Prawie 4 mld zł na reklamę online w Polsce. Wideo i social media motorami wzrostu
W ub.r. wydatki reklamowe w polskim internecie wyniosły 3,96 mld zł, o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej - szacują IAB i PwC. Prawie połowę rynku stanowi display, a prawie jedną trzecią - SEM. Ponad 70 proc. wzrostu przypadło na reklamy wideo i w social media.
Według badania IAB AdEx w ub.r. wydatki na reklamy display (licząc z wideo) zwiększyły się w skali roku o 8,7 proc., na marketing w wyszukiwarkach (SEM) - o 10,2 proc., a na ogłoszenia - o 15,6 proc. Udział pierwszego typu w całym rynku reklamy internetowej zmalał o 0,3 pkt proc. do 49,9 proc., drugiego - wzrósł o 0,3 pkt proc. do 32,6 proc., a trzeciego - zwiększył się 0,8 pkt proc. do 14,1 proc.
- Osiągnięcie poziomu wydatków blisko 4 mld złotych bardzo cieszy i pozwala liczyć na przekroczenie magicznej granicy 1 mld euro w tym roku. Oprócz reklamy wideo oraz w social media koniecznie należy zwrócić uwagę na sporą dynamikę wzrostu wydatków w modelu programmatic. Tutaj polski rynek podąża za trendami światowymi - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Wydatki na display bez wideo wzrosły tylko o 2 proc., a udział tej kategorii zmalał z 40 do 37 proc. Natomiast nakłady na e-mail marketing spadły o 14,1 proc., a udział tego typu reklam skurczył się z 3,9 do 3 proc.
Z drugiej strony wartość reklam wideo zwiększyła się o 34 proc., a jej udział - z 10 do 13 proc. 38 proc. wzrostu całej reklamy internetowej przypadło na wideo, a 36 proc. - na social media. 72 proc. tego wzrostu trafiło do globalnych podmiotów.
Wartość reklam sprzedanych w modelu programatycznym zwiększyła się o 34 proc., a wartość reklam natywnych - o ponad 80 proc. Z drugiej strony wzrost nakładów na reklamy mobilne wyniósł tylko 5 proc., wobec 64 proc. rok wcześniej.
Branża handlowa mocno zwiększyła swoje inwestycje reklamowe w sieci, zapewniając już 18 proc. wartości całego rynku. Dwie zagregowane grupy produktowe - FMCG i dobra trwałe - podniosły nakłady w tym zakresie o ok. 8 proc.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, Eniro, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Pkt.pl, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy. Dane zbierano do 13 kwietnia br.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
Dołącz do dyskusji: Prawie 4 mld zł na reklamę online w Polsce. Wideo i social media motorami wzrostu