Polski rynek subskrypcji jest na początku drogi?
Jak ma się rynek subskrypcji w Polsce, jakie są modele i jak utrzymać użytkowników - o tym dyskutowali uczestnicy debaty “Subskrypcje - trend czy strategia" podczas konferencji portalu Wirtualnemedia.pl “Technologiczna rewolucja w mediach”. Paweł Nowacki, konsultant biznesowy, stwierdził, że polscy wydawcy są dopiero na początku drogi, jeśli chodzi o wprowadzanie subskrypcji. Zdaniem Danuty Breguły obniżki i promocje nie powinny być podstawą marketingu stosowanego przez wydawców.
W debacie moderowanej przez Patryka Pallus, redaktora naczelnego Wirtualnemedia.pl, wzięli udział: Michał Brański, chief strategy officer w Wirtualna Polska Holding oraz prezes Audioteka Group, Danuta Breguła, expert-in-residence w Media Development Investment Fund i head of digital user market Senate w Ringier International, Krystyna Libicka, szefowa subskrypcji w TOK FM, Paweł Nowacki, konsultant Izby Wydawców Prasy oraz Maksymilian Salski, head of digital subscription w “Gazecie Wyborczej”.
Pojęcie subskrypcji jest znane od wieków, ale w ostatnich latach ta forma świadczenia usług zyskała rozgłos dzięki tego, że w tym modelu zaczęliśmy kupować serwisy streamingowe z serialami, filmami czy muzyką, ale też dostęp do treści wydawców. Mija 10 lat od wdrożenia przez „Gazetę Wyborczą” płatnej prenumeraty cyfrowej, „by sprostać wymaganiom i dostarczać Państwu dziennikarstwo najwyższej jakości”.
- Po tych 10 latach „Gazeta Wyborcza” jest dojrzałym medium prowadzącym model subskrypcyjny, mamy 300 tys. subskrybentów - mówił podczas debaty Maksymilian Salski, head of digital subscription w „Gazecie Wyborczej” Na samym początku był fokus na akwizycje bazy teraz skupiamy się na utrzymaniu użytkowników i monetyzacji - mówi Salski. W rozwoju treści ma pomóc stworzony właśnie w “GW” zespół wzrostu.
Radio TOK FM też oferuje subskrypcje od dekady. - W 2018 br. było to 10 tys. subskrybentów, teraz mamy 40 tys. i plany na więcej – mówiła Krystyna Libicka, szefowa subskrypcji TOK FM. Radio zaczęło od płatnego dostępu do wyemitowanych audycji. - Teraz produkujemy też seriale podcastowe - wskazała.
Michał Brański, chief strategy officer WP Holding i prezes Audioteka Group, podzielił się informacjami, że Audioteka Klub i Pilot WP mają obecnie ponad 300 tys. subskrybentów płacących. Większość z nich pochodzi z Polski. - Rośniemy, ale szukamy sposobów na przebicie sufitów przez oba produkty - mówił Brański - W przypadku Audioteki wyzwaniem jest jak zasypać przepaść między tym, ile osób słucha audiobooki, a ile ogląda seriale. Moim zdaniem audiobookom bliżej jest do seriali niż książek - stwierdził Brański.
Zdaniem konsultanta Izby Wydawców Prasy Pawła Nowackiego, Polska jako rynek subskrypcji jest na początku drogi. - Uważam, że jeszcze więcej podmiotów będzie te subskrypcje wprowadzać. Jeśli chodzi o kompetencje, umiejętności i technologie to jest jeszcze wiele do zrobienia. Szczególnie w kwestii mentalności i umiejętności biznesowych - mówił Nowacki - Bardzo wielu wydawców będzie mieć subskrypcje, ale nie będzie to ich jedyne źródło przychodów.
Jak pokazują ostatnie dane Reuters Institute for the Study of Journalism, Polska ma najwyższy spośród 20 badanych krajów odsetek osób, które płacą za swoją subskrypcję cyfrową mniej niż wynosi jej cena regularna. Na naszym rynku to aż 78 proc. użytkowników, podczas gdy w następnej w kolejności Kanadzie 54 proc., w Australii 49 proc.
Promocje cenowe nie powinny być podstawą marketingu wydawców
Zdaniem ekspertki Media Development Investment Fund Danuty Breguły, obniżki i promocje nie powinny być podstawą marketingu stosowanego przez wydawców oferujących subskrypcje. - Niekończąca się spirala obniżek cen powoduje się, że użytkownicy w Polsce nie mają zielonego pojęcia, ile kosztują subskrypcje w Polsce. Niestety odbywa się to kosztem opowiadania, czym jest propozycja wartości - podkreśliła ekspertka.
Konferencja „Technologiczna rewolucja w mediach” odbyła się 19 czerwca w Warszawie. Organizatorem był portal Wirtualnemedia.pl.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek subskrypcji jest na początku drogi?
90% z nich nie jest warte oglądania, więc żadna strata.