreślony, m.in. z powodu rosnących kosztów czy zmian w przepisach.
Przed tygodniem informowaliśmy, że Vectra rozsyła do abonentów informację o dostosowaniu wysokości opłat do poziomu inflacji. - Waloryzacja opłat będzie równa oficjalnemu średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podawanemu przez GUS, który wg komunikatu z dnia 13.01.2023r., wyniósł 14,4 proc. - tłumaczyło wówczas Wirtualnemedia.pl biuro prasowe operatora, które zapewniało, że nie mamy do czynienia z podwyżką. Waloryzacja wchodzi w życie 1 marca 2023 roku. Osoby, które jesienią zawarły umowę z operatorem lub ją przedłużyły, zgodziły się na klauzulę waloryzacyjną. Pozwala ona na podnoszenie opłat w trakcie trwania umowy bez możliwości jej bezkarnego rozwiązania.
Podwyżki możliwe m.in. przez zmianę przepisów
W ostatnich tygodniach listy i e-maile na temat zmiany warunków umowy otrzymują kolejne grupy klientów Vectry. To osoby, które mają umowy na czas nieokreślony lub ich okres zobowiązania minął, więc automatycznie ich umowy stały się bezterminowe. W wiadomości nie ma mowy o klauzuli waloryzacyjnej. Osoby, które nie akceptują zasad mogą jednak złożyć wypowiedzenie w określonym czasie. Dla części klientów nowe warunki umowy weszły w życie od 1 lutego, inni dopiero otrzymają pismo.
Vectra chwali się w piśmie inwestycjami w ofertę programową. - Codziennie dokładamy starań, aby umożliwiać naszym klientom korzystanie z nowych technologii i narzędzi. Stale rozwijajmy ofertę programową, która obecnie zawiera 215 pozycji. W domach naszych klientów pojawiają się dekodery najnowszej generacji z możliwościami o wiele większymi niż oglądanie telewizji. Dzięki nowemu serwisowi TV Smart GO telewizja jest dostępna w domu i poza nim - wylicza firma.
Operator zwraca uwagę na to, że dobre łącza internetowe mają coraz większe znaczenie. - Obserwujemy również zmiany w potrzebach naszych klientów dotyczące internetu, który szczególnie w ostatnich latach stał się kluczowym narzędziem umożliwiającym nam bezpieczny kontakt z bliskimi, zdalną pracę, dostęp do edukacji, informacji i rozrywki. Do domowej sieci podłączamy coraz więcej urządzeń. Klienci potrzebują bezpiecznego, stabilnego i coraz szybszego internetu. Dlatego stale inwestujemy w rozwój i modernizację sieci - wyjaśnia Vectra.
Zobacz także: Vectra: Klauzula inflacyjna jest zgodna z przepisami Unii Europejskiej
5 zł drożej za telewizję, 7 zł więcej za internet
Dalej sieć kablowa wspomina o inflacji. - Jak większość przedsiębiorców na rynku mierzymy się ze stale rosnącymi kosztami działalności świadczenia usług. Jedną z przyczyn są wspomniane inwestycje w nowocześniejsze i wydajniejsze technologie, a także inflacja, znaczący wzrost cen energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, nabywanych usług oraz materiałów i urządzeń technicznych. Dlatego informujemy Cię, że Twój miesięczny abonament za usługę TV wzrośnie o 5 zł, a za internet także o 7 zł. To działanie pozwoli nam świadczyć usługi na najwyższym poziomie - informuje operator. Zapewnia, że osoby godzące się na nowe warunki umowy, nie muszą podejmować żadnych działań. Inne mogą złożyć rezygnację w określonym czasie (elektronicznie lub w formie dokumentowej przesłanej do siedziby firmy lub jednego z biur obsługi klienta). Część abonentów Vectry tak uczyniła. W mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych piszą, że przenieśli się do konkurencyjnej sieci kablowej UPC.
