Polacy najaktywniejszymi użytkownikami serwisów społecznościowych na świecie
Polska razem z Wielką Brytanią ma najwyższy po USA odsetek mieszkańców korzystających z serwisów społecznościowych - raport.
Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Pew Research Center, którym objęte zostały 22 kraje. Okazało się, że 43 proc. dorosłych Polaków korzysta z portali społecznościowych, 15 proc. loguje się do sieci, ale nie odwiedza tego typu stron, a 41 proc. w ogóle nie korzysta z internetu.
Wyższy odsetek mieszkańców będących użytkownikami serwisów społecznościowych miały tylko Stany Zjednoczone (46 proc.), a taki sam jak w naszym kraju odnotowano w Wielkiej Brytanii. Za pierwszą trójką znalazły się Korea Południowa (40 proc.), Francja (36 proc.), Hiszpania (34 proc.) oraz Rosja i Brazylia (po 33 proc.). Najniższe wskaźniki odnotowano tymczasem w Pakistanie (3 proc.) i Indonezji (6 proc.). W tych krajach ponad 90 proc. populacji w ogóle nie korzysta z internetu.
W każdym z badanych krajów zaobserwowano duże różnice w korzystaniu z portali społecznościowych między poszczególnymi grupami wiekowymi. Tego typu strony są szczególnie popularne wśród osób mających mniej niż 30 lat - na 12 badanych rynkach (w tym w Polsce) korzysta z nich co najmniej 50 proc. osób w tym przedziale. W przypadku badanych mających od 30 do 49 lat podobną sytuację odnotowano jedynie w trzech krajach - Wielkiej Brytanii, USA i Polsce. Nie było za to żadnego państwa, w którym co najmniej 1/4 respondentów w wieku co najmniej 50 lat korzystałaby z serwisów społecznościowych. W Polsce robi to 82 proc. osób w grupie 18-29, 57 proc. w grupie 30-49 oraz 12 proc. w grupie 50+.
Z badania wynika również, że w latach 2007 - 2010 odsetek Polaków korzystających z internetu zwiększył się z 45 do 58 proc., a z poczty e-mail z 34 do 51 proc. Jeśli chodzi o korzystanie z internetu, wyższy wzrost odnotowano tylko w Rosji (z 25 do 44 proc.) i Hiszpanii (z 54 do 68 proc.). W przypadku poczty e-mail znaleźliśmy się na czele listy razem z Rosją (wzrost z 16 do 33 proc.).
Raport wykazał też, że w Polsce z internetu korzysta 90 proc. osób w wieku od 18 do 29 lat, 77 proc. w wieku od 30 do 49 lat oraz 25 proc. mających co najmniej 50 lat. Jeśli chodzi o posiadanie telefonów komórkowych, wskaźniki dla naszego kraju to odpowiednio 96, 94 i 53 proc.
W badaniu nie odnotowano znaczących różnic pod względem płci jeśli chodzi o korzystanie z komputerów, telefonów komórkowych czy internetu. W Polsce do sieci loguje się po 58 proc. kobiet i mężczyzn. Dwucyfrowe różnice zaobserwowano tylko w sześciu krajach - najwyższe w Turcji (47 proc. mężczyzn i 31 proc. kobiet) oraz Niemczech (84 do 69 proc.), Japonii (72 do 57 proc.) i Nigerii (29 do 14 proc.).
Badanie Pew Research Center w ramach Pew Global Attitudes Project zostało przeprowadzone za pośrednictwem wywiadów telefonicznych i face-to-face na przełomie kwietnia i maja bieżącego roku. Udział w nim wzięło w sumie 24790 dorosłych osób z 22 państw: USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Polski, Rosji, Turcji, Egiptu, Jordanii, Libanu, Chin, Indii, Indonezji, Japonii, Pakistanu, Korei Płd., Argentyny, Brazylii, Meksyku, Kenii i Nigerii.
W Polsce udział w badaniu (face-to-face), które zostało przeprowadzone w dniach 9 kwietnia - 8 maja 2010 r., wzięła reprezentatywna grupa 750 osób w wieku co najmniej 18 lat. Dziesięć osób zostało przepytanych 9 kwietnia. W związku z katastrofą smoleńską badanie zawieszono na okres 10-13 kwietnia, a następnie wznowiono 14 kwietnia.
Jeśli chodzi o korzystanie z mediów społecznościowych, Polska jest także europejskim liderem, co pokazują wyniki badania Eurostatu opublikowane niedawno przez Komisję Europejską (więcej na ten temat).
Dołącz do dyskusji: Polacy najaktywniejszymi użytkownikami serwisów społecznościowych na świecie