65 proc. e-widzów płaci za VOD. Mocny debiut Disney+, liderem Netflix. „Ustabilizowanie się niszy torrentowej”
Za dostęp do treści VOD aktualnie płaci 65 proc. widzów internetowych. Większość z nich preferuje miesięczny abonament - pokazują wyniki VideoTrack VII, cyklicznego badania agencji Wavemaker. Zdecydowanie najpopularniejszym serwisem jest Netflix, udany debiut zanotował Disney+.
Jak pokazuje VideoTrack VII - cykliczne badanie agencji Wavemaker - pod koniec listopada 2022 roku 82 proc. polskich internautów to e-widzowie: osoby, które przynajmniej czasami oglądają w sieci filmy, seriale i inne dłuższe programy wideo.
- Ciekawym znaleziskiem z VideoTrack VII jest ustabilizowanie się niszy torrentowej w Polsce. Populacja „ściągaczy” stanowi 13 proc. wśród e-widzów, co oznacza, że po kilku latach spadków ich odsetek się ustabilizował. Nadal torrenty i serwisy przechowujące pliki to przede wszystkim domena 35-54 latków, a więc starszego już pokolenia, wychowanego w przedstreamingowych czasach - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska z Wavemaker, współautorka badania VideoTrack VII.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Miesięczny abonament najwygodniejszą formę dostępu do treści dla 2/3 płacących e-widzów
65 proc. widzów internetowych zdarza się płacić za wideo (posiada abonament w przynajmniej jednym serwisie subskrypcyjnym). - Na przestrzeni niespełna roku (początek stycznia versus koniec listopada 2022 roku) odsetek ten przyrósł o niemal 7 pkt. proc. W tym wzroście wyraźnie odbijają się tegoroczne inwestycje Netfliksa czy debiut Disney+, a także wyraźny wzrost popularności płatnego VOD w pokoleniu 55+. To właśnie w tej grupie na przestrzeni ostatniego roku nastąpił największy wzrost odsetka płacących e-widzów: z 41 do 58 proc. badanych w tym wieku - czytamy w badaniu.
Wśród płacących e-widzów 66 proc. badanych uważa miesięczny abonament za najwygodniejszą formę dostępu do treści. 18 proc. wskazuje abonament roczny jako preferowany model płacenia za filmy i seriale z sieci. 4 proc. za najwygodniejszą formę dostępu do płatnych treści uważa płacenie za pojedynczy program czy odcinek serialu, 3 proc. - pakiet odcinków, a 2 proc. - dzienny abonament.
- Model abonamentowy stale zyskuje na znaczeniu jako preferowana przez widzów forma płatności za dostęp do filmów i seriali. Od kilku la wypiera on jednorazowe płatności, a najpopularniejszy jest abonament miesięczny. Ostatnio jednak mocno zyskuje także promowane przez różne serwisy streamingowe dostęp roczny - informuje Wavemaker.
Badanie pokazuje, że 74 proc. subskrybentów VOD kupuje abonament na przynajmniej kilka miesięcy. 16 proc. badanych to tzw. „skoczkowie” - osoby, które wykupują subskskrypcję na miesiąc-dwa, by potem z niej rezygnować.
- Abonamentowych skoczków widzimy najwięcej wśród 16-24-latków, czyli najmłodszej analizowanej grupy widzów, ale wciąż to tylko niespełna 20 proc. wśród młodych klientów serwisów - komunikuje nam Joanna Nowakowska.
W VideoTrack VII czytamy, że rośnie liczba klientów serwisów streamingowych, którzy kupują do nich dostęp za pośrednictwem operatorów - płatnej telewizji oraz telekomów. Jest to już 30 proc. abonentów VOD. Ponad 3/4 takich osób kupuje abonament poprzez kablówki bądź operatorów platform cyfrowych. - Taka formuła zakupu jest szczególnie popularna wśród tzw. „silver streamerów” (osób w wieku 55+). W dotarciu do tej grupy strategia partnerstw dystrybucyjnych pomiędzy serwisami SVOD a operatorami wydaje się więc kluczowa - obrazuje badanie.
- Dane z ostatniej edycji VideoTrack pokazują, że kupowanie abonamentu streamingowego za pośrednictwem płatnej TV jest nieco popularniejsze wśród klientów platform cyfrowych, a największy odsetek klientów kupujących jakąś subskrypcję VOD w ramach abonamentu ma platforma Canal+ - mówi nam Nowakowska.
Netflix najpopularniejszym serwisem, wysoko Disney+
Zdecydowanie najwięcej badanych (59 proc.) ogląda treści w serwisie Netflix. 18 proc. wskazań padło na Player.pl, a po 12 proc. - na Cda.pl oraz Disney+, który zadebiutował 14 czerwca ub.r. Czołową piątkę uzupełnia HBO Max (11 proc.).
- Siódma edycja badania dowodzi dobrego przyjęcia Disney+ w Polsce. Serwis ten plasuje się wysoko zarówno w rankingach świadomości (co nie dziwi - zważywszy na dziedzictwo marki), ale także popularności korzystania. Disney otrzymał też najwyższą ocenę ogólną wśród swoich klientów na tle innych serwisów subskrypcyjnych i uplasował na czwartym miejscu pod względem oceny technicznej serwisu (wygoda korzystania, niezawodność itp.).
E-widzowie posiadający abonament w więcej niż jednym serwisie VOD, zapytani w badaniu VideoTrack VII o to jaką subskrypcję zostawiliby sobie gdyby musieli ograniczyć się do jednej platformy, postawili na Netflix. Serwis zanotował 60 proc. wskazań. Po 9 proc. głosów otrzymały Disney+ i HBO Max, 6 proc. - Player.pl, a 5 proc. - Canal+ online.
- Na rynku polskiego streamingu król jest jednak jeden - przynajmniej na razie. VideoTrack VII dowodzi niezachwianej pozycji Netfliksa w Polsce, który pod względem popularności wyprzedza o kilka długości swoich konkurentów. Jest też obecnie marką pierwszego wyboru na rynku subskrypcyjnego VOD, a także ostatnią, z której polscy użytkownicy streamingu zrezygnowaliby - podsumowuje badanie Wavemaker.
Badanie VideoTrack VII Wavemaker realizował metodą CAWI na próbie 1 500 widzów internetowych pod koniec listopada 2022 roku.
Dołącz do dyskusji: 65 proc. e-widzów płaci za VOD. Mocny debiut Disney+, liderem Netflix. „Ustabilizowanie się niszy torrentowej”