Polskie reklamy na Facebooku warte 305 mln zł, najwięcej wydały Orange i branża handlowa (analiza)
Według analizy Sotrendera w 2015 roku na płatną komunikację na Facebooku polskie firmy wydały prawie 305 mln zł. Największym reklamodawcą był Orange, który wydał ponad 6,7 mln zł, a wśród branż liderował handel.
Sotredner przedstawił wyniki swojego badania w podziale na branże. Najwięcej na reklamę na Facebooku wydają firmy handlowe - ponad 50 mln zł w 2015 roku. Na podium znalazły się jeszcze marki napojów i alkoholi, które wydały łącznie 35,7 mln zł oraz firmy telekomunikacyjne, z wynikiem 33,9 mln zł. Łącznie na płatną komunikację na Facebooku Polskie firmy wydały w 2015 roku ok. 305 mln zł.
Przygotowano również zestawienie udziału poszczególnych branż w wydatkach na reklamę internetową w ogóle w porównaniu do wydatków na płatną komunikację na Facebooku.
- Zaskoczyły nas duże różnice między kategoriami pod względem reklamy internetowej w ogóle a reklamą na Facebooku. Szczególnie dość niska pozycja Motoryzacji na liście rankingowej dotyczącej Facebooka, podczas gdy ta kategoria jest liderem w wydatkach na reklamę online - mówi Wirtualnemedia.pl Jan Zając, CEO Sotrendera.
Duże dysproporcje widać również w wypadku marek napojów, w tym napojów alkoholowych. Jest to uwarunkowane prawnymi ograniczeniami związanymi z reklamowaniem napojów alkoholowych. Widocznie większy udział w reklamie w mediach społecznościowych niż w reklamie internetowej ogółem mają również takie branże jak handel, telekomunikacja oraz żywność.
Największym polskim reklamodawca na Facebooku jest Orange. Ta firma telekomunikacyjna wydała na facebookową płatną komunikację w 2015 roku ponad 6,7 mln zł. Serwis e-commerce z Grupy Wirtualna Polska Domodi.pl prawie 5,8 mln zł, a Deezee prawie 5,0 mln zł. Wśród największych reklamodawców na Facebooku znalazły się wszystkie największe sieci komórkowe, marki handlowe, technologiczne oraz tylko jedna marka motoryzacyjna.
Lista największych reklamodawców ogółem znacząco różni się od listy marek wydających najwięcej na płatną komunikację na Facebooku. Orange i Play (w wypadku reklamy internetowej ogółem P4) to jedyne telekomy, które znalazły się w obu zestawieniach. Liderem wśród reklamodawców ogółem jest firma ARM Farmacja, lecz nie znajduje się w gronie marek wiodących prym w płatnej komunikacji na Facebooku. Firma, która znajduje się na obu listach jest także Lidl Polska.
Jak wynika z badania IAB Polska/PwC AdEx 2015 rynek reklamy internetowej w Polsce urósł w zeszłym roku w porównaniu do roku 2014 o 20,2 proc. Wydatki na reklamę w mediach społecznościowych wzrosły natomiast o 141 proc. Cały rynek reklamy internetowej w Polsce był wart w 2015 roku 3,17 mld zł. Płatna komunikacja w social media odpowiada za 12,3 proc. wszystkich digitalowych wydatków reklamowych.
W badaniu wzięto pod uwagę formy komunikacji na Facebooku, które są widoczne w newsfeedzie użytkowników. Uwzględniono zarówno posty widoczne na ścianie strony na Facebooku, jak i tzw. dark posty. Nie wzięto pod uwagę reklam graficznych.
Analiza Sotrendera została przygotowana na podstawie danych publicznych, które udostępnia Facebook. Zaprezentowane na Forum IAB 2016 wyniki są estymacją danych poufnych, dostępnych tylko dla administratorów profili facebookowych. Jak podkreślają autorzy badania, obecnie osiągają 97 proc. skuteczności w klasyfikacji poszczególnych postów jako sponsorowane i przynajmniej 88 proc. dokładność szacunków dla liczby odsłon i zasięgu profili powyżej 100 tys. fanów. - W oparciu o liczbę odsłon szacujemy wydatki, przyjmując uśredniony rynkowy CPM = 8 zł, czyli ekwiwalent 8 zł dla każdego 1000 odsłon - informuje Sotrender.
Dołącz do dyskusji: Polskie reklamy na Facebooku warte 305 mln zł, najwięcej wydały Orange i branża handlowa (analiza)