SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski rynek dóbr luksusowych wart 12,6 mld zł w 2014 r. (infografika)

Do 2017 r. odzież i dodatki pozostaną drugim największym segmentem dóbr luksusowych w Polsce, ale to wartość rynku zegarków i biżuterii ma rosnąć najszybciej - wynika z raportu KPMG.

Pod względem wielkości rynku dóbr luksusowych Polska cały czas znajduje się bliżej regionu Europy Środkowo-Wschodniej niż Zachodu. Z raportu KPMG wynika, że w 2014 roku wartość rynku luksusowej odzieży i dodatków w Polsce wyniosła 2 060 mln zł i była 23-krotnie niższa od wartości rynku włoskiego czy 22-krotnie niższa od francuskiego.

Jeszcze większe różnice widoczne są w przypadku rynku luksusowych zegarków i biżuterii, który w 2014 roku był wart w Polsce 368 mln zł, tj. 30 razy mniej niż we Włoszech i 27 razy mniej niż we Francji.

Przyczyną tak znaczących różnic jest fakt, że liczba osób o ponadprzeciętnych dochodach w Polsce jest nadal znacznie niższa niż w krajach Zachodnich. W 2014 roku liczba osób posiadających aktywa płynne w wysokości co najmniej 1 mln dolarów (HNWI - ang. high net worth individuals) wyniosła w Polsce 50 tys., podczas gdy we Francji było to 2,4 mln osób (40 razy więcej), a we Włoszech - 1,6 mln osób (32 razy więcej).

Niezależnie od poziomu dochodów, Polacy zarabiający powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie kojarzą luksusowe ubrania przede wszystkim z markami Hugo Boss, Armani i Prada. Poziom zarobków wpływa już natomiast na ceny, od jakich produkt uznawany jest za luksusowy. Osoby zarabiające między 7,1 a 20 tys. zł brutto wskazywały, że garnitur luksusowy to wydatek rzędu 2,8 tys. zł, podczas gdy dla osób bogatych było to już 4,5 tys. zł. W zależności od poziomu dochodów, od 59% do 77% badanych Polaków deklarowało, że posiada luksusową odzież lub obuwie.

Dość duża część Polaków kupuje odzież luksusową za granicą. Zakupów poza granicami kraju dokonuje 38% Polaków o dochodach miesięcznych powyżej 20 tys. zł brutto, najczęściej w USA i we Włoszech.

Luksusowe zegarki kojarzą się Polakom przede wszystkim z markami szwajcarskimi - Rolex, Omega i Patek Phillippe. W przypadku luksusowej biżuterii zamożni i bogaci respondenci najczęściej wskazywali natomiast marki polskie - Apart i W. Kruk.

Odsetek osób już posiadających luksusową biżuterię lub zegarek waha się od 53% (zamożni) do 63% (bogaci), a odpowiednio 11% i 19% zamierza je nabyć w ciągu najbliższego roku. Luksusowe zegarki i biżuterię kupuje za granicą, najczęściej w USA i Niemczech, od 13% zamożnych do 27% bogatych Polaków.

Do 2017 roku wartość rynku odzieży luksusowej w Polsce ma wzrosnąć do 2 319 mln zł (o 13% w stosunku do 2014 r.), co oznacza, że w dalszym ciągu będzie to drugi co do wielkości segment dóbr luksusowych w kraju, zaraz po samochodach luksusowych i premium. Najszybciej ma rosnąć wartość rynku luksusowych zegarków i biżuterii - o 27% do 2017 roku, osiągając 466 mln zł.

Bogaci Polacy (tj. o dochodach miesięcznych powyżej 20 tys. zł brutto) zdecydowanie najczęściej (41%) kupują luksusową odzież i dodatki w centrach handlowych. 29% z nich deklaruje, że ich głównym miejscem zakupu są salony zlokalizowane przy prestiżowych alejach handlowych, a 11% nabywa luksusową odzież i dodatki przede wszystkim w internecie.


Bardzo podobnie wygląda struktura głównych miejsc zakupu luksusowych zegarków i biżuterii. Największa część Polaków (37%) wybiera przede wszystkim salony w centrach handlowych, a 1/3 (34%) – salony przy ulicach handlowych. Około 11% kupuje te dobra głównie w internecie.

Spośród najważniejszych globalnych marek luksusowych w Polsce dostępnych jest obecnie 64% tych z segmentu odzieży, obuwia i dodatków oraz 69% z segmentu zegarków i biżuterii. W Polsce największą rolę odgrywają marki luksusowej odzieży i dodatków pochodzące z Włoch i Francji, a wśród zegarków i biżuterii te pochodzenia szwajcarskiego.

Raport KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2014" został oparty na badaniu na próbie ponad 600 zamożnych i bogatych Polaków, przeprowadzonym we wrześniu i październiku 2014 r. przy wykorzystaniu metody wywiadów telefonicznych CATI. W badaniu wzięły udział osoby o dochodzie miesięcznym brutto wynoszącym co najmniej 7.127 zł.

Dołącz do dyskusji: Polski rynek dóbr luksusowych wart 12,6 mld zł w 2014 r. (infografika)

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
skad
skad macie takie dane w du** tez mi zajrzycie?
odpowiedź
User
--
aha i nie chce subskrybowac waaszego newslettera
odpowiedź