Dalej Vectra wyjaśnia podstawę prawną zmian. - Powyższe zmiany wprowadzone zostają na podstawie pkt 20.1. ogólnych warunków umowy, który mówi, że: w odniesieniu do umów zawartych na czas nieokreślony, a w tym dodatkowo po zakończeniu okresu zobowiązania w odniesieniu do umów z okresem zobowiązania, dostawca usług uprawniony jest do podniesienia lub wprowadzenia nowych opłat abonamentowych określonych w umowie, cenniku lub regulaminie, nie częściej niż raz w roku kalendarzowym, z powodu podwyższenia kosztów świadczenia usług i działalności dostawcy usług wynikającego z okoliczności takich jak: zmiany przepisów prawa, istotne zmiany w interpretacji prawa dokonane przez organy władzy publicznej lub wytyczne organów władzy publicznej wpływające na konieczność zmiany warunków usług, ponoszenie dodatkowych opłat oraz kosztów dostarczania usług, wzrost kosztów i nakładów związanych ze świadczoną usługą, która ma bezpośredni wpływ na jakość i zawartość usług, m.in. koszty reemisji programów i powiązane z nimi opłaty, koszty dostępu i utrzymania infrastruktury, koszty międzyoperatorskie, koszty pracy oraz energii elektrycznej, wzrost cen towarów i usług potwierdzony wzrostem Rocznego Wskaźnika Cen Towarów i Usług Konsumpcyjnych (CPI), opublikowanego przez Główny Urząd Statycznych w stosunku do podstawy roku poprzedniego wynoszącej 100, a także z powodu znaczącego rozszerzenia lub polepszenia funkcjonalności świadczonych abonentowi usług, w tym poprzez dodanie nowych programów telewizyjnych lub stworzenie abonentowi możliwości skorzystania z nowych produktów, aplikacji, wprowadzonych do oferty dostawcy usług. Dostawca usług uprawniony jest do podniesienia opłat abonamentowych z przyczyn wskazanych powyżej nie częściej niż raz do roku oraz każdorazowo nie więcej niż o 10 zł dla każdej usługi, której dotyczy przyczyna zmian - tłumaczy operator. Niedługo parlament może uchwalić ustawę nazywaną Lex Pilot, którą mocno krytykują m.in. sieci kablowe.
22,23 mln zł kary nałożonej przez szefa UOKiK
Vectra nie odpowiedziała na pytania dotyczące tej korespondencji. - Niespotykany od ponad 20 lat poziom inflacji stawia ogromne wyzwania przed wszystkimi przedsiębiorcami w Polsce, w tym operatorami telekomunikacyjnymi. W związku z tym Vectra zmuszona jest dokonać waloryzacji opłat za świadczone usługi. Waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS w dniu 13.01.2023 r. Działanie to umożliwia nam dalsze świadczenie usług na poziomie oczekiwanym przez naszych klientów. Zapisy umożliwiające waloryzację opłat w zależności od poziomu inflacji znajdują się we wszystkich umowach zawieranych z Vectra S.A. – dotyczy to zarówno nowych klientów, jak i osób dokonujących zmian w umowie. Wprowadzana waloryzacja opłat dotyczy wszystkich klientów Vectra S.A., których umowy uwzględniają stosowne zapisy – tłumaczyło przed tygodniem w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Vectry.
Operator już wcześniej zapewniał, że takie działanie zgodne jest z przepisami Unii Europejskiej, w tym z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Przed tygodniem prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 22,23 mln zł kary na Vectrę za jednostronne zmiany umów 3-4 lata temu pozwalające wprowadzić podwyżkę. - Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - komentował w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Operator odwołał się od decyzji regulatora do sądu.
Według danych z początku 2022 roku Vectra miała ponad 1,7 mln klientów i 4,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu swojej sieci.
Dołącz do dyskusji: Abonenci Vectry będą płacić więcej. "Mamy prawo podnieść ceny"