SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Raport: Działania public relations w sektorze nowych technologii

Zakład PR Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowieogłosił wyniki badań dotyczących działań PR w sektorze nowychtechnologii, przeprowadzonych w kwietniu i maju 2007 r. wśróddziennikarzy specjalizujących się w tematyce nowych technologiioraz specjalistów ds. PR z firm informatycznych.

Celem badań było uzyskanie opinii dziennikarzy na temat obecnejwspółpracy ze specjalistami public relations oraz ocenyprzydatności narzędzi public relations i spodziewanych trendów wwykorzystaniu tych narzędzi w ciągu najbliższych dwóch lat.

Większość dziennikarzy (aż 79%) ocenia współpracę z PR-owcamijako partnerską lub raczej partnerską, natomiast połowa badanychjest zadowolona z częstotliwości kontaktów z PR-owcami, a tylko 20%uważa je za zbyt częste. Przeczy to obiegowym opiniom, o wzajemnejniechęci dziennikarzy i specjalistów ds. PR, a także o nachalnościdrugiej z tych grup. To, co z kolei najbardziej irytujedziennikarzy u PR-owców to niedotrzymywanie obietnic (tę odpowiedźwskazało 61,8% badanych), brak merytorycznego przygotowania doudzielania odpowiedzi (52,7%) oraz tzw. follow-up, czyli pytanie otermin publikacji przesłanego materiału (50,9%).

Stosunkowo niewielu dziennikarzy - zaledwie 4% - przyznaje, iżspotkała się z propozycjami korupcyjnymi, jednak niepokoić może to,że prawie połowa z nich (48%) zetknęła się z propozycjamiodpłatnego opracowania materiałów informacyjnych firmy (case studylub artykułów eksperckich), co w wielu wypadkach może być ukrytąformą korupcji. Innym niepokojącym zjawiskiem może być to, iżprawie połowa dziennikarzy (45%) zetknęła się z przekazywaniemprzez firmy negatywnych informacji na temat konkurentów.

Autorzy raportu poprosili też dziennikarzy o spontanicznewskazanie trzech działów PR firm informatycznych, z którymiwspółpracuje im się najlepiej. Najlepsze wyniki uzyskały Microsoft (38,5% dziennikarzy) oraz Acer (6%). Badanych poproszono również ospontaniczne wskazanie agencji PR, z którymi współpraca przebieganajlepiej. Jako takie dziennikarze ocenili ITBC Communication(prawie 13% dziennikarzy), Sigma Poland oraz Mmd CoroporateCommunications (niemal 11%), a także Rowland i Indalo PR (7%), cowynika zapewne z faktu, że agencje te mają bogate portfolioklientów z tego rynku.

Specjaliści ds. PR z firm informatycznych byli drugą badanągrupą. Pierwsze, co dało się zauważyć już podczas realizacji badań,to wysoki odsetek firm (aż jedna trzecia pierwotnej bazy, spośród700 firm), które nie przyjęły zaproszenia do udziału w badaniu,tłumacząc się najczęściej brakiem odpowiednich osób w strukturzefirmy. Brak specjalistów ds. PR jest tym bardziej zaskakujący, żeto właśnie firmy IT podążają za nowymi trendami i można by było sięspodziewać, że równie zaawansowane będą w swoim podejściu dokomunikacji biznesowej.

Jak wynika z badań, istnieją trzy główne modele prowadzeniadziałalności PR: jeden specjalista zatrudniony w firmie (27%badanych), dział PR (23%) oraz specjalista PR zatrudniony w firmiei agencja zewnętrzna (23%). Niecała połowa (48%) firm mierzy efektyprowadzonych działań PR. Najbardziej popularną metodą jest analizajakościowa i ilościowa wycinków prasowych, bądź dokonywana przezwłasny zespół, bądź przez zewnętrzną firmę. Firmy IT są przekonaneo zasadności prowadzenia działań PR - aż 90% badanych wskazało, żeskutkuje ona wzrostem zapytań ofertowych od potencjalnychklientów.

Najnowszy obecnie na rynku PR trend dotyczący prowadzeniadziałań PR w Internecie dotarł do zaledwie połowy badanych firm(48% firm przyznaje się do jego wykorzystywania), co w zestawieniuz opiniami dziennikarzy, dla których sieć - poza specjalistami PR ikolegami po fachu - jest trzecim najważniejszym źródłem informacji(58%). Przy czym najczęściej stosowane narzędzia to narzędziatradycyjne: strona www (40%), wysyłka materiałów prasowych domediów (15,6%), biuro prasowe oraz newsletter (obydwa po 12,5%wskazań).

Media gospodarcze najbardziej cenione przez specjalistów ds. PRw branży nowych technologii to Puls Biznesu (35,9% respondentów) iRzeczpospolita (26,5%), dopiero w dalszej kolejności GazetaWyborcza (10,9%). W przypadku mediów branżowych zdecydowanie naczele znajduje się Computerworld (29,7%). Trzy kolejne media, któreuzyskały podobną ilość wskazań, to Networld (wymieniło go 10,9%respondentów), CRN i Chip (obydwa po 9,4%).

Kolejnym obszarem, ocenianym przez badanych, była współpraca zagencjami public relations, którą realizuje lub w przeszłościrealizowało 44% badanych. Najczęściej zlecane na zewnątrz zadania,to organizacja spotkań prasowych (75%) oraz prowadzenie biuraprasowego (71%). Przy wyborze agencji najczęściej branym pod uwagęczynnikiem jest polecenie znajomych oraz cena za usługi, przy czymwiększe znaczenie dla respondentów ma rekomendacja. W dalszejkolejności często wskazywanymi czynnikami są eksperci, którzywspółpracują z agencją oraz kreatywne pomysły, jakimi może się onapochwalić.

Respondenci spontanicznie wskazywali również nazwy agencji,które zaprosiliby do przetargu na obsługę public relations. Naagencje ITBC Communication oraz Rowland Communications wskazałoniemal 11% badanych przedstawicieli firm. Pierwsza z tych agencjiotrzymała również najwięcej wskazań dziennikarzy (13%) jakonajlepsza agencja, co potwierdza jej silną pozycję w sektorzenowych technologii.

Badania "Działania Public relations w sektorze nowychtechnologii" zostały przeprowadzone w kwietniu-maju 2007 roku przezZakład Public Relations Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania wRzeszowie. Baza dziennikarzy do badania liczyła około 250, zktórych 55 odesłało wypełnione kwestionariusze. Baza firm doraportu liczyła 623 firmy, z których 402 wyraziły zgodę naotrzymanie kwestionariusza i udział w badaniu - ostatecznieuzyskano 64 wypełnione kwestionariusze. Zastosowano metodę badańsondażowych i dwie techniki badawcze: ankietę online wypełnianąsamodzielnie przez respondenta oraz metodę wywiadu telefonicznegowspomaganego komputerowo - CATI. Autorem pomysłu projektubadawczego jest dr Dariusz Tworzydło, kierownik Zakładu PublicRelations w WSIiZ.

Dołącz do dyskusji: Raport: Działania public relations w sektorze nowych technologii

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl