Polski rynek kosmetyczny w górę o 2 proc., liderem Rossmann
Polski rynek artykułów kosmetycznych stale się rozwija, choć w zdecydowanie wolniejszym tempie w porównaniu z okresem do 2009 r., co jest głównie wynikiem niższych wydatków konsumenckich - wynika z raportu firmy badawczej PMR.
W 2013 r. polski rynek artykułów kosmetycznych zanotował wzrost o 2 proc. i osiągnął wartość niemal 20 mld zł. Według PMR, do końca 2016 r. wartość ta wzrośnie do 23 mld zł.
Kanałem, który notuje w ostatnich latach największe dynamiki wzrostu, są dyskonty spożywcze. Szybko zwiększają one liczbę swych placówek, jak również przyciągają do sklepów coraz więcej klientów. Do dynamicznego wzrostu sprzedaży w dyskontach przyczyniło się także znaczne rozszerzenie przez te sklepy oferty markowych kosmetyków. Tym samym dyskonty zaczęły odbierać klientów nie tylko hipermarketom, ale również drogeriom.
Sieci drogerii to kanał, który również rośnie w dwucyfrowym tempie. Dzieje się tak na skutek zwiększania liczby placówek przez duże zagraniczne sieci, zwłaszcza przez lidera rynku - sieć Rossmann. Ponadto w szybkim tempie rozwijają się sieci franczyzowe, m.in. Drogerie Laboo i Drogerie Polskie, co powoduje, że liczba placówek sieciowych zwiększa się o kilkaset rocznie, a tym samym segment ten szybko zyskuje udział w rynku kosztem placówek niezależnych. W ramach systemów franczyzowych i partnerskich działa w Polsce już ponad 1800 niezależnych sklepów drogeryjnych.
Dominacja rynkowa sieci Rossmann jest również widoczna w badaniu PMR przeprowadzonym na potrzeby raportu. 63 proc. respondentów wymieniło spontanicznie jej nazwę w pytaniu o preferowane miejsce zakupu kosmetyków. To wzrost o 9 pkt. proc. w ciągu roku. W drugiej kolejności najczęściej wymienianą była firma Avon, która odnotowała wzrost wskazań o 3 pkt. proc.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek kosmetyczny w górę o 2 proc., liderem Rossmann