Polska reklama internetowa wzrosła do 3,52 mld zł. Mobile motorem wzrostu, ogłoszenia w górę mocniej niż display i SEM
W pierwszych trzech kwartałach ub.r. wydatki na reklamę internetową wzrosły o 12 proc. do 3,52 mld zł. Procentowo nakłady na ogłoszenia zwiększyły się bardziej nią na reklamy display i marketing w wyszukiwarkach.
Według badania IAB AdEx od stycznia do września ub.r. wydatki na reklamę internetową wyniosły 3,519 mld zł, co wobec 3,139 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 380 mln zł, czyli 12 proc. W samym trzecim kwartale procentowa dynamika też była dwucyfrowa.
IAB Polska zwraca uwagę, że 45 proc. tego wzrostu to budżety reklamowe w mobile’u. Ogółem wartość reklamy mobilnej zwiększyła się rok do roku o 21 proc., a jej udział w całym rynku e-reklamowym w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wynosił już 28,2 proc. Natomiast nakłady na reklamy w social media poszły w górę o 17 proc., a ich udział rynkowy - do 15,9 proc.
Ogłoszenia z wyższą dynamiką niż display i SEM
Jeśli chodzi o typy reklam, to zdecydowanie największe udziały w rynku niezmiennie mają display (34 proc.) i SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach (32 proc.). Nakłady na pierwszą kategorię wzrosły rok do roku o 13 proc., a na drugą o 10 proc.
Zdecydowanie największy wzrost - o 23 proc. - osiągnęły ogłoszenia, a ich udział poszedł w górę z 16,2 do 17,8 proc. Natomiast nakłady na reklamy wideo zwiększyły się o 8 proc., a ich udział zmalał z 14 do 13 proc.
E-mail marketing zanotował natomiast spadek wydatków o 8 proc. oraz udziału rynkowego z 2,3 do 1,9 proc.
Niezmienne najwięcej na reklamy w internecie przeznacza branża handlowa, jej udział w łącznych nakładach w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wyniósł 17 proc. Segment telekomunikacji miał 10 proc. udziału, motoryzacji - 9 proc., finansów - 8 proc., a żywności oraz napojów i alkoholi - po 7 proc.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK SARE, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, Interia, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Re:define, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius. Dane zbierano do 20 grudnia 2019 r.
Dołącz do dyskusji: Polska reklama internetowa wzrosła do 3,52 mld zł. Mobile motorem wzrostu, ogłoszenia w górę mocniej niż display i SEM