47 proc. Polaków zakupy świąteczne zrobi online
Prawie połowa Polaków (47 proc.) zrobi zakupy świąteczne w internecie (47 proc.). Decydując się na zakupy internetowe najczęściej wybieramy platformy typu marketplace i e-sklepy - wynika z badania Deloitte.
Badanie Deloitte pokazuje, że 53 proc. Polaków, myśląc o bożonarodzeniowych wydatkach, planuje zakupy w sklepach stacjonarnych, zaś 47 proc. z nich wybiera internet.
W sklepach stacjonarnych kupujemy przede wszystkim żywność i napoje - tak deklaruje aż 85 proc. ankietowanych, jedynie 15 proc. skorzysta z oferty dostępnej online.
Na zakupy przez internet najczęściej decydujemy się w przypadku organizacji podróży i czasu wolnego (71 proc.). W porównaniu z rokiem poprzednim zainteresowanie aktywnym wypoczynkiem wzrosło aż o 55 proc. Chętnie także korzystamy z e-commerce przy wyborze akcesoriów elektronicznych (64 proc.) czy prezentów związanych z hobby (63 proc.). Popularnością w internecie cieszą się również karty prezentowe oraz zabiegi zdrowotne i kosmetyczne (60 proc. i 58 proc.).
W przypadku pozostałych kategorii produktów sklepy online są równie chętnie wybierane jak te stacjonarne, a różnice między preferencjami konsumentów są coraz mniejsze. Po dobra luksusowe w sieci sięgnie 51 proc. Polaków. Tam też często szukamy kosmetyków i perfum oraz odzieży i obuwia (47 proc.). Karmy i produkty dla zwierząt, a także meble i dodatki do domu kupuje online już 45 proc. badanych.
Gotówka wciąż bardziej preferowana od kart
Pomimo coraz popularniejszych zakupów online, nadal preferowanym sposobem płatności za zakupy świąteczne jest gotówka (30 proc.). W internecie największym zaufaniem cieszą się płatności kartą debetową i kredytową (odpowiednio 15 proc. i 13 proc.), e-przelew (14 proc.) i Blik (12 proc.).
Co ciekawe, płatności online w równym stopniu są chętnie wybierane zarówno przez osoby młodsze i starsze, te zamożniejsze i te z mniejszym budżetem.
Podczas zakupów online głównym kanałem wybieranym przez 44 proc. respondentów są strony typu marketplace, zaś 24 proc. zadeklarowało, że tam właśnie wyda najwięcej pieniędzy na prezenty. Popularnością cieszą się także serwisy aukcyjne, z których planuje skorzystać 34 proc., zaś zostawić największą kwotę deklaruje 13 proc. badanych. Ze sklepów stacjonarnych Polacy najchętniej wybierają drogerie (42 proc.) oraz galerie handlowe (33 proc.).
Internet ważny także jako źródło informacji
Internet stał się nie tylko popularnym kanałem sprzedaży, ale także atrakcyjnym źródłem informacji przy zakupie prezentów. Polacy inspiracji poszukują głównie w wyszukiwarkach internetowych (52 proc.), platformach sprzedażowych (50 proc.), na stronach internetowych różnych marek (36 proc.) oraz w porównywarkach cenowych (36 proc.).
Zauważalne są także różnice we wpływie świata online na wybory konsumenckie ze względu na wiek. Ze stron internetowych sprzedawców oraz aplikacji mobilnych korzysta co drugi młody człowiek do 24 roku życia, zaś co trzeci w grupie wiekowej powyżej 45 lat. Ponadto, social media wpływają obecnie na decyzje zakupowe co trzeciego Polaka do 35 roku życia. Osoby powyżej 45 lat opiniotwórczo traktują je jedynie w 12 proc. przypadków.
Badanie zostało przeprowadzone przez Deloitte w dniach 29 października - 8 listopada 2021 r., metodą CAWI, na panelu badawczym epanel.pl. Dane uzyskano na próbie reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 18-65 lat, N=1016.
Dołącz do dyskusji: 47 proc. Polaków zakupy świąteczne zrobi online