SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ruszył program promocji polskich jabłek na rynek Tajlandii i Malezji

Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” po raz trzeci uzyskało dofinansowanie Komisji Europejskiej na program promujący jabłka na rynkach azjatyckich „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy”. Jego celem jest zwiększenie eksportu polskich jabłek na rynek Tajlandii i Malezji.

Kampania będzie trwała od 1 czerwca 2021 roku do 31 maja 2023 roku. Jest prowadzona w Konsorcjum ze Związkiem Sadowników RP. Budżet całego programu wyniesie 2 881 066,40 euro. Celem realizacji działań promocyjnych będzie uświadomienie konsumentów, że jabłka pochodzące i glebowe są jabłkami klasy premium, a różnorodność odmian daje możliwość wyboru odpowiedniego gatunku, zgodnego z indywidualnymi preferencjami konsumenta.

„Główną osią działań promocyjnych będą działania o charakterze B2B i B2C, ponieważ dotychczasowe doświadczenia pokazują, że na rynku azjatyckim kontakty biznesowe i spotkania bezpośrednie typu »face to face« przynoszą największą efektywność, jeśli chodzi o międzynarodową wymianę handlową.” - komentuje cytowana w komunikacie Karolina Kamińska, project manager Unii Owocowej.

Tajlandia i Malezja bez komercyjnej uprawy jabłek

Jabłka, zaraz po cytrusach, są w Tajlandii główną kategorią importowanych owoców. W Tajlandii uprawianych jest ponad 300 odmian jadalnych owoców i warzyw, z których około 80 jest powszechnie spożywanych. Dzięki obfitym zasobom Tajlandia jest jednym z wiodących krajów eksportujących owoce. Jednak ze względu na klimat tropikalny, występują braki niektórych odmian. W Tajlandii, podobnie jak w Malezji, nie prowadzi się komercyjnej uprawy jabłek. Owoce te są importowane z innych krajów. Z roku na rok wielkość dostaw świeżych owoców na tym rynku wzrasta, w 2019 wynosiła 151 780 tysięcy ton.

W Malezji nie jest prowadzona komercyjna uprawa jabłek, co sprawia, że wszystkie świeże jabłka zużywane w gospodarce pochodzą z importu. Wartość importu owoców i warzyw na ten rynek sięga 1,388 mld euro, co stanowi blisko 2,471 mln ton, głównie świeżych owoców ze stref umiarkowanych (a także soków owocowych i przetworów owocowych), których lokalna uprawa jest niemożliwa lub trudna. Wartość importu jabłek w Malezji w 2019 roku wyniosła ponad 119,6 mln USD i blisko 105 791 tys. ton.

Eksport jabłek do Malezji i Tajlandii zdominowany jest przez 4 państwa spoza UE: Chiny, USA, RPA, Nową Zelandię, i to te kraje należy zaliczyć do głównych konkurentów dla dostawców unijnych.

Tylko "Unia Owocowa" z dofinansowaniem spośród polskich firm

Łącznie z całej Europy zostało złożonych 128 wniosków na programy proste. W roku 2020 Komisja Europejska przyznała dofinansowanie jedynie dla dwóch programów z branży świeżych owoców i warzyw. Zauważony został projekt z Polski (grupę docelową stanowiły rynki Tajlandii i Malezji) oraz belgijski (rynek docelowy: Chiny).

Spośród 7 złożonych wniosków z Polski, dofinansowanie przyznano jedynie wnioskowi przygotowanemu przez Stowarzyszenie „Unia Owocowa”. „Głównym celem kampanii informacyjnej i promocyjnej jest zwiększenie konkurencyjności unijnego sektora produkcji jabłek. Założenie to zostanie osiągnięte dzięki realizacji celów szczegółowych, które jednocześnie będą ukazywać w sposób mierzalny efekty oddziaływania projektu. Można je podzielić na dwa segmenty: korzyści ekonomiczne i informacyjne” – podkreśla Karolina Kamińska.

„Realizacja kampanii pozwoli na zwiększenie wartości eksportu europejskich jabłek na rynek Malezji i Tajlandii poprzez pogłębienie dotychczasowych kanałów dystrybucji, kreowanie pozytywnej postawy konsumpcyjnej w stosunku do owoców pochodzących z Europy oraz zdobycie nowych partnerów handlowych, niezbędnych dla rozwoju kontaktów międzykontynentalnych” – dodaje Paulina Kopeć, sekretarz generalna Unii Owocowej.

Korzyści ekonomiczne w postaci zwiększonego eksportu jabłek na rynki Malezji i Tajlandii będą bezpośrednim wynikiem działań informacyjnych i promocyjnych zmierzających do zwiększenia świadomości mieszkańców obu krajów. Planowane działania, mające na celu dotarcie do tych osób z odpowiednim przekazem przedstawiającym korzyści wynikające z konsumpcji europejskich jabłek. Zwiększenie świadomości grupy docelowej nastąpi w zakresie walorów europejskich jabłek, w tym metod ich produkcji, standardów jakości wymaganych przy produkcji rolno-spożywczej w UE, bezpieczeństwa produktu, walorów smakowych i odżywczych. Wynikiem całej akcji będzie wzrost spożycia jabłek pochodzących z UE.

Konferencje, degustacje, flash-moby...

Promocja jabłek będzie się odbywała poprzez szeroko zakrojone działania i imprezy PR typu: konferencje prasowe, degustacje jabłek, warsztaty kulinarne dla przedstawicieli biznesu i mediów, imprezy pod hasłem „Dzień Jabłka” a także flash-moby. W ramach programu planowana jest także współpraca z azjatyckimi blogerami, influencerami i celebrytami oraz kampania promocyjna w mediach społecznościowych. Program „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” zakłada uczestnictwo w dużych, międzynarodowych, branżowych targach w Malezji i Tajlandii, misje gospodarcze do obu krajów a także Study Tour do Polski.

ONZ ogłosiła rok 2021 Międzynarodowym Rokiem Owoców i Warzyw. Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) promuje zwiększenie ilości spożywanych warzyw i owoców. Kampania promocyjna jabłek z Polski „Dar polskich sadów. Jabłka z serca Europy” idealnie wpisuje się w ten rok.

"Unia Owocowa" jest obecnie największym w Polsce Stowarzyszeniem działającym na rzecz wspierania krajowych producentów i dystrybutorów owoców i warzyw. Swoją działalność opiera na społecznym zaangażowaniu członków i nieustannie podejmuje działania, służące poprawie warunków w eksporcie. Przyczynia się również do umacniania pozycji polskich eksporterów na rynkach zagranicznych oraz prowadzi liczne działania promujące wysoką jakość i niepowtarzalny smak polskiej żywności.

Dołącz do dyskusji: Ruszył program promocji polskich jabłek na rynek Tajlandii i Malezji

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl