Reklama radiowa o jedną piątą w górę. Polskie Radio, Eska i RMF z największymi wzrostami (TOP 10)
W I połowie br. cennikowe wydatki na reklamę radiową były o 21,2 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jeszcze wyższe wzrosty wpływów osiągnęły Jedynka, Trójka, Eska Warszawa i RMF FM, a w czołówce spadek zanotowało tylko VOX FM.
Cennikowe przychody reklamowe stacji radiowych (bez autopromocji i rabatów) od stycznia do czerwca br. wyniosły 2,1 mld zł, o 368,5 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 21,2 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Przy czym faktyczna wartość reklamy radiowej mogła zwiększyć się nie aż tak mocno. W I kwartale br. o ile cennikowe wydatki liczone przez Kantar Media wzrosły w skali roku o 17,9 proc. (zobacz szczegóły), o tyle faktyczne nakłady, według szacunków Starlinka, zwiększyły się o 5,7 proc., do 134,5 mln zł (więcej na ten temat). Z kolei ZenithOptimedia prognozuje, w całym 2014 roku wartość tego rynku będzie o 1,3 proc. wyższa (przeczytaj więcej).
>>> RMF FM liderem słuchalności w I półroczu - największy udział i zasięg (top stacji)
W I połowie br. cennikowe wpływy reklamowe zajmującego pierwszą pozycję RMF FM (Grupa RMF) wyniosły 622,1 mln zł, o 130 mln zł więcej niż przed rokiem (to wzrost o 26,4 proc.), natomiast wpływy Radia ZET zwiększyły się o 45,1 mln zł (12,5 proc. w górę), do 413,3 mln zł. Przychody obu rozgłośni nieznacznie przekroczyły miliard zł i stanowiły 49,2 proc. wpływów wszystkich stacji, o 0,3 pkt proc. mniej niż rok wcześniej.
Procentowo jeszcze większe wzrosty zanotowały stacje Polskiego Radia. Trójka zarobiła o 32,8 mln zł więcej niż przed rokiem (to 42,2 proc. w górę), a Jedynka - o 25,5 mln zł (czyli aż o 68,6 proc.). Natomiast przychody Eski Warszawa (Grupa Radiowa Time) zwiększyły się o 7,3 mln zł, czyli o 30,5 proc.
Znacząco wzrosły również cennikowe wpływy reklamowe TOK FM - o 6,2 mln zł (to 18,6 proc. w górę), oraz Złotych Przebojów Pogody Warszawa (obie stacje należą do Grupy Radiowej Agory) - o 3,4 mln zł (15,1 proc. w górę). Mniejsze wzrosty osiągnęły dwie rozgłośnie regionalne sieci Eska (Grupa Radiowa Time): wrocławska o 1,8 mln zł (7,1 proc. w górę), a poznańska o 854 tys. zł (3,3 proc. w górę).
W czołowej dziesiątce spadek zanotowało jedynie VOX FM (Grupa Radiowa Time), które cennikowo zarobiło z reklam o 3,6 mln zł mniej (12,1 proc. w dół) niż rok wcześniej Eska Rock, której częstotliwości (we wszystkich miastach oprócz Warszawy) przejęło w grudniu ub.r. (więcej na ten temat).
>>> VOX FM, Trójka i Jedynka z najdłuższym czasem słuchania w I półroczu
Cennikowe wpływy reklamowe stacji radiowych (bez autopromocji, dane Kantar Media) | ||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI.2013 | I-VI.2014 |
RMF FM | 492 075 800 zł | 622 123 795 zł |
Radio ZET | 368 222 928 zł | 413 340 300 zł |
Program III Polskiego Radia | 77 704 310 zł | 110 471 900 zł |
Program I Polskiego Radia | 37 208 090 zł | 62 727 470 zł |
TOK FM | 33 052 280 zł | 39 211 380 zł |
Eska Warszawa | 23 775 490 zł | 31 038 840 zł |
Eska Wrocław | 25 317 624 zł | 27 125 522 zł |
Eska Poznań | 26 185 982 zł | 27 039 840 zł |
Złote Przeboje Pogoda Warszawa | 22 860 285 zł | 26 303 519 zł |
VOX FM | 29 694 040 zł | 26 084 720 zł |
monitorowane stacje razem | 1 735 725 483 zł | 2 104 205 332 zł |
Dołącz do dyskusji: Reklama radiowa o jedną piątą w górę. Polskie Radio, Eska i RMF z największymi wzrostami (TOP 10)
Bzdury totalne - cała sieć zpreska (lokalnie - bez domów mediowych) ma przychody w granicach 25-30 mln...ale rocznie :-D