Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB ma własny kodeks postępowania i dobrych praktyk
Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB opracowało Kodeks Postępowania i Dobrych Praktyk (KODO) w zakresie ochrony danych osobowych w działaniach marketingu bezpośredniego.
Kodeks powstał jako narzędzie mające pomóc przedsiębiorcom w przestrzeganiu przepisów ochrony danych osobowych i obejmuje takie tematy jak: rzetelne i przejrzyste przetwarzanie danych osobowych, prawnie uzasadniony interes, pseudonimizacja i inne kwestie związane z właściwym informowaniem konsumentów o przetwarzaniu ich danych.
Kodeks został opracowany przez Radę ds. Prawa, Legislacji i Compliance w drodze wielu spotkań i rozmów z przedstawicielami UODO oraz aktywnych uczestników rynku. Celem dokumentu jest stworzenie przestrzeni, w której biznes będzie mógł efektywnie wdrażać regulacje dot. ochrony danych osobowych i na bieżąco, w bezpiecznym środowisku analizować, czy spełnia wymagania. Służyć temu będzie audytowanie firm przystępujących do kodeksu przez podmiot odpowiedzialny za monitorowanie jego przestrzegania.
UODO czuwa nad kodeksem KODO
- Na przestrzeni lat 2018-2021 odbyliśmy kilkanaście spotkań i rozmów z UODO, dążąc do jak najkorzystniejszych dla branży rozwiązań będących jednocześnie zapisami akceptowanymi przez regulatora, który precyzyjnie określał swoje oczekiwania odnośnie konkretnych, proponowanych przez nas postanowień - mówi Magdalena Brzeska, prezeska PSM SMB.
- Taki audyt pozwoli ustalić, w jaki sposób konkretna firma chroni dane osobowe. Może wspomóc w ewentualnym usprawnieniu jej procesów oraz uzupełnieniu procedur w zakresie ochrony danych osobowych. Wszystko odbywać się ma z założeniem partnerskiej współpracy, w ramach której firma przystępująca do kodeksu będzie miała czas na ewentualne zmiany bez zagrożenia nałożeniem kary – powiedział Bartosz Pilc, radca prawny i partner w kancelarii CORE Law, która wspiera Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB w przygotowaniu kodeksu.
– Kodeks może być pewnym „buforem” między firmą a regulatorem. Przepisy RODO jasno przewidują, iż przystąpienie do takiego kodeksu to dowód gwarancji, że firma spełnia wymagania przepisów o ochronie danych osobowych. Będzie to ważny argument również dla klientów korzystających z usług firm z branży marketingu posługującego się danymi - dodaje Bartosz Pilc.
Podmiot monitorujący przestrzeganie kodeksu nie będzie miał uprawnień do nakładania kar finansowych. Będzie akredytowany przez UODO, a jego celem będzie aktywny udział w samoregulacji rynku, edukacja i wsparcie w doskonaleniu procesów związanych z ochroną danych osobowych w marketingu.
Konsultacje drogą mejlową potrwają do końca 2021 roku.
Dołącz do dyskusji: Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB ma własny kodeks postępowania i dobrych praktyk